Banner
Fredagsstafetten

- Spenstige bedrifter innfører snart fire dagers uke!

Stine Strachan, kommunikasjonssjef i Bane NOR skal ikke skryte på seg å være fremst i det teknologiske sporet, men hun gleder seg veldig til kunstig intelligens kan ta over enklere videoproduksjon.

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Siv Egger Westin i Vy fortsatte langs sporet og hentet inn Stine Strachan i Bane Nor. 

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

- Jeg jobber på toget til og fra jobb hver dag, men fredag ettermiddag ligger PCen i sekken, og jeg nyter togturen gjennom Nordmarka. Det er alltid noe magisk å se på, enten det er frost på Maridalsvannet, en demning beveren har bygget før Movatn eller et rådyr på myren før Nittedal. Da får jeg skikkelig helgefølelse og oser god samvittighet fordi jeg reiser miljøvennlig. 

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rundt hjørnet?

- Jeg tror det er helt realistisk å få til fire dagers arbeidsuke, og jeg tror det er rett rundt hjørnet for litt mer spenstige arbeidsplasser. Med mindre tid jobber du raskere, mer effektivt og smartere. Vi er hele mennesker som trenger mer enn bare å tjene penger og å få identitet fra jobben vi gjør. Fire dagers arbeidsuke kan gi deg muligheten til å oppdage og utvikle andre sider av deg selv enn bare jobbmennesket. Det er godt for både deg og jobben. Kommunikasjonsfolk flest er alltid på og stiller villig opp når de har fri, er min erfaring. 

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

- Jeg er absolutt ikke kjent for å være en forgjenger innen teknologi, men jeg gleder meg skikkelig til å se hvordan kunstig intelligens kommer til å forandre hverdagen vår på jobb. Vi kan selvfølgelig få hjelp til å samle informasjon og lage utkast til tekster, men jeg tror kanskje at der enda flere av oss vil merke hjelpen, er på video. De videoene som går ut i våre sosiale medier er knallgode, men de tar veldig mye tid å lage. Jeg håper og tror at vi kan få produsert mye mer på kort tid med kunstig intelligens. Da kan vi bruke tiden vår på de aller viktigste filmene og bruke ekstra god tid på dem.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

- Vær et menneske som ser mennesker. Alle liker å blir forstått og sett, uansett om de leser avisa eller skriver den. Bruk et språk folk forstår.  Hjelp kollegene dine til å bli gode selv: Gi medietrening, tilbakemelding på kroppsspråk og gode eksempler på hvem de skal møte når de skal på et folkemøte eller i kommunestyret eller på Dagsrevyen. Jeg pleier ofte å si: Tenk at det er moren min du skal snakke til; en litt bekymret 74-åring som vil forstå, men som ikke kan alle faguttrykkene.  

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

- Gjør jobben for dem: Gi dem forslag til vinklinger de kan velge fra, gode bilder, fakta og statistikker. Hjelp dem å gjøre en god jobb. En god mediesak krysser av på så mange punkter som mulig fra denne listen: Aktuelt, vesentlig, kjendis, sensasjon og kuriøst. Ta en rask sjekk: Kan du legge til en dato, et navn, lokal vinkling eller litt artig fakta for å gjøre det til en bedre sak for media? Jo mer du hjelper dem å bli gode, jo større sjanse er sjansen for at de velger saken din.

Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?

- Kriteriene jeg går etter når jeg skal velge jobb er at jeg vil lære noe nytt og at det er i tråd med mine verdier. Sånn har jeg endt opp med å jobbe med å få folk til å lese bøker, kildesortere, gå på teater og ta tog. Skulle jeg ikke jobbe med kommunikasjon, og kunne velge på øverste hylle, ville jeg valgt å jobbe i TV-aksjonen. Et nytt prosjekt med masse å lære hvert år.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

- Agnieszka Bryn i Kulturtanken. Vi satt i styret sammen i Kommunikasjonsforeningen i Oslo for mange herrens år siden, og hun er ekstremt dyktig og inspirerende.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

- Du som har jobbet i forlag mange år, har du en bok du kan anbefale meg?

- Og hva svarer du, da?

- Artig at du spør om det nå som jeg akkurat har satt opp en spleis til inntekt for TV-aksjonen! Send meg en e-post med tre bøker du har likt godt og gi 50 kroner til TV-aksjonen på denne spleisen, https://spleis.no/331382, så anbefaler jeg tre nye bøker til inntekt for en god sak.

STINE SMEMO STRACHAN

  • Kommunikasjonssjef for Bane NOR Eiendom og Bane NOR Kunde & Marked.
  • Alt fra assistent til PR-direktør i forlag i London, før jeg rykket tilbake til start i Oslo med vikariater hos Nationaltheatret, LOOP, Nittedal kommune og til slutt fast jobb i Bane NOR.
  • Utdannet Litteraturviter fra Middlesex University i London, men noe av det nyttigste jeg har lært på skolebenken, har jeg lært på kurs i regi av Kommunikasjonsforeningen. Særlig talsperson-kurset deres hadde jeg stor glede av og har brukt mye i ettertid.