Banner
Fredagsstafetten

Pussig at vi fortsatt ikke har et lobbyregister i Norge

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Kommunikasjonssjef i Finansdepartementet, Tor Aagaard Borgersen foreslo Astrid Bugge Mjærum som er direktør for kommunikasjon i Skatteetaten.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Kaffe på senga lørdag morgen. Kombinert med fyr i peisen (nesten året rundt), nyheter i alle formater og familien i umiddelbar nærhet.

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Kunstig intelligens vil hjelpe oss. Det er jo mye effektivitet i å ha en co-pilot. Men jeg vil understreke at det er nyttig som co-pilot, ikke hovedpilot.  Utover effektiviteten har jeg tenkt mye på at både kunstig intelligens og falske nyheter vil kunne dreie oppmerksomheten til kommunikasjonsavdelinger tilbake til «egne flater». Brukerne våre vil ha behov for å forsikre seg om at informasjonen er riktig, da må vi tenke enda mer på våre egne nettsider for eksempler. Vi har lenge sagt at vi skal «være tilstede der brukerne er». Det skal vi fortsatt, men jeg tror vi må vri litt på dette nå.

Så vil vi jo uten tvil få trent den etiske muskelen vår i tiden fremover. Den treningen må vi ikke undervurdere.  

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Ja! Jeg vil faktisk si det er pussig at vi fortsatt ikke har et lobbyregister i Norge. Det burde vært på plass for mange år siden. Jeg minner om at vi, som et av få land i verden har åpne skattelister.

– Minner om at vi, som et av få land i verden, har åpne skattelister.
Astrid Bugge Mjærum

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Først og fremst gjøre jobben vår på en god måte. Vi må jobbe grundig og hardt for at de organisasjonene vi jobber for gjør de rette tingene og gjør bra ting. Så kan vi fortelle om det. Vi må være så åpne som det er mulig å være om hva vi gjør. I det mer praktiske hjørnet vil jeg slå et slag for å svare åpent og ærlig, selv om det er ubehagelig. Det innebærer også å trene og rådgi lederne våre til å svare åpent og ærlig, også når det er ubehagelig.

Fortell om en kommunikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste? 

– Jeg har lyst til å trekke frem årets TV-aksjon, jeg. Hvordan de har brukt en miks av kanaler inkludert det menneskelige møtet i døra. Det er utrolig mange interessenter og samarbeidspartnere som må til for å klare å mobilisere og få oppmerksomhet om innsamlingen. Jeg ble nesten litt rørt da jeg hørte at det ble så godt resultat, men mest av alt imponert over TV-aksjonen NRK og Redd Barna.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Fra mitt perspektiv som kommunikasjonsdirektør, så må jeg ha en utrolig dyktig gjeng med kommunikasjonsrådgivere, som både har innsikt i media, dyp virksomhetsforståelse og samtidig kjenne brukerne våre og deres behov. I grensesnittet mellom media, brukerne og virksomheten ligger det alltid noe gull – så få gullgravere på plass, er kanskje mitt beste tips. Og: Jeg er veldig heldig som har det hos oss, da.

– Få gulgraverne på plass!
Astrid Bugge Mjærum

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag? 

– Jeg syns det hadde vært interessant å høre hva Silje Skogstad, kommunikasjonsdirektør i Posten Bring, sier. Tenk for noen spennende og store endringer de jobber med. I tillegg syns jeg de har klart å ta noen spennende og viktige grep i sine kampanjer – vi husker vel alle den nydelige nissen i «When Harry met Santa». Nå tester de også KI i en kampanje.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvilke ord og uttrykk irriterer du deg over for tiden?

Og da svarer du?

– Altså. Jeg nominerer tre kandidater jeg har høyt opp på lista for tiden:

  1. "Det har vært en reise". Nei, det er knallhard jobbing med endringer. Reise er jo noe du holder på med, også skal du som regel hjem igjen. I de fleste endringer, skal du absolutt ikke hjem igjen.
  2. "Utfordringsbilde". Nei, bruk ekte ord. Jobber du med et problem så si det. Eller bare si «Dette er utfordringen». Bilder hører hjemme på Nasjonalgalleriet, veggen hjemme eller Høstutstillingen.
  3. "AI" – aj, aj, aj – er det så vanskelig å si KI – eller kunstig intelligens?

ASTRID BUGGE MJÆRUM (45)

Stilling: Kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten

Tidligere jobber verdt å nevne: Styreleder i Kommunikasjonsforeningen, sitter nå i Etisk råd, kommunikasjonsdirektør i Lånekassen og Viseadministrerende direktør i Sykehuset Innlandet HF.

Utdanning: Volda, statsvitenskap og master i kommunikasjon

 


Siste saker

Har du lest disse?