Banner
Fredagsstafetten

Bekymret for tilliten til politikerne

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Camilla Pettersen, kommunikasjonsrådgiver på Statsministerens kontor og påtroppende kommunikasjonssjef i Samferdselsdepartementet foreslo kommunikasjonssjef i Finansdepartementet, Tor Aagaard Borgersen.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Å vite at jeg skal ha helt fri.

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Vi vil alle ta i bruk verktøy med kunstig intelligens, også i kommunikasjonsbransjen. Det vil være til stor hjelp, men vil ikke gjøre kommunikasjonsfolk overflødige. Men det er noen ting som bør avklares, blant annet klimaavtrykk, vannbruk, og når det egentlig er nyttig.

Informasjonsmengden blir ekstremt stor og det vil være utfordrende å skille ut det som er bra.

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Klart at vi alltid bør tilstrebe større åpenhet om påvirkning. Man bør kunne forutsette at man kan vite hvilke interesser og motiver som ligger til grunn. Utfordringen med et register er å definere hva som skal innenfor og utenfor, og om det fanger de aktørene man ønsker.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Bygge god, faglig relasjon til journalister og kontakter. Ikke la iver etter å få oppmerksomhet om en enkeltsak gå på bekostning av langsiktig tillitsbygging.

Fortell om en kommunikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste? 

– Kommer ikke utenom Zelenskyj. Vi er vel alle imponert over hans evne til å fange verdens oppmerksomhet.

Her hjemme er jeg for tiden bekymret for tilliten til politikere, men blir ofte imponert over yngre norske politikere som Tonje Brenna, Henrik Aasheim, Andreas Bjelland, Tina Bru og Marie Sneve Martinussen og flere. Jeg synes de kommuniserer tydelig, men samtidig med en raushet overfor meningsmotstandere, som er tillitsbyggende.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Ikke overselge. Kunne saken godt selv og gi god bakgrunn.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Kommunikasjonsdirektør Astrid Mjærum i Skatteetaten. Skatteetaten jobber stadig med store, viktige digitale forenklingsprosjekter og dertil store kommunikasjonskampanjer. Forenklet skattemelding er et eksempel på en sak som betyr veldig mye for oss alle, og som på en fremragende måte har tatt sin plass og blitt omfavnet, men kanskje nettopp derfor hadde fortjent enda litt mer oppmerksomhet.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Har du helt fri i helgen? 

– Har du det?

JA, hurra!

TOR AAGAARD BORGERSEN (54)

  • Stilling: Kommunikasjonssjef i Finansdepartementet
  • Tidligere jobber verdt å nevne: Har jobbet med tre statsministre på SMK. Har vært kommunikasjonssjef i Akademikerne. Startet som kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsdepartementet.
  • Utdanning: Statsviter

 

 


Siste saker

Har du lest disse?