Banner
Fredagsstafetten

– Kommunikasjon er det som skaper endring, fart, kultur og resultater

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Rune Alstadsæter, kommunikasjonsdirektør i Oslo politidistrikt, ville høre fra Thomas Midteide, kommunikasjonsdirektør i Telenor Group.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Jeg digger å jobbe masse, men er også veldig glad i helg. Jeg har alltid prøvd å ta helt fri på lørdager, så da er det familie og venner som gjelder. Å sitte rundt et bord med gode venner og skravle og juge i timevis er helgefølelse for meg, kombinert med trening og tur rundt Semsvannet.

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

 

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Det vil åpenbart revolusjonere faget på måter vi ikke ser rekkevidden av i dag. Vi kommer til å få fantastiske verktøy for rådgiving, analyse, innsikt, produksjon av tekst og video og AB-testing av budskap. Faget vil bli mer datadrevet, og vi kommer til å måtte ha annen kompetanse i kommunikasjonsteamene våre framover. Forhåpentligvis gir det mer tid til å være gode rådgivere og å være sosial i helgene.

– Det bør være transparens rundt hvem som påvirker viktige politiske beslutninger i Norge.
Thomas Midteide

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

 – Ja, jeg synes det. Det bør være transparens rundt hvem som påvirker viktige politiske beslutninger i Norge. Det har dessverre vært noen skikkelig dårlige år for tilliten til våre folkevalgte. Et lobbyregister løser ikke alt, men det kan gi økt tillit til politiske beslutninger. Når de har stor økonomisk betydning for mange er det fint at man kan sjekke hvem som har vært med i diskusjonene.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Først og fremst kunne virksomheten vi jobber i veldig godt, og bidra med verktøyene og innsikten vi har til at vi når de ambisjonene og målene virksomheten har satt seg. Vi snakker oftest om PR og lobbyvirksomhet, men jeg mener det er gjennom intern- og strategikommunikasjon vi har mest påvirkning. En forretningsstrategi som ikke skaper endring i organisasjonen er ikke noe verdt. Kommunikasjon er det som skaper endring, fart, kultur og resultater. Når vi lykkes med det leverer vi verdi, og får tillit.

Fortell om en kommuikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste? 

– Mange vil være dundrende uenig, men jeg er imponert over kommunikasjonen til Erna Solberg og teamet rundt henne, til tross for noen taktiske feil underveis. Etter en krise som inneholder alt som kan gå galt, en av de mest omfattende og detaljerte personjaktene på lenge, og et samlet kommentariat som mener hun skal gå av, er hun fortsatt den flest folk i Norge vil ha som statsminister. Det er en kommunikasjonsprestasjon av dimensjoner, og jeg synes hun taktisk sett har vært god. Det er resultater vi jobber for, og hun har økt oppslutning på noen målinger gjennom en krise. Det skal ikke være mulig.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Vi må ha selvinnsikt til å skjønne om saken har betydning for noen andre enn oss selv, og sette den inn i en interessant kontekst. Og som flinke Rune Alstadsæter sa sist uke, ring journalisten og forklar kjapt hvorfor saken er spennende og verdt å dekke.

– Vi må ha selvinnsikt til å skjønne om saken har betydning for noen andre enn oss selv, og sette den inn i en interessant kontekst.
Thomas Midteide

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Egentlig Erna Solberg for å høre når hun hadde helgefølelse sist. Men jeg sender heller stafettpinnen til Vibeke Norum-Monsen som leder intern- og strategikommunikasjon i DNB. Få team har skapt mer verdi og kraft til en strategi enn den fantastiske gjengen hennes.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hva var årets høydepunkt?

Og da svarer du?

– Mange! Men å få et par måneders «garden leave» mellom to veldig spennende jobber, og bruke dem på motorsykkel i Australia var fantastisk. Helgefølelse hver dag da!

Thomas Midteide

  • Alder: 49
  • Stilling: Kommunikasjonsdirektør Telenor Group
  • Tidligere jobber verdt å nevne: Konserndirektør i DNB i 10 år, kommunikasjonsdirektør i DNB og SAS, journalist i herlige NRK
  • Utdanning: Journalisthøyskolen i Oslo, ymse kriminologi, statsvitenskap, BI og IMD


Siste saker

Har du lest disse?