Banner
Fredagsstafetten

–  Logistikk binder Norge sammen

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Astrid Mjærum, som er direktør for kommunikasjon i Skatteetaten, foreslo Silje Skogstad, som blant annet er øverste leder for kommunikasjonsarbeidet i Posten Bring.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Å starte lørdagen med en tidlig løpetur med ei god venninne slår aldri feil.

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– KI forandrer allerede kommunikasjonsjobben i betydelig grad. Programmer kan lage utkast til tekster eller analysere data mye hurtigere enn et menneske kan. Dette vil gjøre det mulig å forkorte tiden det tar å lage innhold betydelig. Samtidig er det fremdeles slik at vi mennesker intuitivt forstår om en tekst er skrevet av et annet menneske, eller av en maskin. Derfor kan en tekst som er skrevet av KI fremdeles ikke være noe mer enn en kladd – vi trenger kommunikasjonsfolk og journalister som legger siste hånd på verket.

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Åpenhet er et viktig prinsipp i all kommunikasjon. Spesielt i et lite land som Norge, hvor det offentlige liv i stor grad er basert på tillit, er det viktig å vite hvilke interesser som driver hvilke budskap. Et eventuelt lobbyregister må balansere behovet for transparens rundt rollen til profesjonelle aktører opp imot behovet for å ivareta politikernes ombudsrolle for velgerne sine.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Det aller viktigste er å uttrykke seg presist og forståelig. Kompliserte og indirekte formuleringer kan være bekvemme å gjemme seg bak, men bryter ned tilliten over tid.  

Fortell om en kommunikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste? 

– Jens Stoltenberg gjør er veldig god jobb. Han er blitt utsatt for et enormt press over lang tid, men er tydelig og samlende i en viktig tid for Europa og verden. Han er enkel og klar i sine budskap og fortjener heder for å stå for god kommunikasjon i en vanskelig tid.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Å være relevant. Når vi i Posten Bring nå leverer fossilfritt til halve Norges befolkning, så er det relevant. Folk bryr seg om bærekraft.

– Kompliserte og indirekte formuleringer kan være bekvemme å gjemme seg bak, men bryter ned tilliten over tid.
Silje Skogstad

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag? 

– Rune Alstadsæter, kommunikasjonsdirektøren i Oslo Politidistrikt. Han har tatt ferden fra journalistikk, politikk og nå Politiet.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvilket tema fortelles det for lite om i norske media?

Og da svarer du?

 Logistikk. Logistikk binder Norge sammen og landet med verden rundt oss, og er en enorm verdiskaper og arbeidsgiver som altfor ofte er usynlig i mediebildet. Det er fungerende logistikk som gjør det mulig å drive bedrift i distriktet og likevel få varene sine ut til kunder overalt, hver eneste dag.

 

SILJE SKOGSTAD (51)

Stilling: Konserndirektør Strategi, Bærekraft og Kommunikasjon hos Posten Bring AS

Tidligere jobber verdt å nevne: SVP Corporate Strategy; Global Head of Media Relations, Deutsche Post DHL Group

Utdanning: MA in European Journalism Studies (University of Wales); Norsk Journalisthøgskole (Oslo)


Siste saker

Har du lest disse?