Banner
Fredagsstafetten

– Alt skal ikke i VG!

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre.  Thomas Midteide, kommunikasjonsdirektør i Telenor Group, ville høre mer om sin gamle kollega i DNB, divisjonsdirektør for bankens intern- og strategikommunikasjon, Vibeke Norum-Monsen 

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Jeg bor på landet, pendler til Oslo stort sett hver dag, og er omgitt av mye folk hele uken. Den ultimate helgefølelsen får jeg derfor når jeg sitter ved peisen med kaffekoppen en lørdag morgen og kikker ut på åpne jorder, og det er helt stille. Med papiravisen i fanget. 

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Og til tross for at du fortsatt leser papiravis, hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Haha, ja det var en "antibro" mellom første og andre spørsmål, der. AI påvirker kommunikasjonsfaget og jobbene våre allerede. Idémyldring og generering av skisser til presentasjoner er oppgaver vi bruker AI til, og verktøyene blir bare bedre og bedre. Det blir selvfølgelig mer av dette. AI vil påvirke bransjen på måter vi ikke greier å forutse nå, og hva AI vil gjøre for oss avhenger både av hvilke reguleringer som kommer og den teknologiske utviklingen. Jeg er optimistisk på kommunikasjonsrådgiveres vegne. Vi får kanskje en enda viktigere rolle som veivisere i en jungel av massegenerert informasjon. 

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Ja, det er klart vi gjør. Åpenhet skaper tillit til beslutningstakerne våre, og et lobbyregister er et tiltak som kan bidra til det. Der må jeg si meg enig med andre som har svart i denne spalten tidligere. Det handler til syvende og sist om viktige premisser for et velfungerende demokrati: Åpenhet og mulighet for innsyn. Ting vi ikke kan ta som en selvfølge, men som vi aktivt må verne om og styrke.

"Åpenhet skaper tillit til beslutningstakerne våre, og et lobbyregister er et tiltak som kan bidra til det"

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Vi må være pådrivere for real, ålreit og engasjerende kommunikasjon både på innsiden og utsiden av bedriften. I divisjonen jeg leder jobber vi etter prinsipper som blant annet skal bidra til å skape tillit til oss som kommunikasjonsrådgivere internt i DNB.  Vi skal stimulere til gode vekstvilkår ved at vi ser hele bedriften stiller gode spørsmål, tør å utfordre, får folk til å skinne og er faglig sterke.

Fortell om en kommunikasjonjobb du er blitt imponert over i det siste? 

– Jeg har lyst til å gi kudos til alle hardtarbeidende kommunikasjonsfolk der ute i alle mulige virksomheter, som hver dag gir jernet i krisesituasjoner, organisasjonsendringer, nedbemanninger, strategiimplementeringer, topplederposisjonering, medarbeidersamlinger, innholdsproduksjon og mye, mye mer. Hvis folk utenfor bransjen visste hvor flinke og redelige folk dette er, ville forrige spørsmål vært overflødig.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Igjen, jeg har troen på å være real og legge fram saken på en ryddig måte.  Det skader ikke å ta på seg utside-brillene for å se hva vi gjør som kan engasjere folk og virksomheter utenfor egen boble. Gjør hjemmeleksa og finn riktig journalist, som er interessert i temaet og kan litt om det. Samt riktig medium å selge inn saken til. Alt skal ikke i VG!

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

–Jeg synes dere kan ta en prat Siren Oldeide, som er Vice President Internal Communication i Equinor. Vi står overfor mange av de samme utfordringene og snakkes innimellom for å utveksle erfaringer og hjelpe hverandre. Det er et privilegium å kunne ha noen utenfor bedriften å snakke med, som forstår uten for mye forklaring, og som kan komme med konstruktive innspill.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Jeg ble veldig glad for oppsparket fra gamlesjefen, Thomas Midteide, om effekten av intern- og strategikommunikasjon i en organisasjon, og følger opp i samme spor. Hva er det viktigste internkommunikasjon kan bidra med i en virksomhet?

Og da svarer du?

– Intern- og strategikommunikasjon handler om å skape gode knagger for ledere og medarbeidere til å snakke om felles retning og mål. Det handler om å bygge et konseptuelt univers rundt strategien, som er seriøst nok til å bli tatt på alvor og lekent nok til at det er gøy å snakke om strategi, mål og resultater. Og verktøyene vi besitter kan også brukes til å løse helt konkrete forretningsutfordringer. Magien oppstår de gangene vi treffer "sweetspotten", altså når forretning og kommunikasjon drar 100 prosent i samme retning. Da får vi til alt!

VIBEKE NORUM-MONSEN (47)

  • Stilling: Divisjonsdirektør Intern- og strategikommunikasjon i DNB
  • Tidligere jobber verdt å nevne: Ansvarlig for internkommunikasjon i Gjensidige, kommunikasjonsrådgiver i JKL, og for lenge lenge siden, produksjonsleder i bla. Fantefilm og Cinenord Spillefilm
  • Utdanning: Master i medievitenskap og bachelor i realfag, Universitetet i Oslo