Banner
Fredagsstafetten

– Jeg elsker en god faktaboks!

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Tor Livius Midtbø, som er fungerende kommunikasjonssjef i Samferdselsdepartementet, foreslo Camilla Pettersen som er kommunikasjonsrådgiver på Statsministerens kontor og påtroppende kommunikasjonssjef i Samferdselsdepartementet.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Den beste helgefølelsen får jeg de helgene vi kommer oss på hytta. Som regel kommer vi altfor seint fram fredag, og matlaging er fullstendig uaktuelt. Men ferdigpizza og en øl foran peisen er den beste starten på helgen. En ideell helg for meg inneholder tid utendørs, fine folk og gjerne litt tant og fjas.

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Hvordan ser du for deg at KI vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– På den ene siden kan vi se på KI som et ultra-avansert, treffsikkert og godt innpakket Google-søk. På den andre siden er det utrolig kraftfullt verktøy i rivende utvikling.

Jeg mener at vi som jobber med kommunikasjon må bestemme oss for at vi må forstå KI, på samme måte som vi måtte forstå sosiale medier den gangen det kom. 

Jeg har ingen tro på at AI vil gjøre mennesker overflødig på noen arena. Tvert imot, vi trenger fortsatt kloke hoder, kritisk sans og personlig touch på kommunikasjonsproduktene våre.

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Tillit er en valuta det dessverre kan se ut til at det er for lite av akkurat nå, jamfør sommerens og høstens mange habilitetssaker. Jeg tror det er klokt med en eller annen form for register. Et register kan være med på å fjerne noe av mistanken om at folk har ting å skjule og kan dermed være et bidrag til å gjenopprette tillit.

Jeg har jobbet mye med kommunikasjon omkring habilitetssakene og har tenkt at registre og detaljerte regler også har en slagside ved at det kan gi en falsk trygghet for den som registrerer seg, som tenker at det dermed er opp til å andre å vurdere om man har uheldige bindinger. Habilitetssakene understreker at hver enkelt selv må forstå og ikke minst, synliggjøre egne bindinger.

– Et register kan være med på å fjerne noe av mistanken om at folk har ting å skjule og kan dermed være et bidrag til å gjenopprette tillit.
Camilla Pettersen
 

Strategisk kommunikasjon
Kommuniser deg til makt
Les mer

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Mange journalister blir frustrert over lang responstid og ferdigtygde og kjedelige politikersvar fra departementene. Det forstår jeg veldig godt. Jeg mener vi kommunikasjonsfolk burde være enda flinkere til å snakke med journalistene underveis og forklare hvorfor ting tar tid, snakke bakgrunn om sakene og, der vi kan, være oppriktige på hvorfor svarene ser ut som de gjør. Det tror jeg kan bidra til å justere en oppfatning om at kommunikasjonsfolk er en slags beskyttelsesmur rundt politikerne.

Fortell om en kommunikasjonsjobb du har blitt imponert over i det siste

– Jeg har lyst til å skryte av en kommunikasjonsjobb som veldig sjelden får anerkjennelse, nemlig regjeringens kommunikasjon om statsbudsjettet. Det ligger enormt mye arbeid, planlegging og koordinering bak dette. Sakene profileres av politikerne, men bakom jobber kommunikasjonsfolkene, sammen med fagfolkene, jevnt og trutt med å forståliggjøre, bryte ned, visualisere og tilgjengeliggjøre noe som er så tørt som tall, men som samtidig er så viktig for så mange.   

 

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Det er både så enkelt og så vanskelig: Vi må forstå substansen i sakene vi selger inn. Men samtidig må vi ha det overordnede blikket som gjør at vi klarer å tegne det store bildet og se spørsmålene og vinklingene som kan gjøre saken forståelig og viktig for mannen i gata eller tanta på Tveita.

Ofte skal vi selge inn en nokså smal nyhet, men glemmer at journalistene ikke kjenner konteksten, da er jobben vår å sette nyheten inn i en sammenheng, gjerne med gode eksempler eller caser.  Og: by gjerne på noen tall og fakta. Jeg elsker en god faktaboks!

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Kommunikasjonssjef Tor Borgersen i Finansdepartementet har jobbet med sitt første statsbudsjett i den rollen. Neste uke har han fått pustet ut og har tid til å overta stafettpinnen. 

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvis du skulle hatt en annen jobb hva ville det vært?

– Og da svarer du?

– Jeg er jo på vei inn i drømmejobben nå, men hvis jeg skulle laget meg en jobb, så skulle jeg gjerne kombinert interessen for natur og kultur med organisasjonsgenet mitt. Kanskje jeg kunne ha drevet en markastue som tilbød pakker med gode konserter, overnatting og god bevertning?

CAMILLA PETTERSEN (49)

  • Stilling: Kommunikasjonsrådgiver på Statsministerens kontor, påtroppende kommunikasjonssjef i Samferdselsdepartementet.
  • Tidligere jobber verdt å nevne: Har jobbet med kommunikasjon i departementene i over 11 år, blant annet i Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet. Har også jobbet med kommunikasjon i KS og som journalist i NRK.
  • Utdanning: Cand. Philol fra UiO, PR- og mediefag fra BI.


Siste saker

Har du lest disse?