Banner
Sosiale medier

Kommunikasjonsgrepene bak Rødts suksess

Når Bjørnar Moxnes står på talerstolen i Stortinget, er det først og fremst publikum på Facebook han snakker til. Det forteller kommunikasjonsansvarlig i Rødt, Iver Aastebøl, i Kommunikasjonspodden.

- Vårt utgangspunkt når Bjørnar eller Seher (Aydar, journ. anm.), Bjørnars vara, er på talerstolen, det er å snakke mer til et Facebook-publikum, enn til salen, sier Rødts kommunikasjonsansvarlige, Iver Aastebøl. Han forklarer:

- Det har ikke så mye å si hvilke argumenter du bruker mot Høyre. Høyre kommer ikke til å endre mening i akkurat den diskusjonen. Men det å snakke på en måte som gjør at også publikum skjønner hva du mener, det tror vi har mye å si på sikt.

Videoopptakene fra Stortinget publiserer Rødt derfor på YouTube, redigerer og deler i sosiale medier.

- Det har vi satset mye på. Vi henter ut ting fra opptakene og poster dem. Noe av det blir kjempesuksess. Så det bidrar, sier Aastebøl, og peker på det som for et lite parti med små budsjetter også spiller en viktig rolle:

- Så er det jo gratis innhold. Bjørnar er kjempetravel. Det å få satt av tid til at han skal i et studio eller på noen omfattende innspillinger er vanskelig. Men han er på talerstolen uansett, så vi må bare få brukt det.

Programleder Eirik Bergesen og kommunikasjonsansvarlig i Rødt, Iver Aastebøl
Programleder Eirik Bergesen og Iver Aastebøl, som er gjest i sesongstarten av Kommuniksjonspodden. Foto: Kommunikasjonsforeningen

Hele episoden kan du høre her:

 

Tidligere på enn før

Rødt ligger an til å gjøre et brakvalg i høst, og Aastebøl, som har jobbet med kommunikasjon for Rødt i åtte år, forteller i podkasten hvordan kommunikasjonsarbeidet kan være med på å forklare veksten for partiet.

-  Vi er et parti det kanskje har vært en del misoppfatninger rundt, så må man jobbe bevisst med å endre dem. Vi har alltid ment at vi er ganske bra. Så gjelder det at andre får samme bilde av deg som du selv har. En del av det jeg driver med, danner en grunnmur. Jeg jobber mye med hovedbudskap.

Det som skiller denne valgkampen fra tidligere for Rødt sin del, mener han er at de kom tidligere på offensiven. 

Julaften er kanskje den eneste dagen vi poster bare en gang.
Iver Aastebøl, Rødt

- I år har vi vært veldig opptatt av tidlig momentum. Vi har ikke noen selvsagt plass i valgkamp-dagsorden. Så vi er helt avhengige av å gjøre det ganske bra tidlig, få gode målinger tidlig, og få litt av valgkampen til å handle om oss. Det tror jeg har vi lykkes bedre med i år enn tidligere.

- Hvordan har dere fått til dette?

- Vi jobber veldig systematisk med de kanalene vi har kontroll på selv. Vi har tenkt at hvis vi jobber godt i sosiale medier, jevnt og trutt, bygger tillit, får ut de sakene vi er opptatt av - så har vi når våren kommer i valgåret, et grunnlag for å løfte oss - fordi folk allerede kjenner til Rødt og sakene våre.

Rødt har bestemt seg for ett budskap, og det er forskjells-Norge. Det er en veldig god kommunikasjonsstrategi.
Terje Svabø

Vant sosiale medier-sommeren

En oversikt fra Knowit viser at Rødt var partiet med desidert høyest aktivitet i sosiale medier i sommer. De hadde nesten 300 poster i juni og juli, mens SV som nummer to hadde under 200, og KrF på siste plass hadde 30. De andre partiene imponerer ikke Aastebøl veldig:

- Jeg synes egentlig det er helt utrolig at de andre partiene tillater seg å ta en sommerferie i juli, før stortingsvalg. Det er ingen som skal til OL som drar på ferie en måned før OL og slutter å trene en uke. Du er avhengig av å holde følgerne dine varme, påpeker han i podkasten.

- Det er mulig en del av de andre partiene tenker at Facebook eller sosiale medier er en sånn ting de må få gjort i løpet av dagen - hvis det dukker opp en sak fra en nettavis de kan få ut, eller noe sånt. Mens vi har en standard på at vi lager en sosiale medier-plan, som skal ha to til tre poster på Facebook. Det skal være året rundt. Julaften er kanskje den eneste dagen vi poster bare en gang.

I podkasten hører du også hvordan Rødt bruker de ulike sosiale medie-kanalene og hvordan de organiserer kommunikasjonsarbeidet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Podkaststudio med Eirik Bergesen og Terje Svabø
Sesongpermiere: Programleder Eirik Bergesen (t.v.) i Kommunikasjonspoddens studio for første gang i høst. Terje Svabø kom for å vurdere partienes valgkamp-prestasjoner. Foto: Kommunikasjonsforeningen

Men vinner Rødt valgkamp-kåringen?

Terje Svabø, leder av Kampanjes valgkampjury, er også gjest i podkasten. Han peker på flere ting Rødt har gjort riktig, i tillegg til fordelen han mener det er at partilederen er en «likandes fyr».

- Rødt har bestemt seg for ett budskap, og det er forskjells-Norge. Det er ikke noe dumt budskap etter et og et halvt år med pandemi som har skapt større ulikheter i Norge. Det er altså så mange som kjenner seg igjen i dette. Så det er en veldig god kommunikasjonsstrategi.

Svabø trekker frem at Rødt er gode, mange og ivrige i sosiale medier og dermed klarer å sette dagsorden i sosiale sammenhenger. Han mener også at Rødt klarer å engasjere folk på arbeidsplassene rundt omkring, samtidig som partiet har mange ute på gata nå i valgkampen, blant annet i Oslo.

I podkasten avslører Terje Svabø hvilke to partier juryen mener har vært best i valgkampen så langt – og hvilket parti de mener har vært absolutt dårligst.

Strategisk kommunikasjon
Valgkampens uforutsigbare dramaturgi
Les mer


Vi gjør oppmerksom på at Kommunikasjonsforeningens daglige leder, Therese Manus, er medlem i Kampanjes valgkampjury.

 


Siste saker

Har du lest disse?