Banner
Strategisk kommunikasjon

Enkel design - stor suksess

Design og visuell kommunikasjon har vært helt sentralt for gründerne bak ASK Gård. Spekemat-produktene ble til først etter at den visuelle profilen var klar.

- De færreste i vår bransje tenker design før de lager et nytt produkt. Vi har andre typer produkter enn bransjen i Norge, men vi skiller oss nok mest ut på det vi har gjort kommunikasjonsmessig, sier Anne Marte Rud Evang, grunnlegger av spekematbedriften ASK Gård på Ringerike.

Hun er gjest i Kommunikasjonspoddens episode "Lokalt design - globalt samfunnsansvar", der også Jotun er med. Begge er bedrifter som har gjort det bra under pandemien.

Bedriften startet hun med ektemannen Kristoffer Evang i 2013. Vekten på visuell kommunikasjon skyldes av at begge har bakgrunn som billedkunstnere. Kjøttfaget lærte de seg senere.

- Gården heter Ask, vi synes det var flaks at navnet var kort og fengende. Mens andre vil ha gammeldags logo og en gammel gård på pakningen, ville vi være noe nytt, sier Anne Marte til Kommunikasjon.

- Vi har ikke noen kommunikasjonsstrategi. Men det er mange bevisste valg vi har tatt som bygger opp merket på lang sikt.

Embed imageEmbed image
Nytt: Mens mange forbinder sort emballasje med kjøtt, ville ASK skille seg ut med hvitt. Humor har også vært et viktig kommunikasjonsgrep. (Foto: ASK)

Pandemi-vekst med PR og netthandel

ASK Gård er blant bedriftene som fikk seg et oppsving under korona. Slik hadde det absolutt ikke trengt å bli. Markedsføringsstrategien hadde frem til da nemlig vært å levere til velrenommerte restauranter og spesialitetsbutikker, før de etterhvert beveget seg inn mot dagligvarehandelen.

- Vi ville få den kred’en det ga, og ville være synlig på menyene. Så folk kan gjenkjenne det som kvalitet, slik at de vil gå inn og kjøpe i netthandelen, forteller Rud Evang.

- Vi mente ville det være den beste PR-strategien vi kunne følge. Vi har jobbet med restauranter og kokker og laget mange limited-edition-pølser med utrolig mange rare pølser, for eksempel med blod i - som ikke er laget for å selge, men som bare er laget for å få PR, forteller hun i podkasten.

God dialog med designer er viktig for å få presentert firmaet slik man vil.
Anne Marte Rud Evang

Da restaurantene i fjor måtte stenge og folk holde seg hjemme, kastet ekteparet på ASK gård seg rundt. 

- Vi måtte nå forbrukerne der de nå var: Hjemme. Vi satset på nettbutikken, endret til fri frakt, og sørget for kjapp levering. Vi samarbeidet med fotografer og med kokker, som likevel nå hadde mindre å gjøre. De laget oppskrifter, forslag og inspirasjon. Og så bombarderte vi markedet med sosiale medier hver dag.

Resultatet uteble ikke: Til tross for at de i samme periode doblet produksjonen, klarer de ikke å levere nok til å dekke etterspørselen.

ASK gård studio Foto Anders Ringen.JPG
Kunstner og pølsemaker: Betydningen av design og visuell kommunikasjon var tema da Anne Marte Rud Evang fra ASK Gård gjestet Kommunikasjonspodden - iført ASK-genser.

Design-samarbeid avgjørende

At det visuelle er helt avgjørende for bedriftens suksess, er ikke grunderen i tvil om. 

- For salget er det minst like viktig hvordan produktet ser ut, som hva det smaker, mener hun.

- Vi er veldig glade i å lage merch og jobbe bredere enn bare emballasje på produkter. Om det er når vi er ute og representerer, i trykte flater eller sosiale medier, er vi opptatt av å fremstå ryddig, profesjonelt og selvsagt vekke interesse Vi tenker at alle muligheter kan by på noe mer.

Ekteparet har hele tiden samarbeidet med samme grafiske designer. Han har utviklet alt fra font og pakningsdesign til filmer i sosiale medier. 

- God dialog med designer er viktig for å få presentert firmaet slik man vil, og for å få kommunisert det man vil. For eksempel at man er autentisk. Vi opplever dessuten at vi oppfattes som store, fordi designet ser så proft ut. Men vi er jo bare fire stykker som gjør alt fra å lage å pølser til sosiale medier.

I podkasten hører du også hvordan ASK gård bruker historiefortelling og humor i kommunikasjonen rundt sine produkter.  

Språk og retorikk
Hvordan overbevise om budskapet med bilder?
Les mer

Siste saker

Har du lest disse?

Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Fysisk bok styrket varemerket hos unge

Les Mer
Språk og retorikk

Nettverk trumfer patos

Les Mer