Arrangementet er avholdt
Kommunikasjonsdagen er Kommunikasjonsforeningens største fagseminar
og trekker rundt 500 deltakere hvert år.
Kommunikasjonsdagen er tilbake våren 2019.
Om Kommunikasjonsdagen 2017
Dette er virkeligheten
2017 er valgår. Mediebransjen er i endring. Ny teknologi skaper nye formidlingsmuligheter. Hvilke følger får dette for kommunikatøren?
Slik griper du den
Hvilke verktøy skal du bruke for å komme gjennom med budskapet ditt? Lær hvordan det gjøres på en god måte.
Trussel eller mulighet?
Hvordan vil kommunikatørens oppgaver endres av teknologien, og hvilke muligheter gir dette til å nå frem mer effektivt enn noen gang?
Video av foredrag
Program
Fredag |
29. september 2017 |
|
Når | Hva | Hvem |
09:00 | Velkommen | |
09:20 | Vil mediebransjen kunne sette dagsorden i framtida? | Ingeborg Volan |
09:40 | Kommunikatørens unike verdi | Jesper Falkheimer |
10:05 | Krig, fred og kampen om sannheten | Sverre Diesen |
10:30 | PAUSE | |
11:00 | Politisk panel: Fakta eller følelser. Hva blir viktigst i det norske valget? | Espen Teigen, Nina Kristiansen og Eirik Bergesen |
11:30 | Hva er en god tekst? | Christine Calvert |
11:55 | Best i offentlig sektor på digitale tjenester | Christian Brosstad |
12:15 | LUNSJ | |
13:15 | Kunsten å kommunisere | Erlend Høyersten |
13:40 | Slik bruker du de ansatte som ambassadører på sosiale medier | Eirik Berge |
14:05 | Når staten vil sitte ved middagsbordet | Åshild Husjord Selboe og Marianne Stokke |
14:25 | PAUSE | |
14:55 | Digital kompetanse – dette må du kunne! | Louise Fuchs |
15:10 | 3D og VR – fremtidens virkemiddel? | Knut Ramstad |
15:35 | Bruk hjerneforskning til å bli mer kreativ | Balder Onarheim |
16:00 |
Mingling med bobler og tapas (Slutt kl. 18:00) |
Foredragsholdere
Det blir stadig færre journalister i Norge. Overgangen til det digitale utfordrer medienes tradisjonelle rolle. Flere får informasjonen sin via ikke-redaktørstyrte medier. Falske nyheter blir vanskeligere å oppdage. Annonseinntektene stuper. Hva gjør de tradisjonelle mediehusene for å omstille seg til en ny informasjonshverdag, og hvordan kan det påvirke kommunikatører?
Norges eldste avis, Adresseavisen i Trondheim, fyller 250 år i 2017. Ingeborg Volan er utviklingsredaktør i Adresseavisen, med ansvar for digitalisering av journalistikken. På Kommunikasjonsdagen deler hun sine erfaringer og tanker om å ta et kvart årtusen med mediehistorie inn i en digital framtid. Ingeborg kom til Adresseavisen fra jobben som sosiale medier-sjef i NRK. Hun har også fartstid i kommunikasjonsbransjen, blant annet som fagansvarlig for digital kommunikasjon i Gambit Hill+Knowlton, og er tidligere kåret til «Årets kursholder» i Kommunikasjonsforeningen.
Jesper Falkheimer har forsket på hvilken betydning kommunikasjon har i forskjellige virksomheter. På Kommunikasjonsdagen skal han fortelle oss hvilken unik verdi kommunikatøren har i en organisasjon, og hvordan vår rolle har endret seg.
Falkheimer er professor i strategisk kommunikasjon og sjef for forskning, samarbeid og innovasjon ved Lunds universitet. Gjennom foreningen Sveriges kommunikatörer leder han Communication Executives Programme. Han sitter også i flere styrer, blant annet Gullers Grupp AB, et av Sveriges største kommunikasjonsbyråer.
Hvis Norge blir angrepet, står Forsvaret og NATO parat. Men hva hvis angrepet er usynlig? Kampen om sannheten er blitt en ny operasjonslinje i moderne konflikter. Russlands annektering av Krim demonstrerte hvordan et angrep kan utføres gjennom blant annet hacking og propaganda. På Kommunikasjonsdagen vil tidligere forsvarssjef Sverre Diesen snakke om hvilken rolle påvirkningsoperasjoner spiller i moderne krigføring.
Sverre Diesen var forsvarssjef fra 2005 til 2009. Han har innehatt en rekke stabs- og kommandostillinger, blant annet sjef for HM Kongens Garde og sjef for Strategi- og langtidsplanavdelingen i Forsvarets overkommando. Nå arbeider han som forsker ved Analyseavdelingen/Forsvarets forskningsinstitutt og er med i prosjektet «Strategisk kommunikasjon og cyberforsvar i et hybrid trusselbilde (Strict)».
Ny teknologi skaper nye muligheter for formidling. Video, VR og podkast, det er utallige måter å få ut budskapet på. Men språk engasjerer, og en god tekst kan være nettopp det sterke og nødvendige virkemiddelet du trenger for å nå frem til din målgruppe.
Tekstdoktor Christine Calvert er kursutvikler og foredragsholder med et stort lærerhjerte og masse kjærlighet til god tekst. Hun driver firmaet Tekstdoktor og underviser på Westerdals Oslo ACT. Christine har tidligere jobbet som tekstforfatter i Power reklamebyrå, global webredaktør i DNV og «tekstevangelist» i BEKK. Hun har skrevet bøkene «Skriv så det selger» og «Skriv for nettet – kort og godt».
Forbrukerrådet rigger hele sin kommunikasjonsavdelingen for det digitale. Avdelinger blir slått sammen og all kommunikasjon skal være digital visuell først. Tekst skal byttes ut med tjenester, og informasjon skal formidles via nyttige verktøy. Christian Brosstad er direktør for kommunikasjon og digitale tjenester, og på Kommunikasjonsdagen vil han snakke om hvilke grep Forbrukerrådet skal ta for å bli best på digitale tjenester i offentlig sektor.
Christian Brosstad har jobbet i Forbrukerrådet det siste året. Tidligere var han kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1 Gruppen. Christian ble kåret til “Årets digitale leder” på Kommunikatøren 2016. Han har også vunnet prisen ”Årets ildsjel” på Social Media Days i 2014.
Erlend Høyersten er direktør for kunstmuseet ARos i Aarhus, som har 800.000 gjester årlig. På Kommunikasjonsdagen vil han snakke om hvordan ledelse og kommunikasjon spiller sammen. Høyersten tar utgangspunkt i kunstens muligheter, og ser nødvendigheten av å forstå og kommunisere kulturinstitusjonenes samfunnsrolle på nye måter.
I 2017 er Århus valgt som europeisk kulturhovedstad, med ARos som en sentral aktør. Erlend har tidligere vært direktør på Sørlandets Kunstmuseum, og ved Kunstmuseene i Bergen, der han stod i spissen for sammenslåingen av byens fire kunstmuseer til ett museum.
Visste du at når ansatte deler innhold om bedriften de jobber i så får det i gjennomsnitt åtte ganger så høyt engasjement som når bedriften deler det selv? På Kommunikasjonsdagen vil Eirik Berge fortelle oss om hvorfor og hvordan vi kan utnytte «kraften» som ligger i våre egne ansatte, for å nå ut med bedriftens budskap.
Eirik har jobbet med digital utvikling siden han i 1998 solgte den første bannerannonsen på bt.no og har i tillegg til mange år i Bergens Tidende erfaring fra både e-handel og reklamebyrå. Eirik jobber nå som markeds- og merkevaresjef i Possibility, som driver med opplevelsesbasert kommunikasjon.
Hvordan kan et direktorat nå fram til foreldre i hele landet med samme budskap? Det var utfordringen da Åshild Husjord Selboe i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet gikk sammen med designer Marianne Stokkei Halogen for å lage tjenesten Foreldrehverdag. Kommunikasjonsutfordringene sto i kø: Følelsesladde temaer, streng kvalitetssikring, stor målgruppe og veldig komplekst innhold. Hvordan i all verden skulle de bli relevante rundt middagsbord over hele landet? Løsningen ble ny brukerinnsikt, bedre problemforståelse, prøving, feiling og nye måter å tenke på hos både designere og byråkrater. På Kommunikasjonsdagen får du hva som fungerte og hva som gikk galt. Og så får du noen rykende ferske smakebiter på sluttresultatet.
Åshild Husjord Selboe er sosiolog og jobber i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som prosjektleder for foreldrehverdag.no. Målet med foreldrehverdag er og gi foreldre tilgang til god, kvalitetssikret veiledning uten fasitsvar.
Marianne Stokke jobber som designer og rådgiver for innhold og strategi i Halogen. Hun er en historieforteller med mer enn 15 års erfaring fra tjenesteutvikling og merkevarebygging. Marianne trives best i regirollen og vektlegger helhetlige løsninger som bygger forståelse, verdi og engasjement hos kunden og målgruppen.
Har du ikke allerede lagt din elsk på teknologi, anbefaler Louise Fuchs at du starter flørten nå. Det teknologiske skiftet setter nye premisser for hvordan virksomheter kommuniserer, og digital kompetanse er ferskvare. Hva betyr det for oss som jobber med kommunikasjon? Louise forteller hva hun legger i digital kompetanse for kommunikatører, og gir konkrete råd og tips til hvordan man kan navigere i den digitale tidsalderen.
Louise Fuchs er kommunikasjonssjef for produkt og teknologi i Schibsted Media Group, styremedlem i TENK ( tech-nettverket for kvinner) og medlem av Kommunikasjonsforeningens Fagråd for kompetanse. I fjor ble hun kåret til årets digitale superprofil av Hammer og Hanborg. Hun er en dreven kommunikatør med fartstid fra både offentlig og privat sektor.
Med hjelp av 3D og VR har sivilarkitekt Knut Ramstad beskrevet, tilgjengeliggjort og kommunisert komplekse konsepter som vanligvis krever inngående kompetanse og trening. På Kommunikasjonsdagen skal han vise oss hvordan han har gjort dette, gjennom prosjekteksempler fra bl.a. Istanbul New Airport, Telenor Fornebuprosjektet, Tjuvholmen, Terminal 3 på Flesland, samt Terminal 2 på Gardermoen. Han vil også drøfte hvilken rolle VR vil kunne spille i fremtidig kommunikasjonsarbeid.
Knut er 3D-ansvarlig i Nordic — Office of Architecture, et av Skandinavias ledende arkitektkontorer. Her er han bl.a. visualiseringsansvarlig for terminal 2 på Gardermoen og har tidligere hatt samme rolle i Tjuvholmen Utvikling og Telenor Fornebuprosjektet. Disse prosjektene har vært internasjonalt ledende i bruk av avansert 3D i kommunikasjon, men også i design, prosjektutvikling, beslutningsstøtte og kvalitetssikring. I tillegg til stillingen i Nordic er Knut Ramstad også professor II ved NTNU, der han underviser fremtidens arkitekter i 3D og VR.
Kreativitet kan læres, og Balder Onarheim forteller deg hvordan du gjør det. Kreativitet, forstått som problemløsning og ikke som kunstneriske evner, er en av de viktigste kognitive evnene vi har. Dessverre er det få som er gode til å trene og vedlikeholde denne evnen, og derfor har det oppstått et helt forskningsfelt som jobber med å forstå hvordan man mest effektivt lærer å være kreativ.Han kommer også til å fortelle om Plato, et produkt han har utviklet som kan stimulere hjernen med strøm for å øke kreative evner.
Balder er førsteamanuensis på Danmarks Tekniske Universitet og grunnlegger av Copenhagen Institute of NeuroCreativity, han utvikler også hjernetrening og hjernestimulering for å øke kreativiteten. Balder er en populær foredragsholder, og hans TEDx-talk er sett mer enn 45.000 ganger. På Kommunikasjonsdagen kommer Balder til å fortelle om hva kreativitet egentlig er, og hvordan man kan bruke prinsipper fra hjerneforskning til å bli mer kreativ i hverdagen.
Konferansier Eva Bratholm har mange års erfaring fra både journalistikk- og kommunikasjonsfaget. Hun har hatt en lang karriere som journalist og utenrikskorrespondent. Blant annet har hun jobbet 15 år i NRK, både med nyhetsjournalistikk og som leder av TV-programmet Bokbadet.Hun har siden 2007 vært kommunikasjonsdirektør i Norad.