Banner

Høstseminaret 2021

Torsdag 04. nov. 2021 kl. 09:30 - 15:30
The Hub, Oslo
Pris: 3500 (medlem) , 5000 (ikke-medlem)

Bli med på årets Høstseminar!

Vi inviterer til en dag full av spennende faglige innlegg, fra de beste foredragsholderne! Bli inspirert, mingle med bransjekollegaer, og få etterlengtet påfyll.

Fysisk deltakelse inkluderer:

  • Inngang til The Hub 4. novemeber, kun 250 plasser.
  • Lunsj og pauseservering.
  • Muligheten til å mingle med bransjekollegaer.
  • Tilgang til opptak av foredrag i etterkant av seminaret.

Pris: 3500 for medlemmer, 5000 for ikke-medlemmer.

Digital deltakelse inkluderer:

  • Tilgang til livesending av seminaret 4. november.
  • Tilgang til opptak av foredrag i etterkant av seminaret.

Pris: 2000 for medlemmer, 3500 for ikke-medlemmer.

Meld meg på digitalt Høstseminar

Pris medlemmer
3500
Pris Ikke-Medlemmer
5000

Program

Slik blir årets program.

Program
Når Hvor Hva Hvem
09:30 Åpning og velkommen
09:30

Åpning og velkommen

09:35
Noen historier kan bare spilles
Are Sundnes, Hyper Games
09:35

Noen historier kan bare spilles

Are Sundnes, Hyper Games

Digital historiefortelling kan ha mange former. På Høstseminaret skal Are Sundnes fra Hyper Games vise oss spill som forteller historier som ikke ville vært mulig i andre medier. Med utgangspunkt i spillbransjen håper han å inspirere kommunikatører til å være mer kreative med historiefortellingen.

Are er daglig leder i det norske spillutviklingsselskapet Hyper Games som har mange års erfaring med spill til en rekke plattformer. Deres siste spill Mørkredd har høstet priser fra hele verden, og ble kåret til Nordens beste spill i 2021 av Nordic Game Conference.

10:00
Ingen torg er som Tøyen torg – for Vidar Singh
Vidar Singh, Vi er OSS
10:00

Ingen torg er som Tøyen torg – for Vidar Singh

Vidar Singh, Vi er OSS

Sammen med to andre konsulenter fikk han i oppdrag å organisere, stedsutvikle og aktivisere torget der han i barneårene spiste sitt første frøhorn, klippet seg for første gang, og ble jaget av vektere da han forsøkte å skate i den tørrlagte fontenen. Vidar tar oss gjennom en uperfekt og operativ måte å tenke stedsutvikling på, der emosjonell nærhet, aksjonsbasert forskning, streetsmartness, samtalebasert markedsføring og rekruttering av pøbler trumfer topptungt prosjektgruppearbeid og klassiske workshops.

Vidar Singh er en erfaren reklame- og PR-mann og faglig leder i Vi er OSS, et PR- og strategidrevet mangfoldsbyrå som jobber for å skape et bredere samfunn.

10:25 Pause
10:25

Pause

10:50
Den tynne linjen - hvordan jobbe med bevisstgjøring av bærekraft?
Ida Pernille Hatlebrekke, Møller Mobility Group
10:50

Den tynne linjen - hvordan jobbe med bevisstgjøring av bærekraft?

Ida Pernille Hatlebrekke, Møller Mobility Group

Stadig flere virksomheter omfavner bærekraftsmålene i sin kommunikasjon, men PWCs bærekraftsbarometer viser at det bare er 30 % som kommuniserer en tydelig strategi for hvordan man jobber med målene i praksis. Å omfavne bærekraft uten en plan og retning for arbeidet kan skape en dissonans mellom handling og ord som i ytterste konsekvens kan føre til grønnvasking. Samtidig er bevisstgjøring og kommunikasjon rundt bærekraft en vanskelig balansegang der mange er redde for å trå feil. Hvordan kan man navigere denne tynne linjen mellom grønnvasking og underkommunikasjon? På Høstseminaret skal Ida Pernille Hatlebrekke snakke om hvordan man kan gjøre bærekraft forståelig, troverdig og relevant i møte med virksomhetens viktigste målgrupper.

Ida Pernille Hatlebrekke er leder for klima og miljø i Møller Mobility Group, nordens største bilkonsern. Hun er utdannet i internasjonal politikk fra Northeastern University i Boston og mangeårig erfaring med policyarbeid, strategisk rådgivning og forretningsutvikling.  Ida trives aller best i skjæringspunkt mellom innovasjon og bærekraft, med særlig lidenskap for sirkulærøkonomi og klimaledelse. Hun har tidligere bygget opp FOLK Oslo - en tverrfaglig innovasjonsarena med fokus på FNs 17 bærekraftsmål. 

11:15
Pixel eller ikke pixel, det er spørsmålet!
Berit Kolberg Rossine
11:15

Pixel eller ikke pixel, det er spørsmålet!

Berit Kolberg Rossine

Universitetet i Oslo skulle gjerne ha fulgt brukernes adferd på nettsiden enda tettere. Hvilke ord klikker de på, hvor kommer de fra og hvor går de videre? De kunne lagt inn små dytt for å hjelpe brukerne i riktig retning – men er det riktig å overvåke hvert lille klikk og legge føringer på valgene deres? På Høstseminaret gir Berit Kolberg Rossine oss et innblikk i hvilke etiske vurderinger de har gjort knyttet til Facebooks Pixel.

Berit Kolberg Rossine er kommunikasjonsdirektør ved Universitetet i Oslo. Hun er utdannet statsviter, og har erfaring som journalist og kommunikasjonsrådgiver innen helse og kunnskapsområdet. Tidligere var hun kommunikasjonsdirektør i Helsedirektoratet.

11:30 Lunsj
11:30

Lunsj

12:30
Hvordan få resultater med et lite mannskap og trangt budsjett?
Karianne Nygård, Anniken Westtorp og Hege Paulsen Bråtner, Lånekassen
12:30

Hvordan få resultater med et lite mannskap og trangt budsjett?

Karianne Nygård, Anniken Westtorp og Hege Paulsen Bråtner, Lånekassen

Lånekassen er i tøff konkurranse med store aktører som Nav og Skatt i sin jakt etter de beste IT-hodene, og med tilbud om fjernarbeid som virkemiddel - og en effektiv og kreativ kampanje for å gjøre det kjent - har de tiltrukket seg skikkelig flinke folk, gitt intern stolthet og styrket omdømmet. Med konseptet «Vi bryr oss ikke» klarte Lånekassens lille kommunikasjonsstab å oppnå resultater som påkalte regjeringens oppmerksomhet. På Høstseminaret forteller de hvordan.

Karianne Nygård er designer og den kreative hjernen bak kampanjen.

Anniken Westtorp jobber med internkommunikasjon og arbeidsgiverprofilering.

Hege Paulsen Bråtner jobber med media og strategisk kommunikasjon.

13:00
Hvordan skape Norges mest spennende arbeidsplass når hver tredje medarbeider er ansatt etter pandemien?
Sigrid Våg og Even Westerveld, Vipps
13:00

Hvordan skape Norges mest spennende arbeidsplass når hver tredje medarbeider er ansatt etter pandemien?

Sigrid Våg og Even Westerveld, Vipps

Sigrid Våg og Even Westerveld fra Vipps kommer for å snakke om hvordan de har jobbet med å bygge kultur på hjemmekontor. Og ikke minst, hvordan skape ett fellesskap når nesten én av tre er nyansatte etter at pandemien startet?

Sigrid Jervell Våg er Vippsentusiast  og Even Westerveld er leder for Mennesker og merkevare i Vipps.

13:25
Slik møter du målgruppens behov i sosiale medier
Frida Marie Grande, Sannum & Bergestuen
13:25

Slik møter du målgruppens behov i sosiale medier

Frida Marie Grande, Sannum & Bergestuen

Frida Marie Grande i Sannum & Bergestuen er en sucker for kommunikasjon som lages på målgruppens premisser. Gjennom konkrete eksempler, vil Frida vise hvordan hun har jobbet for å engasjere tusenvis av mennesker gjennom kontoene til Amnesty og hennes eget hobbyprosjekt @frida.tegner. Sistnevnte traff spesielt mange mennesker etter den tragiske hendelsen i Kongsberg. Du la kanskje merke til en rød rose på Instagram?

Frida Marie Grande er relativt fersk i jobben som sosiale medier-rådgiver i Sannum & Bergestuen. Tidligere var hun Social Media Manager i Amnesty.

13:50 Pause
13:50

Pause

14:20
Innsiktsbasert kommunikasjon – hvordan kan markedsundersøkelser brukes for å øke effekt, slagkraft og rekkevidde?
Nina C. Kulås, Norstat Norge
14:20

Innsiktsbasert kommunikasjon – hvordan kan markedsundersøkelser brukes for å øke effekt, slagkraft og rekkevidde?

Nina C. Kulås, Norstat Norge

Effektiv kommunikasjon forutsetter at man treffer målgruppen og når gjennom med budskapet. God markedsanalyse kan dokumentere om du når kommunikasjonsmålene dine, men kan også brukes for å utvikle mer slagkraftige budskap og øke rekkevidden. I dette foredraget, vil Nina C. Kulås vise hvordan markedsundersøkelsen kan være et verdifullt virkemiddel i din verktøykasse. Du vil få konkrete råd om hva du bør tenke på når du skal gjennomføre en undersøkelse, og hvilke fallgruver du må unngå. 

Nina C. Kulås er administrerende direktør i Norstat Norge. Hun har lang fartstid fra analyse- og mediebransjen. Norstat er den største aktøren på datainnsamling til markedsanalyseformål i Norge, og driver bl.a. bransjens største webbaserte forbrukerpanel, Norstatpanelet, og telefonintervju-avdelinger.

14:45
Forstå trender og tidlige signaler med stordata
Henrik Schwabe og Claus Sonberg, Zynk
14:45

Forstå trender og tidlige signaler med stordata

Henrik Schwabe og Claus Sonberg, Zynk

I en kompleks verden med raske endringer blir det stadig viktigere å fange opp og forstå samfunnstrender og hvordan din virksomhet er posisjonert. Stordata og kunstig intelligens åpner en verden av muligheter til å avdekke endringene som skjer rundt oss og øke presisjonen i kommunikasjonsarbeidet. Lær hvordan Zynk og noen av Norges ledende virksomheter bruker stordata til strategisk posisjonering og for å fange opp tidlige signaler. Datadrevet innsiktsarbeid åpner nye muligheter for kommunikasjonsfaget, men med store muligheter kommer også stort ansvar, og morgendagens teknologi vil sette høye krav til både kompetanse og moralsk kompass.

Henrik Schwabe (ph.d.) er analysesjef i Zynk, og har bakgrunn som forsker ved Universitetet i Oslo og som rådgiver i DNO og Geelmuyden.Kiese. Claus Sonberg er partner og styreleder i Zynk, og har bakgrunn som kommunikasjonsdirektør i SAS, Nordensjef i Burson-Marsteller og som pressekontakt og journalist i TV 2, der han har vært styremedlem siden 2013.

15:10
Utdeling av Åpenhetsprisen 2021
Janne Stang-Dahl, juryleder
15:10

Utdeling av Åpenhetsprisen 2021

Janne Stang-Dahl, juryleder

Kommunikasjonsforeningen ønsker å berømme åpenhet i kommunikasjonsfaget og deler derfor hvert år ut Åpenhetsprisen. Prisen deles ut av juryleder Janne Stang-Dahl.

15:30 Faglig program slutt
15:30

Faglig program slutt

15:30 Minglig på The Hub, vi byr på et glass
15:30

Minglig på The Hub, vi byr på et glass

Foredrag

Få faglig påfyll og bli inspirert - disse kommer på årets Høstseminar.

Ida Pernille Hatlebrekke, Møller Mobility Group

Stadig flere virksomheter omfavner bærekraftsmålene i sin kommunikasjon, men PWCs bærekraftsbarometer viser at det bare er 30 % som kommuniserer en tydelig strategi for hvordan man jobber med målene i praksis. Å omfavne bærekraft uten en plan og retning for arbeidet kan skape en dissonans mellom handling og ord som i ytterste konsekvens kan føre til grønnvasking. Samtidig er bevisstgjøring og kommunikasjon rundt bærekraft en vanskelig balansegang der mange er redde for å trå feil. Hvordan kan man navigere denne tynne linjen mellom grønnvasking og underkommunikasjon? På Høstseminaret skal Ida Pernille Hatlebrekke snakke om hvordan man kan gjøre bærekraft forståelig, troverdig og relevant i møte med virksomhetens viktigste målgrupper.

Ida Pernille Hatlebrekke er leder for klima og miljø i Møller Mobility Group, nordens største bilkonsern. Hun er utdannet i internasjonal politikk fra Northeastern University i Boston og mangeårig erfaring med policyarbeid, strategisk rådgivning og forretningsutvikling.  Ida trives aller best i skjæringspunkt mellom innovasjon og bærekraft, med særlig lidenskap for sirkulærøkonomi og klimaledelse. Hun har tidligere bygget opp FOLK Oslo - en tverrfaglig innovasjonsarena med fokus på FNs 17 bærekraftsmål. 

Frida Marie Grande, Sannum & Bergestuen

Frida Marie Grande i Sannum & Bergestuen er en sucker for kommunikasjon som lages på målgruppens premisser. Gjennom konkrete eksempler, vil Frida vise hvordan hun har jobbet for å engasjere tusenvis av mennesker gjennom kontoene til Amnesty og hennes eget hobbyprosjekt @frida.tegner. Sistnevnte traff spesielt mange mennesker etter den tragiske hendelsen i Kongsberg. Du la kanskje merke til en rød rose på Instagram?

Frida Marie Grande er relativt fersk i jobben som sosiale medier-rådgiver i Sannum & Bergestuen. Tidligere var hun Social Media Manager i Amnesty.

Henrik Schwabe og Claus Sonberg, Zynk

I en kompleks verden med raske endringer blir det stadig viktigere å fange opp og forstå samfunnstrender og hvordan din virksomhet er posisjonert. Stordata og kunstig intelligens åpner en verden av muligheter til å avdekke endringene som skjer rundt oss og øke presisjonen i kommunikasjonsarbeidet. Lær hvordan Zynk og noen av Norges ledende virksomheter bruker stordata til strategisk posisjonering og for å fange opp tidlige signaler. Datadrevet innsiktsarbeid åpner nye muligheter for kommunikasjonsfaget, men med store muligheter kommer også stort ansvar, og morgendagens teknologi vil sette høye krav til både kompetanse og moralsk kompass.

Henrik Schwabe (ph.d.) er analysesjef i Zynk, og har bakgrunn som forsker ved Universitetet i Oslo og som rådgiver i DNO og Geelmuyden.Kiese. Claus Sonberg er partner og styreleder i Zynk, og har bakgrunn som kommunikasjonsdirektør i SAS, Nordensjef i Burson-Marsteller og som pressekontakt og journalist i TV 2, der han har vært styremedlem siden 2013.

Karianne Nygård, Anniken Westtorp og Hege Paulsen Bråtner, Lånekassen

Lånekassen er i tøff konkurranse med store aktører som Nav og Skatt i sin jakt etter de beste IT-hodene, og med tilbud om fjernarbeid som virkemiddel - og en effektiv og kreativ kampanje for å gjøre det kjent - har de tiltrukket seg skikkelig flinke folk, gitt intern stolthet og styrket omdømmet. Med konseptet «Vi bryr oss ikke» klarte Lånekassens lille kommunikasjonsstab å oppnå resultater som påkalte regjeringens oppmerksomhet. På Høstseminaret forteller de hvordan.

Karianne Nygård er designer og den kreative hjernen bak kampanjen.

Anniken Westtorp jobber med internkommunikasjon og arbeidsgiverprofilering.

Hege Paulsen Bråtner jobber med media og strategisk kommunikasjon.

Berit Kolberg Rossine

Universitetet i Oslo skulle gjerne ha fulgt brukernes adferd på nettsiden enda tettere. Hvilke ord klikker de på, hvor kommer de fra og hvor går de videre? De kunne lagt inn små dytt for å hjelpe brukerne i riktig retning – men er det riktig å overvåke hvert lille klikk og legge føringer på valgene deres? På Høstseminaret gir Berit Kolberg Rossine oss et innblikk i hvilke etiske vurderinger de har gjort knyttet til Facebooks Pixel.

Berit Kolberg Rossine er kommunikasjonsdirektør ved Universitetet i Oslo. Hun er utdannet statsviter, og har erfaring som journalist og kommunikasjonsrådgiver innen helse og kunnskapsområdet. Tidligere var hun kommunikasjonsdirektør i Helsedirektoratet.

Are Sundnes, Hyper Games

Digital historiefortelling kan ha mange former. På Høstseminaret skal Are Sundnes fra Hyper Games vise oss spill som forteller historier som ikke ville vært mulig i andre medier. Med utgangspunkt i spillbransjen håper han å inspirere kommunikatører til å være mer kreative med historiefortellingen.

Are er daglig leder i det norske spillutviklingsselskapet Hyper Games som har mange års erfaring med spill til en rekke plattformer. Deres siste spill Mørkredd har høstet priser fra hele verden, og ble kåret til Nordens beste spill i 2021 av Nordic Game Conference.

Nina C. Kulås, Norstat Norge

Effektiv kommunikasjon forutsetter at man treffer målgruppen og når gjennom med budskapet. God markedsanalyse kan dokumentere om du når kommunikasjonsmålene dine, men kan også brukes for å utvikle mer slagkraftige budskap og øke rekkevidden. I dette foredraget, vil Nina C. Kulås vise hvordan markedsundersøkelsen kan være et verdifullt virkemiddel i din verktøykasse. Du vil få konkrete råd om hva du bør tenke på når du skal gjennomføre en undersøkelse, og hvilke fallgruver du må unngå. 

Nina C. Kulås er administrerende direktør i Norstat Norge. Hun har lang fartstid fra analyse- og mediebransjen. Norstat er den største aktøren på datainnsamling til markedsanalyseformål i Norge, og driver bl.a. bransjens største webbaserte forbrukerpanel, Norstatpanelet, og telefonintervju-avdelinger.

Sigrid Våg og Even Westerveld, Vipps

Sigrid Våg og Even Westerveld fra Vipps kommer for å snakke om hvordan de har jobbet med å bygge kultur på hjemmekontor. Og ikke minst, hvordan skape ett fellesskap når nesten én av tre er nyansatte etter at pandemien startet?

Sigrid Jervell Våg er Vippsentusiast  og Even Westerveld er leder for Mennesker og merkevare i Vipps.

Vidar Singh, Vi er OSS

Sammen med to andre konsulenter fikk han i oppdrag å organisere, stedsutvikle og aktivisere torget der han i barneårene spiste sitt første frøhorn, klippet seg for første gang, og ble jaget av vektere da han forsøkte å skate i den tørrlagte fontenen. Vidar tar oss gjennom en uperfekt og operativ måte å tenke stedsutvikling på, der emosjonell nærhet, aksjonsbasert forskning, streetsmartness, samtalebasert markedsføring og rekruttering av pøbler trumfer topptungt prosjektgruppearbeid og klassiske workshops.

Vidar Singh er en erfaren reklame- og PR-mann og faglig leder i Vi er OSS, et PR- og strategidrevet mangfoldsbyrå som jobber for å skape et bredere samfunn.

Janne Stang-Dahl, juryleder

Kommunikasjonsforeningen ønsker å berømme åpenhet i kommunikasjonsfaget og deler derfor hvert år ut Åpenhetsprisen. Prisen deles ut av juryleder Janne Stang-Dahl.

Mala Wang-Naveen

Mala Wang-Naveen er kommunikasjonssjef i SINTEF Digital og sitter i Kommunikasjonsforeningens sentralstyre. På Høstseminaret skal hun lede oss gjennom dagen.

Wang-Naveen er utdannet litteraturviter, og var i 17 år tilknyttet Aftenposten som anmelder og kommentator. I 2013 ga hun ut boken Den globale baby. Det norske surrogatieventyret i India (Aschehoug), og har en roman og et par antologier på samvittigheten.