Arrangementet er avholdt
Over 400 kommunikatører møttes i Trondheim da Kommunikasjonsforeningens lokallag i Trøndelag var vertskap for Høstseminaret 2017. Tema var teknologi og kommunikasjon i endring.
Tusen takk til alle som kom, og stor takk til foredragsholdere, frivillige, sponsorer og programkomiteen.
Teknologi og kommunikasjon i endring
Hvilken betydning har nyvinninger innen mobilteknologi, store data, virtuell virkelighet, kunstig intelligens, tingenes internett og de usynlige algoritmene for kommunikatørers hverdag akkurat nå og fremover? Hvordan utnytter vi teknologi best mulig innenfor rammen av kommunikasjonsfaget? Og hvordan kan teknologien og de gode historiene som skal formidles spille på lag?
Foredragsholdere
Klokken 11:10 en stille dag i høstferien 2014 kommer beskjeden om at May Britt og Edvard Moser har fått nobelprisen i medisin. Klokken 12:00 står verdenspressen på døra og linsene fra alle de internasjonale mediehusene er plutselig rettet mot et lite forskningsmiljø i Trondheim. Hva skjedde egentlig? Hør historien om de første 40 timene, slik kommunikatøren opplevde det. Vi får et unikt innblikk bak kulissene i pressehåndteringen og kommunikasjonsarbeidet rundt tildelingen, sett fra kommunikatørens ståsted.
I løpet av de siste årene har mediesfæren endret seg fundamentalt. Disse endringene kan ha store konsekvenser for måten politisk informasjon blir kommunisert og konsumert. Hva vet vi om disse endringene, og representerer de nye muligheter eller store utfordringer for det norske demokratiet?
Lorem ipsum dolor sit amet, varius in gravida ac amet, vulputate sem sodales, phasellus vel ut platea. Nec morbi id vivamus eget. Vel mollitia varius, aliquam aliquet urna tellus, sed aliquam et arcu lorem mauris, sit pellentesque orci donec vitae. Dolor sed commodo aliquet amet, aliquet duis et ut vehicula.
Store datamengder, algoritmer og kunstig intelligens gjør det mulig for annonsører å reklamere for produkter og tjenester som treffer oss rett i hjertet. Nettavisenes innhold bestemmes i stadig større grad av lesemønsteret og interessene våre. Var det egentlig intelligent data-analyse som vant valget for Donald Trump, og hvilken rolle spilte dette i valgkampen her hjemme?
Algoritmer som er laget og optimalisert for trafikk og klikkbarhet påvirker oss mer enn vi liker å tro. Fordi vi serveres akkurat det vi vil ha, er det lite som er objektivt og nøytralt. Det kan skremme noen, men algoritmene har kommet for å bli. Lær deg spillereglene, og forstå hvordan de endrer verden.
Tilgang på analyse av store datamengder tar kommunikasjonsfaget fra intuisjon til dokumentasjon. Det endrer spillet gjennom å stille økte krav til fakta og dokumentasjon for alle som jobber med kommunikasjon, og ved å gjøre dataanalyse til en viktig kompetanse innen vårt fag. Stordata vil kunne gi kommunikasjonsavdelingen økt innflytelse og økte budsjetter fordi effekten av kommunikasjon nå bedre kan dokumenteres, men stordata er også et kraftfullt verktøy som stiller høye krav til etikk.
Med slagordet «Make Learning Awesome» har quiz-applikasjonen Kahoot blitt en internasjonal suksess. Microsoft har investert, og selskapet har nettopp fått plass i Disneys prestisjefylte akselerator. Kahoot har vokst fra å være et lite NTNU-selskap, bygget på en idé fra TV-programmet Jeopardy, til å bli en av verdens raskest voksende læringsplattformer. Bevisst strategi rundt merkevarebygging, historiefortelling og rekruttering var avgjørende for et selskap med begrensede ressurser.
IBM Watson er verdens mest avanserte kognitive system og muliggjør et større samarbeid mellom mennesker og datamaskiner. På Høstseminaret vil Ida Furnes Breivik og Wright introdusere dere for Watson og vise eksempler på hvordan Watson er brukt i ulike bransjer over hele verden. Blant annet brukes den i kampen mot falske nyheter, i kreftforskning og innenfor industriell produksjon. De viser hvordan kunstig intelligens påvirker samfunnet, hvordan det vil endre arbeidsplassen og hverdagen vår.
Gjør som Google, Facebook og Microsoft – pass på at video, bilder og tekst på nettsiden din er tilgjengelig for alle. Hvordan lager du en nettside som følger alle kravene til universell utforming? Malin Rygg fra Difi gir deg tre gode råd og viser deg Difis nye e-læringskurs om universell utforming av nettsider.
Vi tar en prat med Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen for å høre om deres perspektiver om hvordan teknologi og kommunikasjon påvirker hverandre. Hva mener de om robotjournalistikk, innholdsmarkedsføring og det etiske rundt innhenting av data?
Ingeborg Volan, utviklingsredaktør i Adresseavisen
Ruben Søgaard, kommersiell direktør i Finn
Eirik Norman Hansen, CEO for digitalt design- og innovasjonsbyrået Itch
Sykehusenes nettsider skal være en del av sykehuset, en del av behandlingen og en del av pasientreisen. På Høstseminaret får du høre hvordan sykehusene har jobbet med en felles nettløsning i overflod av helseinformasjon som finnes på nett.
Hva slags kommunikasjonsstrategi-vurderinger bør du gjøre, og hvordan kan du bruke teknologien? Hvilken betydning får teknologiskiftet for ekstern og intern kommunikasjon, og hvordan vil den endre måten kommunikasjonsarbeidet blir organisert på? La oss bli konkrete for hva dette vil bety for deg og din arbeidshverdag. Ingvild Moen og Olav Mellingsæter deler noen grep, viser utviklingen i ett fornuftig perspektiv og oppsummerer det for deg.
Redningsselskapet har gjennom 126 år fokusert på hvordan innovasjon kan forbedre jobben de gjør som beredskapsorganisasjon. De søker hele tiden etter utstyr som kan optimalisere beredskapsjobben. Det kan være en selvgående jetdrevet livbøye, en miniubåt som ser foran seg som et svømmende menneske og plukker med seg ting fra havbunnen som folk har mistet. Det brukes droner med varmesøkende kamera for å finne mennesker i opprørt hav, eller en radar som ser tvers gjennom bølgene. På Høstseminaret får du høre kommunikasjonssjef Frode Pedersen fortelle om hvordan de benytter verdens mest avanserte teknologi for å gjøre det tryggere å ferdes på og ved sjøen.
Konferansierer
Program
Torsdag | 28. september | |
Når | Hva | Hvem |
09:00 | Velkommen | |
09:20 | Hvordan nye plattformer endrer politisk kommunikasjon | Toril Aalberg |
09:40 | Banksjefer på Facebook - kommunikasjonsverktøy og kulturdriver | Elin Vigrestad |
10:00 | Lær deg å elske algoritmene | Silvija Seres |
10:35 | PAUSE | |
11:05 | Kahoot! – Fra forskningsbasert idé til en milliard spillere globalt | Anders Aune |
11:30 | Nettsider for alle | Malin Rygg |
11:55 | PAUSE | |
12:15 | Den digitale pasientreisen | Fredrik Lorentzen og Christin Nyland |
12:40 | Fra seil - til seilende datamaskiner | Frode Pedersen |
13:00 | LUNSJ | |
14:00 | WORKSHOP | |
Lag ditt eget dataspill | Kodeløypa | |
Facebook - video og live strømming. Tips og triks | REDINK | |
Podcast - en moteblaff eller genial formidling? | Munck Studios | |
Digital annonsering fra A til Å | Utbrudd Performance Marketing | |
14:00 | BEDRIFTSBESØK | |
|
||
19:00 | APERITIFF OG MIDDAG |
Fredag | 29. september | |
Når | Hva | Hvem |
09:00 | Velkommen | |
09:15 | Bak nobelprisen - når krisen er positiv | Hege Tunstad |
09:40 | Det hjelper ikke hvor god teknologien er om du ikke presenterer den riktig | Lasse Berre |
10:00 | Personisering av markedsføring, medier og politikk | Bjørn Erik Thon |
11:30 | PAUSE | |
10:55 | Stordata endrer spillet | Claus Sonberg og Petr Majanen |
11:15 | Fusjon av teknologi, kultur og mennesker | Ida Furnes Breivik og Harriet J. Wright |
12:00 | Sofaprat om teknologi og kommunikasjon | Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen |
12:25 | Teknologiskiftet er her - hva gjør vi nå? | Ingvild Moen og Olav Mellingsæter |
12:55 | AVSLUTNING | |
13:00 | LUNSJ |