Høstseminaret 2017

Høstseminaret 2017

Onsdag 28. sep. kl. 09:00 - Fredag 29. sep. kl. 13:00
Scandic Nidelven, Trondheim

Arrangementet er avholdt

Over 400 kommunikatører møttes i Trondheim da Kommunikasjonsforeningens lokallag i Trøndelag var vertskap for Høstseminaret 2017. Tema var teknologi og kommunikasjon i endring.

Tusen takk til alle som kom, og stor takk foredragsholdere, frivillige, sponsorer og programkomiteen.

Høstseminaret arrangeres neste gang høsten 2019.

Teknologi og kommunikasjon i endring

Hvilken betydning har nyvinninger innen mobilteknologi, store data, virtuell virkelighet, kunstig intelligens, tingenes internett og de usynlige algoritmene for kommunikatørers hverdag akkurat nå og fremover? Hvordan utnytter vi teknologi best mulig innenfor rammen av kommunikasjonsfaget? Og hvordan kan teknologien og de gode historiene som skal formidles spille på lag?

Foredrag fra Høstseminaret 2017

Medlem

Ingvild Moen og Olav Mellingsæter: Teknologiskiftet er her - hva gjør vi nå?

Hvilken betydning får teknologiskiftet for ekstern og intern kommunikasjon, og hvordan vil den endre måten kommunikasjonsarbeidet blir organisert på? På Høstseminaret i 2017 deler Ingvild Moen og Olav Mellingsæter noen grep og viser utviklingen i ett fornuftig perspektiv.

Medlem

Høstseminaret 2017: Sofaprat om teknologi og kommunikasjon

Hva mener Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen om robotjournalistikk, innholdsmarkedsføring og det etiske rundt innhenting av data? Ingeborg er utviklingsredaktør i Adresseavisen, Ruben er kommersiell direktør i Finn og Eirik er CEO for digitalt design- og innovasjonsbyrået Itch.

Medlem

Claus Sonberg og Peter Majanen: Stordata endrer spillet

Stordataanalyse kan gi kommunikasjonsavdelingen økt innflytelse og økte budsjetter fordi effekten av kommunikasjon bedre kan dokumenteres, samtidig som det vil stilles strenge krav til etikk. Claus Sonberg, partner og styreleder i Zynk og Peter Majanen, partner og en av grunnleggerne av Quattroporte. Foredraget er fra Høstseminaret i 2017.

Medlem

Bjørn Erik Thon: Personifisering av markedsføring, medier og politikk

Store datamengder, algoritmer og kunstig intelligens gjør det mulig for annonsører å reklamere for produkter og tjenester som treffer oss rett i hjertet. EUs forordning for personvern blir norsk lov i 2018. Hva er de viktigste endringene som kommer, og hva bør alle kommunikatører gjøre allerede nå? Bjørn Erik er direktør i Datatilsynet. Føredraget er frå Høstseminaret i 2016.

Medlem

Ida Breivik Furnes og Harriet J. Wright: Fusjon av teknologi, kultur og mennesker

IBM Watson er verdens mest avanserte kognitive system og muliggjør et større samarbeid mellom mennesker og datamaskiner. På Høstseminaret i 2017 viste Ida og Harriet eksempler på hvordan Watson påvirker samfunnet, hvordan det vil endre arbeidsplassen og hverdagen vår. Blant annet brukes den i kampen mot falske nyheter, i kreftforskning og innenfor industriell produksjon.

Medlem

Lasse Berre: Det hjelper ikke hvor god teknologien er om du ikke presenterer den riktig

Lurer du på hvordan forskning og teknologi fra Trondheim har hatt internasjonal suksess, og hvordan det til og med har havnet på forsiden av Wall Street Journal? På Høstseminaret i 2017 snakket Lasse om hvordan et bevisst forhold til historiefortelling har satt teknologi og forskning fra Trondheim på kartet. Lasse er konseptutvikler og markedsfører PAI (Personal Activity Intelligence).

Foredragsholdere

Hege Tunstad, seniorrådgiver kommunikasjon, NTNU

Klokken 11:10 en stille dag i høstferien 2014 kommer beskjeden om at May Britt og Edvard Moser har fått nobelprisen i medisin. Klokken 12:00 står verdenspressen på døra og linsene fra alle de internasjonale mediehusene er plutselig rettet mot et lite forskningsmiljø i Trondheim. Hva skjedde egentlig? Hør historien om de første 40 timene, slik kommunikatøren opplevde det. Vi får et unikt innblikk bak kulissene i pressehåndteringen og kommunikasjonsarbeidet rundt tildelingen, sett fra kommunikatørens ståsted.

Lasse Berre, konseptutvikler og markedsfører PAI (Personal Activity Intelligence)

Lurer du på hvorfor forskning og teknologi fra Trondheim har hatt internasjonal suksess, og hvordan det til og med har havnet på forsiden av Wall Street Journal? På Høstseminaret skal Lasse Berre snakke om hvordan et bevisst forhold til historiefortelling har satt teknologi og forskning fra Trondheim på kartet.

Toril Aalberg, Instituttleder og professor, Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU

I løpet av de siste årene har mediesfæren endret seg fundamentalt. Disse endringene kan ha store konsekvenser for måten politisk informasjon blir kommunisert og konsumert. Hva vet vi om disse endringene, og representerer de nye muligheter eller store utfordringer for det norske demokratiet?

Elin Vigrestad, direktør internkommunikasjon i DNB

Lorem ipsum dolor sit amet, varius in gravida ac amet, vulputate sem sodales, phasellus vel ut platea. Nec morbi id vivamus eget. Vel mollitia varius, aliquam aliquet urna tellus, sed aliquam et arcu lorem mauris, sit pellentesque orci donec vitae. Dolor sed commodo aliquet amet, aliquet duis et ut vehicula.

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet

Store datamengder, algoritmer og kunstig intelligens gjør det mulig for annonsører å reklamere for produkter og tjenester som treffer oss rett i hjertet. Nettavisenes innhold bestemmes i stadig større grad av lesemønsteret og interessene våre. Var det egentlig intelligent data-analyse som vant valget for Donald Trump, og hvilken rolle spilte dette i valgkampen her hjemme?

Silvija Seres, president i Polyteknisk Forening, investor og rådgiver

Algoritmer som er laget og optimalisert for trafikk og klikkbarhet påvirker oss mer enn vi liker å tro. Fordi vi serveres akkurat det vi vil ha, er det lite som er objektivt og nøytralt. Det kan skremme noen, men algoritmene har kommet for å bli. Lær deg spillereglene, og forstå hvordan de endrer verden.

Peter Majanen, partner og en av grunnleggerne av det svenske kommunikasjons- og trendanalysebyrået, Quattroporte og Claus Sonberg, partner og styreleder i Zynk

Tilgang på analyse av store datamengder tar kommunikasjonsfaget fra intuisjon til dokumentasjon. Det endrer spillet gjennom å stille økte krav til fakta og dokumentasjon for alle som jobber med kommunikasjon, og ved å gjøre dataanalyse til en viktig kompetanse innen vårt fag. Stordata vil kunne gi kommunikasjonsavdelingen økt innflytelse og økte budsjetter fordi effekten av kommunikasjon nå bedre kan dokumenteres, men stordata er også et kraftfullt verktøy som stiller høye krav til etikk.

Anders Aune, senior forretningsutvikler, NTNU Technology Transfer AS

Med slagordet «Make Learning Awesome» har quiz-applikasjonen Kahoot blitt en internasjonal suksess. Microsoft har investert, og selskapet har nettopp fått plass i Disneys prestisjefylte akselerator. Kahoot har vokst fra å være et lite NTNU-selskap, bygget på en idé fra TV-programmet Jeopardy, til å bli en av verdens raskest voksende læringsplattformer. Bevisst strategi rundt merkevarebygging, historiefortelling og rekruttering var avgjørende for et selskap med begrensede ressurser.

Ida Furnes Breivik og Harriet J. Wright, IBM Watson

IBM Watson er verdens mest avanserte kognitive system og muliggjør et større samarbeid mellom mennesker og datamaskiner. På Høstseminaret vil Ida Furnes Breivik og Wright introdusere dere for Watson og vise eksempler på hvordan Watson er brukt i ulike bransjer over hele verden. Blant annet brukes den i kampen mot falske nyheter, i kreftforskning og innenfor industriell produksjon. De viser hvordan kunstig intelligens påvirker samfunnet, hvordan det vil endre arbeidsplassen og hverdagen vår.

Malin Rygg, leder for tilsyn for universell utforming av IKT i Difi

Gjør som Google, Facebook og Microsoft – pass på at video, bilder og tekst på nettsiden din er tilgjengelig for alle. Hvordan lager du en nettside som følger alle kravene til universell utforming? Malin Rygg fra Difi gir deg tre gode råd og viser deg Difis nye e-læringskurs om universell utforming av nettsider.

Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen

Vi tar en prat med Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen for å høre om deres perspektiver om hvordan teknologi og kommunikasjon påvirker hverandre. Hva mener de om robotjournalistikk, innholdsmarkedsføring og det etiske rundt innhenting av data?

Ingeborg Volan, utviklingsredaktør i Adresseavisen
Ruben Søgaard, kommersiell direktør i Finn
Eirik Norman Hansen, CEO for digitalt design- og innovasjonsbyrået Itch

Christin Nyland, leder av nasjonalt redaksjonsråd for felles nettløsning i spesialisthelsetjenesten og Fredrik Lorentzen, spesialrådgiver i Haukeland universitetssykehus

Sykehusenes nettsider skal være en del av sykehuset, en del av behandlingen og en del av pasientreisen. På Høstseminaret får du høre hvordan sykehusene har jobbet med en felles nettløsning i overflod av helseinformasjon som finnes på nett.

Ingvild Moen og Olav Mellingsæter, Resonate

Hva slags kommunikasjonsstrategi-vurderinger bør du gjøre, og hvordan kan du bruke teknologien? Hvilken betydning får teknologiskiftet for ekstern og intern kommunikasjon, og hvordan vil den endre måten kommunikasjonsarbeidet blir organisert på? La oss bli konkrete for hva dette vil bety for deg og din arbeidshverdag. Ingvild Moen og Olav Mellingsæter deler noen grep, viser utviklingen i ett fornuftig perspektiv og oppsummerer det for deg.

Frode Pedersen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet

Redningsselskapet har gjennom 126 år fokusert på hvordan innovasjon kan forbedre jobben de gjør som beredskapsorganisasjon. De søker hele tiden etter utstyr som kan optimalisere beredskapsjobben. Det kan være en selvgående jetdrevet livbøye, en miniubåt som ser foran seg som et svømmende menneske og plukker med seg ting fra havbunnen som folk har mistet. Det brukes droner med varmesøkende kamera for å finne mennesker i opprørt hav, eller en radar som ser tvers gjennom bølgene. På Høstseminaret​ får du høre kommunikasjonssjef Frode Pedersen fortelle om hvordan de benytter verdens mest avanserte teknologi for å gjøre det tryggere å ferdes på og ved sjøen.

Konferansierer

Pia Biermann
Thor Richard Isaksen

Program

Torsdag 28. september
Når Hva Hvem
09:00 Velkommen
09:20 Hvordan nye plattformer endrer politisk kommunikasjon Toril Aalberg
09:40 Banksjefer på Facebook - kommunikasjonsverktøy og kulturdriver Elin Vigrestad
10:00 Lær deg å elske algoritmene Silvija Seres
10:35 PAUSE
11:05 Kahoot! – Fra forskningsbasert idé til en milliard spillere globalt ​ Anders Aune
11:30 Nettsider for alle Malin Rygg
11:55 PAUSE
12:15 Den digitale pasientreisen Fredrik Lorentzen og Christin Nyland
12:40 Fra seil - til seilende datamaskiner Frode Pedersen
13:00 LUNSJ
14:00 WORKSHOP
Lag ditt eget dataspill Kodeløypa
Facebook - video og live strømming. Tips og triks REDINK
Podcast - en moteblaff eller genial formidling? Munck Studios
Digital annonsering fra A til Å Utbrudd Performance Marketing
14:00 BEDRIFTSBESØK
  • Acando
  • Vitensenteret
  • Headspin Communications
  • Polaris media
  • Sticos
  • Kantega
19:00 APERITIFF OG MIDDAG

Fredag 29. september
Når Hva Hvem
09:00 Velkommen
09:15 Bak nobelprisen - når krisen er positiv Hege Tunstad
09:40 Det hjelper ikke hvor god teknologien er om du ikke presenterer den riktig Lasse Berre
10:00 Personisering av markedsføring, medier og politikk Bjørn Erik Thon
11:30 PAUSE
10:55 Stordata endrer spillet​ Claus Sonberg og Petr Majanen
11:15 Fusjon av teknologi, kultur og mennesker Ida Furnes Breivik og Harriet J. Wright
12:00 Sofaprat om teknologi og kommunikasjon Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen
12:25 Teknologiskiftet er her - hva gjør vi nå? Ingvild Moen og Olav Mellingsæter
12:55 AVSLUTNING
13:00 LUNSJ

Hovedsponsor

                                                       NTB_logo_150

Sponsorer og samarbeidspartnere

GK logo


Mynewsdesk logo
Bennett_Logo BRUK


Aalund
Redink

Molte logoen