Banner
Strategisk kommunikasjon

Hvordan kommunisere når du er på børs

Jan Christian Thommesen er kommunikasjonsdirektør i XXL og den eneste i sportsgiganten som jobber med kommunikasjon til blant annet 5000 ansatte.

I Kompodden forteller han om arbeidet med børssensitiv informasjon, kunstig intelligens og hvordan han fikk drømmejobben i en pause på Høstseminaret til Kommunikasjonsforeningen.

– Det er særlig to ting som er viktig når du jobber med kommunikasjon i et selskap som er børsnotert, sier Jan Christian Thommesen som leder kommunikasjonsarbeidet for sportgiganten XXL.

– Det første er det vi kaller den “stille perioden”. Én måned før kvartalsfremleggelse må man ikke gå ut med informasjon, kommentere noe eller si noe,  som kan ha effekt på kursen. Og: Vær alltid  forsiktig med hva du tar med deg av informasjon ut i verden, så du ikke kommer i skade for å dele innsideinformasjon.

Om den tidligere kommunikasjonssjefen i Elkjøp, som dessuten har jobbet 11 år i ikke-børsnoterte Ikea synes dette er vanskelig?

– Det er hvertfall nytt for meg, for jeg er glad i år prate og å dele ting. Jeg liker transparens, så jeg skulle skoleres og lære meg systemet.

– Men hva hvis mediene ringer og konfronterer deg med informasjon som kan være kursdrivende? Hva svarer du? spør programleder i Kompodden, Anne-Lise Mørch von der Fehr.

Klikk på "play" og hør hva Thommesen svarer. God lytting!