Banner
Fredagsstafetten

Er det sant at den som vet hvordan lover og pølser blir laget, aldri mer får en rolig natts søvn?

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre.  Hanne Gjørtz, kommunikasjonssjef i Oslo kommune, foreslo Marius Bakke, kommunikasjonssjef i Kultur- og likestillingsdepartementet.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Etter en god og travel arbeidsuke med fin flyt i kommunikasjonsenheten hos oss, går ferden til Bislett stadion for en kvalitetsstund med St. Hanshaugen løpeklubb. Etterpå nyter vi litt mer av byens beste nabolag, med en tur på en av St. Hanshaugens mange gode barer. Når jeg kommer hjem til kona, svett, lykkelig og full av endorfiner, tar jeg en dusj, og så lager vi noe godt til middag. Da er det helg. 

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rett rundt hjørnet?

– Det tror jeg ikke er veldig realistisk på kort sikt. Trenden for bransjen er gått i retning av konstant «mikrojobbing» og evne til å jobbe fra hvor som helst. Det kan godt hende vi ikke alltid trenger å være på kontoret fem dager i uka, men å skru helt av i tre dager tror jeg ikke på.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Jeg er betinget optimist og tenker at når vi blir gode til å bruke verktøyene kan vi kanskje bruke mindre tid på oppgaver som er manuelle og mekaniske. Ikke for å jobbe mindre nødvendigvis, men for å frigjøre tid til viktigere og mer spennende oppgaver. Skal jeg se litt mindre lyst på saken, tror jeg dessverre at vi kommer til å se flere eksempler der folk lener seg litt vel mye på teknologien, både i kommunikasjonsarbeid og journalistikk, og det kan føre til både ufrivillig komiske og begredelige tekster, som vi jo har sett enkelte eksempler på allerede.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Kanskje et åpenbart svar, men jeg mener at vi alltid kan bidra med å fortelle om hva vi faktisk gjør. I den grad bransjen vår har liten tillit tror jeg mye handler om at det er noen gale forestillinger om hva vi jobber med. En veldig stor del av vår profesjon handler jo om å gjøre informasjon tilgjengelig og forståelig, både for journalister og helt vanlige mennesker som har krav på å vite hva staten, i mitt tilfelle, driver på med. Hvis man har den innstillingen at kommunikasjonsfolk bare er til for å forsinke og forpurre retten til adgang og innsikt, så mener jeg at man er på ville veier. Tvert imot så er vi med å smøre tilgangen journalister og andre i offentligheten har på både politikerne og informasjonen. De som beskriver idealtilstanden som tiden før kommunikasjonsrådgiverne, er rett og slett litt dårlig informert, slik jeg ser det.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Å bruke tid på å skjønne saken skikkelig selv. Da ser du kanskje en ny inngang, en case eller en måte å ramme inn saken på som gjør den spennende for et nyhetsmedium. Og her som ellers: Ha bra folk rundt deg, bruk dem og ha gode diskusjoner tidlig. Prøv ellers å sette deg i skoene til den du forsøker å selge inn saken til. Hvordan liker hun eller han å jobbe, hvilke saker og problemstillinger har journalisten jobbet med før? Både redaksjoner og enkeltjournalister er veldig ulike, men en åpen og faglig diskusjon begge veier er som regel bedre enn en et rent innsalg der alle premisser og ramme er lagt. Jeg vil mye heller ha et hyggelig nei takk etter en diskusjon, enn at redaksjoner tar imot en sak som egentlig ikke funker hos dem.

– De som beskriver idealtilstanden som tiden før kommunikasjonsrådgiverne, er rett og slett litt dårlig informert, slik jeg ser det.
Marius Bakke

Fortell om en gang da kommunikasjonsjobben du gjorde var avgjørende for resultatet?

– De som jobber så tett på politiske prosesser som vi gjør og samtidig har behov for å si at deres eget kommunikasjonsarbeid er helt avgjørende for resultatet, de tror jeg overdriver egen betydning. Vi er så heldige å jobbe sammen med både politikere og fagpersoner som også er opptatt av resultatet når noe skal ut i offentligheten. Jeg mener derfor at det å ha en god verktøykasse, evne til å tenke kreativt og evne til å skape gode diskusjoner med takhøyde, skaper det gode resultatet. 

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Susanne Moen Stephansen, som akkurat har tatt over som kommunikasjonsdirektør i Helse- og omsorgsdepartementet. Bra dame på rett plass!

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Er det sant at den som vet hvordan lover og pølser blir laget, aldri mer får en rolig natts søvn?

– Interessant spørsmål. Hva svarer du? 

– Nei, det er helt feil. Jeg har vært med på mye av begge deler, men jeg sover stort sett veldig godt om natta. Det handler om å gjøre jobben på en skikkelig og samvittighetsfull måte, da.

MARIUS BAKKE (46)

  • Kommunikasjonssjef i Kultur- og likestillingsdepartementet.
  • Utdanning: Master i medievitenskap fra UiO.
  • Tidligere jobber: Har gått gradene i Kultur- og likestillingsdepartementet, jobbet på ambassaden i London, en tur innom diverse medie- og redaksjonelle jobber.
  • Før det: "Diverse uteliv. Hvis noen kjenner meg igjen og ikke helt husker hvorfra, er som regel svaret at de gikk på bra barer i Oslo på 2000-tallet". 


Siste saker

Har du lest disse?