Banner
Fredagsstafetten

-Det hjelper alltid å være hyggelig

Markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Henie Onstad Kunstsenter, Therese Manus, er den første vi intervjuer til vår splitter nye spalte Fredagsstafetten. Hun mener vi må slutte å "overtrene" talspersoner, sånn at vi unngår en for polert og poengtert samfunnsdebatt.

Fredagsstafetten er en ny spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre til en kollega hen tenker flere burde bli bedre kjent med.

 

Hei Therese! Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Fri! Og akkurat nå: Sol, sjø, late morgener, spontane planer og en helgeglad familie fredag ettermiddag.

Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rett rundt hjørnet?

– Jeg har kjempetro på bedre balanse mellom jobb og fritid! Nyere studier viser at for mange virksomheter er firedagers arbeidsuke minst like lønnsomt som fem. Samtidig er det stor variasjon mellom bransjer og yrker, så veien dit er nok ikke rett rundt hjørnet, og det vil neppe være en og samme løsning for alle, men ulike modeller. 

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– KI vil helt sikkert forenkle en del av oppgavene våre, men enn så lenge er det også behov for omfattende kvalitets- og kildekontroll. Siden utviklingen går så fort, er det også veldig viktig å lytte til de kritiske røstene innen forskermiljøene, både om behovet for mer kunnskap og for regulering. Men - kommunikasjonsfolk bør prioritere tid til å utforske og holde seg oppdatert. Dessuten bidra til å finne de smarte og nyttige måtene å bruke teknologien på i egen virksomhet. Allsidigheten til kommunikasjonsfolk tror jeg likevel det alltid vil være behov for. Rollen som rådgivere og relasjonsbygger vil trolig bli enda viktigere fremover.  

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Det evige temaet! Mitt inntrykk er at kommunikasjonsfolk har tillit i egen organisasjon, men likevel lever mytene videre. Utfordringen er kanskje at ingen er spesielt interessert i å høre om hvilke oppgaver som faktisk løses av kommunikasjonsfolk, og at den store variasjonen innen kommunikasjonsfunksjonen også gjør det vanskelig å forklare. Så det blir det klassiske svaret: Vise verdien av arbeidet som gjøres, være åpen om metoder og verktøy, og ikke "overtrene" talspersoner slik at samfunnsdebatten blir for polert og poengtert. Mange nyanser og viktige debatter forsvinner i det evige jaget etter å nå ut. Og det mener jeg faktisk er et reelt problem som bør tas på alvor.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Dette er vel ganske allment, men vit at du har en sak når du tar kontakt, slik at du bygger tillit og viser at du er en tipser som kommer med gode historier. Tenk gjennom vinkling i forkant, og kontakt riktig medium for akkurat dén saken. Hva er nyhetsverdien, hvorfor er saken interessant og hvem er den interessant for? Så hjelper det alltid å være hyggelig og på tilbudssiden. Dessuten kan det være veldig effektivt å ta kontakt for å koble seg på en pågående sak. Dét er ofte en smart inngang!

Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?

– Haha, kunst?!  Elsker alt jeg lærer av mine kollegaer, så kanskje kunsthistoriker? Det måtte vært på den akademiske siden, i så fall. Eller kanskje gartner? Jeg er veldig glad i kjøkkenhagen vår. 

Hvem skal vi intervjue til neste ukes Fredagsstafetten og hvorfor?

Thomas Aslaksen, kommunikasjonsansvarlig i Kulturrom. Kulturrom er tilskuddsordningen for teknisk utstyr og lokaler innen musikk, dans og teater. Thomas er drivende dyktig, en utmerket trommeslager, og ikke minst en herlig fyr. Dessverre er det altfor lenge siden jeg har truffet ham nå, så jeg håper jeg får gleden av å lese svarene hans i neste ukes spalte.

Da ringer vi Thomas. Hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– "Hva er ditt beste helgetips?"

Og da svarer du?

– Ta turen til Henie Onstad på vakre Høvikodden rett utenfor Oslo for et besøk i utstillingene, en tur i skulpturparken og et bad på stranden. Store kunstopplevelser og unik arkitektur i naturskjønne omgivelser – bedre blir det ikke!

THERESE MANUS (45)

  • Markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Henie Onstad Kunstsenter
  •  Tidligere daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, seksjonsleder ved Nasjonalbiblioteket, leder og journalist i Budstikka
  • Bachelor i Media Studies fra University of Westminister, diverse fag fra Universitetet i Oslo og masterstudier i PR. ledelse og kommunikasjon fra BI.