Banner
Fredagsstafetten

- Jeg elsker kriser!

Leif Iversen i Nucleus er ikke redd for en krise eller to. Så elsker han også strategispillet Sequence og har forlengst sluttet å skrive pressemeldinger.

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

De vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre og velger neste ukes intervjuobjekt. Finn Aagaard i Norges Idrettsforbund foreslo Leif Iversen, før sommerferien. Leif er seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Nucleus.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen, Leif?

- I vår skaffet vi oss hytte og er blitt hekta på spillet Sequence. Så når vi låser oss inn i hytta, får fyr på peisen, noe godt i glasset og kan nyte stillheten og et spill, da er livet spesielt godt.

Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rundt hjørnet?

- Det tror jeg bestemt er utopi for Norge kommer til å trenge all den arbeidskraften vi kan oppdrive for å klare den teknologiske utviklingen, det grønne skiftet og ikke minst eldrebølgen fremover. Det store kunststykket blir å legge til rette for at folk kan jobbe lenger, og da er fleksibilitet nøkkelordet. Dette utfordrer samtidig måten ledere skal lede på og hvordan virksomheter skal bygge kultur, men vi har ikke noe valg.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

- Det påvirker oss allerede og utviklingen vil bare akselerere. Men det byr først og fremst på masse muligheter og gir mange nye og spennende arbeidsoppgaver, noen av de er kanskje ikke engang oppfunnet. Jeg husker på 1980-tallet hvor jeg måtte til «skrivestua» for å få laget et brev. Når datamaskinene kom til oss, og jeg kunne lage brevene selv, ble medarbeiderne på «skrivestua» engstelige for jobbene sine. Resultatet ble etterhvert at de fikk nye spennende oppgaver. Slik tror jeg det også blir nå. Vi vil først og fremst kunne jobbe raskere og smartere. Hos oss bruker vi KI til research og idéskaping. Det har ført til at vi kan bruke mer tid på kreative prosesser, og på det området tror jeg fortsatt vi vil slå selv de mest avanserte datamaskinene.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

- Et spennende spørsmål siden Nucleus nettopp har lansert Tillitsanalysen. Her har vi spurt 3000 nordmenn hva som er de viktigste driverne for tillit. På pallen over det tre viktigste driverne finner vi: Behandle andre med respekt, være åpen og ærlig og å være opptatt av kvalitet og verdier. Jeg tror vår bransje kommer langt ved å bruke disse driverne som utgangspunkt for å øke tilliten til det vi holder på med. 

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

- Det er særlig tre grep som er viktige. For det første må man sette seg grundig inn i hvordan mediene og journalistene jobber og forstå hva som er nyhetsverdiene. Deretter bør du finne frem til den journalisten som har skrevet om, eller har ansvar for, det temaet du skriver om. Dropp å skrive en pressemelding, men send gjerne over bakgrunn, fakta og sitater,  gjerne flere kilder, slik at det er enkelt for journalisten å lage en sak.

Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?

- Hvis jeg skulle velge på øverste hylle måtte det bli som ny klimasjef i EU, etter Frans Timmermans. EU har gjennom de senere årene gjort særs viktige vedtak knyttet til klima og det grønne skiftet og leder an i verden. Det hadde vært utrolig givende å følge opp og implementere alt det som ligger foran oss. Men for å få en slik stilling, da må Norge først bli EU-medlem, og det tar nok noen år til, dessverre!

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

- Karen Onsager Keiserud, konserndirektør for kommunikasjon, merkevarer og samfunnskontakt i Gyldendal. Karen er en svært erfaren og dyktig kommunikasjonsleder og kan de fleste kommunikasjonsdisiplinene etter å ha jobbet i både Equinor, Hafslund og Varner Gruppen. Hun har også et stort engasjement for bærekraft og vi trenger flere slike konsernledere fremover.

Hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

- Er det et kommunikasjonstema som engasjerer deg mer enn andre?

For dét er det?

- Ja, jeg må ærlig innrømme, og det høres kanskje nesten ut som om jeg liker å piske meg selv, men jeg elsker kriser. Årsaken er at ingen kriser er like og du får brukt all din erfaring og kunnskap. I tillegg er det en dynamikk som gjør at du hele tiden utfordres og må tenke både strategisk og operativt.

Leif Iversen

  • Seniorrådgiver i PR- og kommunikasjonsbyrået Nucleus, hvor han har ansvar for samfunnskommunikasjon, myndighetskontakt og bærekraft.
  • Utdannet fra Høyskolen i Lillehammer og Handelshøyskolen BI med fokus på digital kommunikasjon, retorikk og ledelse.


Siste saker

Har du lest disse?