Banner
Fredagsstafetten

– Godt informerte innbyggere er en styrke for demokratiet

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Agnieszka Bryn i Kulturtanken foreslo Hanne Gjørtz, kommunikasjonssjef i Oslo kommune. 

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen? 

– Jeg er veldig hytteorientert så helgefølelsen får jeg når jeg har kommet fram, pakket ut vått og tørt og kan roe ned etter uka. Gjerne sammen med samboer, familien eller venner med skravling, en bok eller podcast og et glass vin eller en fredagspils. I fredagssolnedgangen, som det jo alltid er når man skal beskrive en perfekt helg. 

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

 Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rundt hjørnet? 

– Fire dagers uke over hele linja tror jeg er en utopi i overskuelig framtid. Vi trenger jo folk, og jobbene må gjøres, spesielt innenfor omsorgsyrker. Det kan ikke være sånn at de som jobber i omsorgsyrker må jobbe fem dager per uke mens vi andre kan jobbe fire. For noen kan det kanskje funke. I min del av arbeidslivet har vi blitt veldig mye mer fleksible etter pandemien og kan jobbe litt hvor som helst. Jeg har i hvert fall ikke noen problemer med at mine ansatte gjør jobben sin et annet sted enn på kontoret så lenge de får gjort det de skal. Nå for tida er de fleste så glade for å kunne være full tid på kontoret at alle stort sett er der alle fem dagene i uka.  

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover? 

– Jeg håper jo at det fremdeles er nødvendig med kreativitet, kloke hoder og selvstendig tankevirksomhet. En av de morsomste sakene den siste uka i nyhetene var at ChatGPT er blitt dummere på et halvt år. Muligens fordi vi har stilt den dumme spørsmål for å teste den ut, men jeg syns sånt er gøy. På litt lengre sikt håper jeg at kunstig intelligens kan bli et nyttig verktøy og supplement. 

– Det dummeste man gjør er å gi inntrykk av at det er kommunikasjonsfolka som trekker i trådene og bestemmer mens de vi kommuniserer på vegne av er marionetter.
Hanne Gjørtz

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje? 

– Har vi så dårlig tillit da? Vi må være åpne om hva som er faget vårt. Det dummeste man gjør er å gi inntrykk av at det er kommunikasjonsfolka som trekker i trådene og bestemmer mens de vi kommuniserer på vegne av er marionetter. Det er i hvert fall ikke min erfaring. Jeg har bare jobbet med kommunikasjon for politikere, og der er det ingen tvil om at det er de som bestemmer og så bidrar vi til å gjøre budskapet mest mulig forståelig og informere i andre kanaler enn mediene i tillegg. Men politikere er stort sett gode kommunikatorer på egen hånd så i stor grad handler det om å sortere, legge til rette, ta imot telefoner og bidra med fakta når det skal svares i mediene. 

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene? 

– Det må i hvert fall være en god sak som er interessant for folk. Men ellers så syns jeg det varierer veldig hva som funker. Noen medier ønsker fiks ferdig pakke med case, sted og politiker, mens andre helst vil gjøre den jobben sjøl. Syns det varierer veldig hvor lett det er å «komme på». Generelt skulle jeg ønske mer oppmerksomhet om hva kommunen faktisk bruker penger på innenfor viktige samfunnsområder som skole og velferd. Rett og slett fordi det er viktig informasjon til innbyggerne. Og godt informerte innbyggere er en styrke for demokratiet. 

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag? 

– Dere kan intervjue Marius Bakke, min etterfølger som kommunikasjonssjef i Kulturdepartementet. 

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt? 

– Hva er det viktigste for deg for å trives i jobben? 

- Og da svarer du? 

– At jeg har hyggelige, flinke og sosiale kollegaer som tar ansvar for sine fagfelt, og at vi har det morsomt sammen. Og det har jeg i kommunikasjonsseksjonen og på byrådsleders kontor i Oslo kommune. 

Hanne Gjørtz (53)

  • Kommunikasjonssjef i Oslo kommune.
  • Har hatt mange ulike jobber som journalist og redaksjonssjef i NRK Nyheter og NRK Kultur, samt vært kommunikasjonssjef i Kulturdepartementet.
  • Hadde feriejobb i mange år i sin fars bokhandel i Ålesund. 
  • Statsvitenskap og historie på lavt nivå fra UiO og Norsk journalisthøgskole.


Siste saker

Har du lest disse?