Banner
Fredagsstafetten

- Vi må øke forståelsen for faget vårt

Da Finn Aagaard begynte å jobbe i Norges Idrettsforbund het kommunikasjosnsavdelingen "infoavdelingen". - Det ga en følelse av å lede et postkontor.

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre til en kollega hen tenker flere burde bli bedre kjent med. Maren Synnevåg, markeds- og kommunikasjonssjef i Eyr, foreslo Finn Aagaard i Norges Idrettsforbund.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

- Når fredagsmiddagen står på bordet, hele familien er samlet rundt bordet og jobb-PC´en ligger trygt i arbeidsvesken. Jeg får også helgefølelsen når man kan sitte et par timer ekstra på verandaen om kveldene, nyte de varme sommerkveldene, lytte til en podkast eller ta et par yatzyrunder med datteren min.

Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rett rundt hjørnet?

- Jeg tror ikke et samfunn med stadig flere eldre som lever lenger har råd til det. Vi må derimot jobbe mer, men også smartere, for å opprettholde dagens velferdstjenester. I vår bransje kan man egentlig jobbe døgnet rundt. Da handler det om å bruke på- og av-knappen på riktig måte. Pandemien har gitt oss mange erfaringer som også vil prege arbeidslivet i årene fremover. Hybride arbeidsformer og smarte verktøy som kan bidra til å effektivisere arbeidsprosessene vil bli vår nye hverdag i årene fremover.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

- AI er kommet for å bli, og vil være en av mange smarte tjenester som kan bidra til å effektivisere kommunikasjonstjenestene. Vi tar allerede teknologien i bruk for våre supporttjenester, men anvendelsesområdet er vesentlig bredere enn som så. Journalister benytter tjenestene hyppig, både i research, men også i gjengivelse av redaksjonelt innhold. Samtidig må vi aldri tro at maskinlæring vil erstatte menneskelig intelligens. Brukt på riktig måte vil AI bli et nyttig supplement i verktøykassen for å tilby målrettet og effektiv kommunikasjon i årene fremover.

Jeg har en navnebror i Norges håndballforbund som også er kommunikasjonsrådgiver og som på uforklarlig vis ikke er helt ulik meg utseendemessig.
Finn Aagaard, NIF

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

- Åpenhet. Jeg synes det har skjedd en positiv utvikling de senere årene på dette området. Samtidig har vi fortsatt en jobb å gjøre for å øke forståelsen for kommunikasjon som fagfelt. Det oppdaget jeg selv da jeg startet opp i min nåværende stilling i NIF. Vi ble faktisk omtalt som «infoavdelingen» så sent som i 2018. Det var en følelse av å lede et postkontor. Slik er det heldigvis ikke lenger.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

- Tenk som en journalist, og sørg for at sakene du tilbyr er basert på de samme vurderingene som journalistene gjør. Gjør litt «research» for å finne riktig journalist (hvis du ikke allerede vet hvem du skal ringe). Bruk eksklusivitetprinsippet! Vær vennlig og korrekt når du tar kontakt. Spør alltid om journalisten har tid til å ta en kort prat. Forbered alt skriftlig materiell i forkant og send dette over til journalisten så snart samtalen er avsluttet. Får du avslag er det bare å prøve en ny redaksjon. Ofte er tidspress den fremste årsaken til at en journalist takker nei.

Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?

- Da ville jeg blitt sikkerhetspolitisk rådgiver for generalsekretæren i NATO. Jeg har statsvitenskapelig bakgrunn med et særskilt interessefelt innenfor internasjonal sikkerhetspolitikk.

Nå tar Fredagsstafetten sommerferie, men hvem synes du vi skal intervjue når vi er tilbake i august?

- Leif Iversen, seniorrådgiver i Nucleus. Leif har et halvt liv bak seg i kommunikasjonsbransjen og har jobbet tett med ledelsen i flere av landets ledende merkevarer og virksomheter, både i privat og offentlig sektor. Leif er strateg og er en av landets aller fremste eksperter på endringskommunikasjon, posisjonering og omdømmebygging.

Da håper vi Leif er klar, takk. Hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

- Har du en fun fact om deg selv?

Og det har du?

- Ja! Jeg har en navnebror i Norges håndballforbund (heter også Finn Aagaard) som også er kommunikasjonsrådgiver og som på uforklarlig vis faktisk ikke er helt ulik meg utseendemessig.

- Haha! Fikk lyst til å intervjue ham, og. Men vi går for Leif. God sommer til deg, Finn og Leif og alle dere andre!

FINN AAGAARD

  • Kommunikasjonssjef i Norges Idrettsforbund
  • Har jobbet i Nucleus og Forsvaret
  • Utdannet statsviter fra Universitetet i Oslo


Siste saker

Har du lest disse?

Medlem
Medlem
Teknologi og digital kommunikasjon

Fem KI-programmer du enkelt kan teste

Les Mer