Banner
Fredagsstafetten

– Tror ikke det er mulig å stagge KI, nå

Thomas Aslaksen i Kulturrom mener KI-utviklingen befinner seg i spedbarnsfasen. Skal du unngå å bli overflødig gjelder det å finne ut av hvordan nye verktøy kan bli til en forlengelse av egen kapasitet.

Fredagsstafetten er en ny spalte der vi i Kommunikajsonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre til en kollega hen tenker flere burde bli bedre kjent med.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Jeg får helgefølelse når jeg lager pizza med barna mine hver fredag og når vi setter oss rundt middagsbordet for å planlegge helgens aktiviteter! Familieskate på Oslo Skatehall er en populær gjenganger.

Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rett rundt hjørnet?

– Det er et utrolig spennende tema. Vi står ovenfor teknologier som ser ut til å utvikle seg eksponentielt og jeg tror, eller håper, at den teknologiske utviklingen vil gjøre oss enda mer effektive. Det virker da innlysende at outputen vil bli større og at antall timer i en arbeidsuke da kan reduseres. Som småbarnsfar kjenner jeg ofte på tidsklemma og hadde elsket og fått litt ekstra tid til den delen av livet.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Jeg tror at KI blir et ekstremt viktig verktøy for kommunikasjonsfolk i årene fremover, som kommer til å effektivisere mye av det vi leverer til daglig. Om vi blir overflødige er vanskelig å si, men noen må jo prompte disse greiene, enn så lenge. Jeg tror at de av oss som lærer å bruke de ulike hjelpemidlene som springer ut av de store språkmodellene (LLMs), og som klarer å gjøre det på en så god måte at det blir en utvidelse av deg selv, vil vinne på det i årene som kommer. Vi er nå, etter min mening, i spedbarnsfasen av noe vanvittig grensesprengende og det er jo litt skummelt.  Men det er utrolig spennende å følge med på og teste, og et tema som nesten utelukkende preger Twitter-feeden min! Det blir også spennende å følge de regulatoriske prosessene rundt dette, men jeg tror ikke det er mulig å stagge veksten til KI nå. Tannkrem og tube, ånd og lampe osv.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Vi kan styrke tilliten ved å levere dritbra, inspirerende, sannferdige og nytenkende kommunikasjonstjenester. Jeg tenker vi gjør oss fortjent til den tilliten vi får, og at den reflekteres direkte via vårt arbeid. Og bli medlem av Kommunikasjonsforeningen selvfølgelig (note to self).

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Vi kjører liste: 

1: Kjenner du noen i redaksjonen? Prøv kjentfolk først.

2: Skriv saken «for journalisten». Tenk at du jobber i akkurat det mediet og skreddersy kommunikasjonen deretter. Legg ved gode bilder med klarering fra fotograf.

3: Tune overskrift og ingress slik at essensen kommer tydelig frem.

4: Ikke vær flau. Journalister og desker får sinnsykt mange tips hver dag. Hvorfor skal de bry seg om saken din? Vær tøff nok til å fortelle hvorfor!

Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?

– Hmm. Det kjedelige svaret her er trommeslager på fulltid. Men det vil kreve veldig mye reising, så jeg går heller for makroanalytiker i K33 - haha.  

Hvem skal vi intervjue til neste ukes Fredagsstafetten og hvorfor?

– Den første skikkelige kommunikasjonsfyren jeg traff i arbeidslivet var Vidar Singh. Vi hyra han til en prosess med Paleet i Oslo. Det er mange år siden nå, men jeg bruker fortsatt mye av tankesettet hans i min tilnærming til kommunikasjonsarbeidet. Ærlig, ektefølt, annerledes og fremoverlent. Wow, for en fyr. Håper han stiller til intervju. Det gleder jeg meg i så fall til å lese. 

Hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvilken av David Bowies plater er best?

Og svaret er?

– Kult spørsmål! Det må bli Lodger fra 1979!

THOMAS ASLAKSEN (38)

  • Kommunikasjonsansvarlig i Kulturrom, som er en tilskuddsordning som skal bidra til at det finnes øvingslokaler og gode tekniske vilkår for fremføring av musikk, dans og teater. 
  • Trommeslager
  • Tidligere markedsansvarlig for Slottsfjellfestivalen, markeds- og aktivitetskoordinator i KLP Eiendom.
  • Utdannet fra Handelshøyskolen BI


Siste saker

Har du lest disse?