Banner
Fredagsstafetten

- Vanskelig ikke å la seg imponere av måten Erna Solberg kom tilbake på

Susanne Moen Stephansen, kommunikasjonssjef i Helse- og omsorgsdepartementet, mener vi aldri har sett liknende PR-strategi i Norge, som det Erna Solberg bød på under torsdagens presse-comeback.

Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.

Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre. Marius Bakke, kommunikasjonssjef i Kultur- og likestillingsdepartementet foreslo Susanne Moen Stephansen, kommunikasjonssjef i Helse- og omsorgsdepartementet.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

- Når alle møter er ferdig tidlig fredag ettermiddag, det begynner å tømmes i lokalene og jeg kan sitte uforstyrret å få gjort noe av det jeg ikke har rukket i løpet av uken; det er en god start på helgen. Så er det hjem til familien som forhåpentligvis allerede har fikset sushi eller taco og dekket på foran TV-en. Da senker jeg skuldrene og flater etter hvert ut på sofaen og kjenner på den gode følelsen av å ha to blanke dager til eget bruk foran meg.

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

- Som Eirik Solheim i NRKBeta sa på et seminar for kommunikasjonsfolk i departementsfellesskapet nylig: Kunstig intelligens vil ikke ta fra oss jobbene våre, men de som ikke lærer seg å bruke kunstig intelligens vil miste jobben. Kunstig intelligens, eller maskinlæring som noen mener vi bør kalle det, vil på kort sikt være et verktøy vi bruker for å løse oppgavene våre enda bedre. På lengre sikt vil oppgavene våre endre seg på måter vi ikke greier å se for oss nå. Det gjorde Internett og smarttelefonen også, og kunstig intelligens er enda mer potent. Den vil endre verden. Men jeg er ganske sikker på at det fortsatt vil være bruk for oss mennesker, også kommunikasjonsfolk.

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

- Ja. Norge trenger absolutt å ta noen tydelige grep for å styrke tilliten til politikerne og de politiske prosessene. Saker som gjør det motsatte har stått i kø de siste par årene, og nå står vi midt oppi en ny, med Sindre Finnes’ hemmelige aksjeliv. Rekken av saker tyder på at vi i Norge har vært naive og tenkt at vi, som er så ordentlige og redelige, ikke trenger strenge regler for hva som er lov og ikke lov for våre folkevalgte. Korrupsjon og den slags, er noe som finnes i land vi ikke engang vil sammenligne oss med. Så viser det seg at vi langt fra har alt på stell, og at de landene vi vil sammenligne oss med allerede har et lobbyregister og at Norge har fått sterke anbefalinger om å skaffe oss det. Men vi vil ikke. Stortinget stemmer ned forslag om lobbyregister gang på gang. Det framstår uklokt, selv om flertallet (som blant annet består av større styringspartier på begge sider) har noen poenger, som at det vil bli vanskeligere å ta kontakt med en stortingsrepresentant eller at kontakten vil bli flyttet ut av Stortinget. Men det et utfordringer som kan løses. Alle tiltak som kan bidra til å styrke tilliten til det demokratiske systemet vårt, bør ønskes velkommen nå.

- Korrupsjon og den slags, er noe som finnes i land vi ikke engang vil sammenligne oss med. Så viser det seg at vi langt fra har alt på stell, og at de landene vi vil sammenligne oss med allerede har et lobbyregister og at Norge har fått sterke anbefalinger om å skaffe oss det"
Susanne Moen Stephansen

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

- Det viktigste vi kan gjøre er å kommunisere om hva folk med tittelen kommunikasjonsrådgiver faktisk gjør og slik bidra til avmystifisering. Når Aftenposten gjorde et stort nummer av hvor mange kommunikasjonsrådgiver som jobbet i Bane NOR da Follobane-saken stod på som verst, framstod det som om det sto et arsenal av rådgivere rundt toppledelsen for å hjelpe dem i denne vanskelige saken. Sannheten er at flertallet av kommunikasjonsrådgiverne da som nå jobber ute i de store jernbaneprosjektene, mange av dem med å holde kontakt med og gi praktisk informasjon til naboer til byggearbeidene. Svært få kommunikasjonsrådgivere har spinn som sin hovedoppgave, det bør enda mer fram i lyset.

Fortell om en kommunikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste? 

- Uten å på noen måte ta stiling til verken realitetene eller håndteringen i Solberg/Finnes-saken, så er det vanskelig å ikke la seg imponere av måten Erna Solberg kom tilbake på etter å ha vært borte fra offentligheten i nær en uke, - etter at hun selv smalt skandalesaken i en egen pressekonferanse forrige fredag. Mange trodde nok at statsministerkandidaten var nede for telling, men nei. Plutselig dukket hun opp i all sin rolighet og gav nær 20 én til én-intervjuer og lot seg til slutt intervjue av grillmester Fredrik Solvang i 40 minutter. Noe lignende har vi aldri sett! Det hele ble rundet av med en post på Facebook der hun oppsummerer dagen og gjentar hovedbudskapene sine, sammen med et fint bilde. Målet var å vise åpenhet og for slik å gjenskape tilliten. Om Solberg faktisk gjorde det, går debatten nå friskt om. Men tilgjengelig gjorde hun seg i alle fall.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

- Først og fremst - ha en god sak. Så må man kjenne saken godt, presenter den på en god måte og tenke gjennom hvem saken er interessant for. Hvilke problemer løser sake og for hvem. Ingen supertips, altså, bare godt, gammeldags kommunikasjonsarbeid.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

- Konstituert kommunikasjonssjef i Samferdselsdepartementet Tor Midtbø, min kollega gjennom mange år. Han har kloke tanker om kommunikasjon og en god penn.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

- Hvor gøy er det egentlig å jobbe med kommunikasjon i et departement?

 Og da svarer du?

- Veldig gøy! Og utfordrende og lærerikt hver dag. Alle unge kommunikasjonsspirer bør etter hvert se mot departementene.

SUSANNE MOEN STEPHANSEN (51)

  • Stilling: Kommunikasjonssjef i Helse- og omsorgsdepartementet
  • Tidligere jobber verdt å nevne: Jeg har tolv år i Samferdselsdepartementet bak meg, de siste åtte som leder. Mye av det jeg kan, har jeg lært der. Men jammen var det lærerikt å ha eget firma da barna var små (Stephansen & Munch Kommunikasjon). Deltidsjobben i studietiden på blomsterbutikk på Oslos vestkant og sommerjobbene som korrekturleser i VG og i Hjemmet har også vært med å forme meg. Og så må jeg jo nevne at jeg i en periode var å høre i NRK Radio som anmelder av sakprosabøker.
  • Utdanning: Cand.philol. i nordisk språk og litteratur fra Universitetet i Oslo, med statsvitenskap og sosialantropologi i fagkretsen. Og litt journalistikkstudier på si.


Siste saker

Har du lest disse?