Bør virksomheten din betale for å være på Facebook?
Facebook ber deg ta valget mellom å benytte Facebook som før, og samtidig godta retningslinjene for personvern, eller betale for å slippe annonser. Mange som jobber med kommunikasjon må også ta valget på vegne av egen virksomhet.
Det er ikke ett enkelt svar på dette spørsmålet. Det er opp til enkeltpersoner og virksomheter å vurdere sitt behov opp mot kostnaden ved å betale.
Datatilsynet skriver på sine nettsider at de følger med på Metas nye løsning.
– Meta har tidligere fått beskjed om at de i utgangspunktet må slutte med sin adferdsbaserte markedsføring på Facebook og Instagram. Selskapet ønsker imidlertid nå å be om brukernes samtykke slik at de kan fortsette med adferdsbasert markedsføring. Derfor opplever mange å få opp en beskjed når de åpner Facebook og Instagram om at de må foreta et valg.
Videre skriver de:
– Personvernforordningen (GDPR) har mange krav som må være oppfylt for at et samtykke til behandling av personopplysninger skal være gyldig. Mange har uttrykt skepsis til om Metas nye løsning oppfyller disse kravene, blant annet fordi man må betale hvis man ikke "samtykker".
– Datatilsynet er bekymret over utviklingen, og det pågår en prosess på europeisk nivå for å vurdere lovligheten den nye løsningen. Vi deltar aktivt i denne prosessen. Vi håper å kunne komme tilbake med mer informasjon snart.
Datatilsynet oppfordrer alle som har spørsmål å ta kontakt med veiledningstelefonen på 22 39 69 00, og taste 1.
Siste saker
Har du lest disse?