Banner
Strategisk kommunikasjon

Komplekse temaer for folk flest

Når vanskelige temaer skal formidles til allmennheten må man først spørre fagpersoner hva det har å si for folk på gata.

Til å jobbe i de hemmelige tjenestene, holder fagdirektør Roar Thon (bildet) veldig mange foredrag. Opptil 150 i året, og gjennom årene i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har Thon til nå holdt over 1560 foredrag om hvordan mennesker bruker teknologi og hvordan dette påvirker sikkerheten i samfunnet, hos virksomheter og for enkeltmennesker.

Nylig gjestet Thon Kommunikasjonspodden og snakket om formidling av komplekse temaer generelt og datasikkerhet spesielt. 

Hele episoden kan du høre her:

– Jeg jobber i kommunikasjonsavdelingen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).  Dit kom jeg ved en tilfeldighet, men jeg har til de grader havnet på rett sted. Jeg er ikke kommunikasjonsrådgiver. Jeg er en fagperson med bakgrunn fra politiet og forsvaret som liker å formidle, sier Thon.

Nyanser og forbehold må bort

Og formidlingen av historien om at vi alle er et digitalt mål, siden vi alle har en digital tilstedeværelse, samt hva man må gjøre selv for å passe på sin egen informasjon, er både kompleks og kan inneholde mange nyanser og forbehold. Nyanser og forbehold må tas bort for at det skal bli mulig for mannen i gata å både forstå og handle på det, mener Thon. 

Det handler om å greie å ta til seg veldig mye informasjon og da må det fremstilles enkelt og tydelig.
Roar Thon

– Man greier ikke å gjøre det uten å miste alle nyanser, for hvis du skal ha med dem så blir det kjedelig og tørt uansett. Det handler om å greie å ta til seg veldig mye informasjon, og da må det fremstilles enkelt og tydelig. 

Thon forteller at de i NSM har prosesser der de snakker om «hva har dette å si for folk på gata?» og «hva kan jeg fortelle om dette til folk flest?»

– Noen ganger er det heller ikke alt man kan fortelle. I min verden kan dette være sikkerhetsgradert informasjon, sier Thon i Kommunikasjonspodden.

Løsningen blir ofte å fortelle hva vi kan rammes av som samfunn, uten å kommunisere detaljene.

Idiotforklart

Siden Thon i sin formidling av komplekse problemstillinger ofte har forenklet budskapet for å nå gjennom til målgruppa, stiller han seg laglig for kritikk. 

Fagpersoner kan noen ganger være redde for å få kritikk fra andre fagpersoner innen sitt fagfelt.
Roar Thon

– Man blir jo idiotforklart til tider av veldig dyktige fagmennesker. Og jeg skal ikke si at de ikke har rett, men de forstår ikke settingen man er i og hva man ønsker å oppnå, sier Thon og fortsetter:

– Fagpersoner kan noen ganger være redde for å få kritikk fra andre fagpersoner innen sitt fagfelt, og da forstår man til tider ikke hvordan man må formulere budskapet hvis så mange som mulig skal forstå det, sier fagdirektøren i Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

Språk og retorikk
Kommuniser med hodet og hjertet
Les mer

Når Thon skal formidle en kompleks tematikk, gjør han sin egen tolkning og bruker sine egne formuleringer. For å få inn fagfolkenes innspill pleier Thon, i en vanlig kontorsituasjon, å ta en kaffe med fageksperten slik at han kan få sjekket av om han har forstått temaet riktig og korrigert eventuelle feil.

Forskjell på folk

Å formidle komplekse tematikker godt handler mye om å forstå hvem man snakker til, og hva slags erfaringer disse målgruppene har, mener Thon.

–  Det er forskjell på om jeg skal snakke til landets statsforvaltere eller om jeg skal snakke med folk i en bedrift. Du er nødt til å velge to vidt forskjellige former. Hovedmålet kan gjerne være det samme, men veien dit er ikke den samme, og virkemidlene er ikke de samme.

Hvis jeg greier å koke ting ned til en setning blir jeg veldig fornøyd.
Roar Thon

Når man som Thon har holdt over femten hundre foredrag, blir treffende enkeltsetninger og effekten av dem viktige.

– Jeg er opptatt av ord og ordspill. Hvis jeg greier å koke ting ned til en setning blir jeg veldig fornøyd. Jeg kan prøve den setningen i mange varianter under foredrag før jeg føler at den sitter. På syvende foredraget kan det være at setningen sitter og jeg tenker at publikum tar det med seg videre, sier fagdirektøren i NSM som konstant utvikler og fornyer foredragene sine. 

Siste saker

Har du lest disse?

Strategisk kommunikasjon

Rappet seg til suksess

Les Mer
Samfunnsansvar og etikk

Tilbake til start

Les Mer