Banner
Omdømme

Global aktør med lokalt samfunnsansvar

Malingsprodusenten Jotun har gjort det bra på omdømmemålinger i mange år. De forklarer suksessen med en solid bedriftskultur, langsiktighet og lokal tilknytning. 

Jotun er opptatt av å bidra til gode lokalsamfunn i alle land de er tilstede. De støtter både idrett og kulturlivet i hjembyen Sandefjord, men gjør også en innsats i de over 100 andre landene de er. I India har de gitt PCer til skoler, i Kina har de støttet klasseturer, i Kambodsja trent opp minehunder. De har hatt "gi blod"-kampanjer der de ansatte bidrar, og i Tyrkia samarbeider de med blindeforbundet. Listen er lang.

Kommunikasjonsdirektør Christian Espolin Johnson tror ikke de selger så mye mer maling på grunn av at de har logoen sin synlig på fotballdrakter eller kulturarenaer. Det er andre grunner til deres lokale samfunnsansvar:

- Vi trenger å tiltrekke oss flinke folk og holde på dem. Da må vi bidra til at Sandefjord og de andre stedene vi er på, er gode steder å være, sier Espolin Johnson til Kommunikasjonspodden.  

Hør episoden "Lokalt design - globalt samfunnsansvar", der Jotun og Ask gård er med - to bedrifter som har gjort det bra under pandemien.

De lokale selskapene er forpliktet til å bruke en viss andel av omsetningen til CSR-arbeid, og helst med størst mulig involvering av de ansatte. 

– Vi ser at det ofte blir gode beslutninger når de får bestemme dette lokalt, sier Espolin Johnson. 

I disse tiltakene gir de ikke bare gir penger, men også av de ansattes tid. Espolin Johnson var selv med ledergruppen i Spania og malte et barnehjem, og forteller at det også var bra for lagånden internt. 

På konsernnivå har de samarbeid med Røde Kors, Norsk Folkehjelp og Bellona.

Vi trenger å tiltrekke oss flinke folk og holde på dem.
Christian Espolin Johnson

Prioriterer opplæring 

Likevel er det ikke samfunnsansvaret som gjør at de havner på topp 10-listene på omdømmekåringer år etter år, tror kommunikasjonsdirektøren.

- De lokale tiltakene bidrar nok til omdømmet, men det er ikke sånn vi bruker det. Vi er ikke opptatt av å få publisitet på det, og gjør lite ut av det i sosiale medier, sier han til Kommunikasjon. 

Han mener omdømme henger vel så mye sammen med kundeopplevelsen, at kundene har gode opplevelser med selve produktene, og får gode råd og oppfølging i butikk. Jotun legger derfor stor vekt på opplæring av butikkansatte.

Omdømme
Innsyn: Rema 1000s omdømmeturbulens
Les mer

Pingvin-ånd og papirmagasiner

Som aktør i land som er merket mørkerøde hos Transparency International er det absolutt potensiale for Jotun til å havne i situasjoner som kan skade omdømmet. De mener den beste måten å unngå dette på, er å bruke tid på å snakke om situasjoner som kan oppstå. 

- Vi er aldri villig til å bruke urene konkurransemidler for å vinne kontrakter. Det er det ikke verd, sier Espolin Johnson, som bruker mye av sin tid på å nettopp forebygge slike skader på omdømmet.

Vi er ikke opptatt av å få publisitet på det.
Christian Espolin Johnson

- Hvis omdømme er det viktigste vi gjør eksternt, er bedriftskultur det viktigste vi gjør internt, sier kommmunikasjonsdirektøren.

Han forteller at de har en sterk bedriftskultur i Jotun som de kaller Pingvin-ånden. Pingvin-ånden er et uttrykk for kulturen og for verdiene til Jotun. De snakker mye om det og bruker det også som et beslutningsverktøy. 

En viktig intern kulturbærer både i Norge og utlandet er deres papirmagasiner Pingvink og Penguin Magazine. Det anses som et talerør fra konserledelsen og ut i organisasjonen, så det sendes til alle de nær 10 000 ansatte i alle 120 land. Slik når de frem til ansatte som ikke bruker PC og mobil.

- Leseopplevelsen med et magasin er også mer unikt nå enn før, fordi alt annet er digitalt.

Jotun vil dessuten være langsiktige i alt de gjør, og har lange relasjoner til både leverandører og ansatte, som ifølge Espolin Johnson ofte blir i Jotun karrieren ut. 

Siste saker

Har du lest disse?