Banner
KI og digital kommunikasjon

Fra paraplydrinker til permitteringer

Sydenferien er satt på vent, og de fleste ansatte er permittert. TUI har tatt aktive grep for å beholde engasjementet hos sine ansatte. Kommunikasjonssjef Nora Aspengren deler sine erfaringer i Kommunikasjonspodden - og her får du tipsene.

TUI er Nordens største reiseselskap, og de ansatte er vant til å samarbeide digitalt. Men nå har pandemien satt en stopper for all reisevirksomhet, og så å si alle ansatte er permittert i en eller annen grad, forteller Nora Aspengren, kommunikasjonssjef i TUI.

- Vi begynte 2020 med rekordomsetning og forhåpninger om vekst, så kom mars som satte en fullstendig stopper for det, konstaterer Aspengren, som påpeker at reiselivet er en av bransjene som har blitt truffet hardest av pandemien.

- Er det noe reiselivet er spesielt gode på så er det beredskap og krisehåndtering. Kanskje mer enn de fleste andre bransjer, fordi vi har vært gjennom så mye; andre pandemier, terror, naturkatastrofer, så vi er veldig godt rustet. Men ingen var vel forberedt på en så altomfattende pandemi som dette. 

Salsakurs og faglig påfyll

Med rundt 90 prosent av de ansatte permittert, har det vært ekstra viktig med internkommunikasjon. For å opprettholde engasjementet til de ansatte, har TUI satt i gang en rekke tiltak. Både faglige og sosiale - og det har blitt lagt merke til. 

- Vi har hatt markant økning i aktivitet på intranettet vårt siden mars, og tilbakemeldingene viser at de ansatte setter pris på og deltar i aktivitetene som gjøres, opplyser Aspengren. 

Vi er et helt selskap som ikke sees. Som ikke sitter sammen.
Nora Aspengren

Det er først og fremst god informasjonsflyt som har vært viktig, og men faglig utvikling, sosial moro og åpen dialog har også vært nøkkelelementer for TUI de siste månedene.

TUI bygget om intranettet så informasjonen var lett tilgjengelig, uansett hvor de ansatte var, eller om de brukte mobil eller PC.

- Det gjelder å klare å opprettholde et primært informasjonsbehov: Hvordan påvirker det min hverdag? Hva vil det ha å si for meg? Og hva skjer med virksomheten? Ettersom ting endrer seg hele tiden og det er veldig usikkert, sier Aspengren. 

Hun mener at det å opprettholde motivasjonen og "den sosiale kaffepraten" er den største utfordringen i denne perioden.

- Det har vi forsøkt å jobbe med!

Saken fortsetter under bildet, der finner du en liste med digitale tiltak TUI har gjennomført.

Riu Karamboa_Cape Verde.jpg
TUI sender ingen nordmenn hit akkurat nå, men kommunikasjonssjef Nora Aspengren tror nordmenn lengter til fjerne strøk. Foto: TUI AG

 

For å få til dette, har TUI gjennomført en rekke digitale aktiviteter for de ansatte: 

  • Regelmessige spørreundersøkelser til alle ansatte. Der har svarene blitt publisert, og det har vært full transparens om både positive og negative ting. 
  • Egen seksjon på intranettet med spørsmål og svar om alt fra praktiske detaljer rundt permittering til aktuell informasjon.
  • Ukentlige mandagsbrev fra den nordiske sjefen og videooppdateringer ved større endringer.
  • Regelmessig strømming av trening, yoga og salsa, arrangert av de ansatte selv.
  • Livestrømming av konsert - også levert av en av de ansatte.
  • Afterwork på Teams.
  • TUI har samlet kurs-ressursene de ansatte kan benytte seg av som ønsker å bruke tiden til faglig påfyll. Der finnes både kurs fra andre ansatte, LinkedIn-kurs og nettkurs via universiteter internasjonalt.

Det har vært ekstra viktig med de digitale aktivitetene, nettopp fordi så mange av de ansatte fortsatt er permitterte.

- Vi er et helt selskap som ikke sees. Som ikke sitter sammen. Veldig mange andre selskap har det, de har mye mer normal hverdag enn det vi har, poengterer Aspengren.

Blir norgesferie den nye normalen?

Selv med så mange permitterte er Aspengren optimistisk, og mener reisevirksomheten vil ta seg opp igjen til samme nivå som før, selv om det vil ta tid.

Nordmenn er godt vant! Vi vet hva som finnes der ute.
Nora Aspengren

- Nordmenn er vanligvis blant dem som reiser mest. Nordmenn er godt vant! Vi vet hva som finnes der ute, sier Aspengren, som samtidig mener det vil skje endringer i bransjen.

- Det er jo ingen tvil om at reiselivet kommer til å endre seg som en følge av dette. Vi er helt innforstått med at det kommer til å være endringer for hvordan vi reiser. Vi kommer til å reise, ingen tvil om det, men det kommer til å ta tid før det stabiliserer seg og er tilbake på et normalt nivå. Det vil ta flere år.

Men selv om de fleste i år byttet utenlandsferien med norsk sommeridyll, tror ikke Aspengren norgesferier kommer til å danke ut utlandsferier i fremtiden.

- Nei, det tror jeg absolutt ikke. Jeg tror ikke det ene ekskluderer det andre. Fantastisk at vi får oppleve Norge på en måte som vi kanskje ikke har gjort tidligere, men jeg tror nok det er grenser for hvor mange ganger Lofoten skal overgå Santorini hva gjelder feriedrømmen. Men vi får se!

Internkommunikasjon
Internkommunikasjon på prøve
Les mer

Siste saker

Har du lest disse?