KURS   31.10.2017

Effektiv kommunikasjon med lite ressurser

Hvordan jobbe strategisk og taktisk når du er alene som kommunikatør. Det er ikke bare hjernen som er alene, nesten halvparten av kommunikatørene jobber alene eller er kanskje to ansatte med kommunikasjon som arbeidsoppgave. Ofte med så små budsjetter at å kjøpe seg hjelp er en vakker drøm. Hvordan jobber vi «alenegåere» så smart og strategisk som mulig, og hvilke verktøy kan vi bruke for å gjøre hverdagen lettere? Kurset legger vekt på at deltakerne skal knytte arbeidet sitt opp til virksomhetsstrategien der de jobber. Strategien ligger til grunn for valg av prioriterte målgrupper og tiltak.

Sentrale emner:

Strategisk arbeid i teori og praksis:

  • Praktiske tips og erfaringer fra å jobbe alene
  • Enkle verktøy for interessentanalyse og målgruppeprioritering
  • Hvordan lage en plan for kommunikasjonsarbeidet som virkelig prioriterer
  • Hvordan får du ledelsen og de ansatte til å spille på lag med deg, og hvor mye prosess må du egentlig ta deg tid til?

Hva putter du i verktøykassen, og hvordan bruker du det?

  • Å sette seg målbare, realistiske mål.
  • Kanalvalg, (egne, fortjente, delte og kjøpte) hvilke skal du prioritere og hvordan velger du bort de som ikke er effektive for virksomheten og får aksept for det?
  • Prioriteringspyramiden, et verktøy for å planlegge hverdagen bedre.
  • Praktiske arbeid: Sett mål for neste halvår, prioriter hva du skal gjøre mot hvem, og velg hvor og hvordan du skal måle effekten av arbeidet du gjør.

Læringsmål:

Når du har deltatt på dette kurset, skal du være bedre i stand til å gjøre riktige prioriteringer i arbeidshverdagen. Du skal være i stand til å legge realistiske planer og trekke på de riktige kreftene ellers i virksomheten.

Målgruppe:

Kommunikatører som arbeider alene eller sammen med én annen kollega. Kommunikatører som har lite eller ikke noe budsjett ut over lønnsmidler.

Kursholdere:

  • Anne-Mette-Johnsen
    Anne Mette Johnsen

    Er nå kommunikasjonssjef i Matmerk, før det har hun 5 års erfaring fra en liten informasjonsavdeling i en mellomstor bedrift (Animalia). Har jobbet 5 år i Landbruks- og matdepratementet og som rådgiver i Statens informasjonstjeneste/Statskonsult. Vært foreleser i PR- og strategisk kommunikasjon på Masterprogrammet på BI i mange år. Utdannet medieviter fra UiO.

  • Hulda-Tronstad
    Hulda Tronstad

    Er nå senior rådgiver innen elektrisk mobilitet i Elbilforeningen. Har 10 års erfaring som «alengående» informasjonssjef, i Oslo Kommune, Kjøtt- og fjørfebransjen landsforening og Syklistenes landsforening. Har erfaring som journalist, freelancer og redaktør fra bl.a. Hamar Arbeiderblad, ANB og Liberalt Forum. Og har vært byrådssekretær i Oslo kommune.

Praktisk informasjon:

Dato:31.10.2017, Kl. 09.00-16.00
Påmeldingsfrist:20.10.2017
Sted:Thon Hotel Polar, Grønnegata 45, Tromsø
Pris:Medlemmer kr 4300,- andre kr 6400,-
Maks antall deltagere:16
Vilkår for påmelding:Praktisk informasjon
+ Del

Kurs og seminarer

Flere kurs