Offentlig kommunikasjon

  • Vær synlig-Gyldendal

    Vær synlig. Kommunikasjonsarbeid i offentlig sektor

    Av: Karen Thommesen, Turid Årsheim, Siri Wolland
    Forlag: Gyldendal Akademisk, 2017

    Boken skal gi deg oversikt over praktiske verktøy og metoder du kan bruke i alt fra mediehåndtering og beredskapsarbeid til kommunikasjonsstrategi og måling av kommunikasjonsaktiviteter.

  • Kommentaren en sjanger i endring

    Kommentaren – en sjanger i endring

    Av: Lisbeth Morlandstø, Birgit Røe Mathisen
    Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2016

    En teoretisk del ser på kommentarens rolle i mediene og offentligheten. En praktisk del gir innføring i argumentasjon, research, oppbygging og språk i kommentaren.

  • Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap

    Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap

    Av: Ingrid Lønrusten Rogstad
    Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2016

    Dagens komplekse mediesituasjon medfører store endringer i politisk kommunikasjon. Den påvirker hvordan det kommuniseres, hva som blir kommunisert, og hvem som deltar i offentligheten.

  • Kommentarbok til offentleglova

    Kommentarbok til offentleglova

    Av: Nils E. Øy
    Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2015

    Kommentarbok om praktisk bruk av offentleglova, både for de som ønsker innsyn, og for de som behandler innsynskrav. Oversikt over innsynsretter i andre lover og rett til innsyn i privat virksomhet er også med.

  • 9788215024585

    Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon

    Av: Sigurd Allern (red.), Eli Skogerbø, Øyvind Ihlen
    Forlag: Universitetsforlaget, 2015

    «Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon» gjør opp status for forskningen om politisk kommunikasjon i Norge. Antologien tar for seg hvor feltet har vært, hvor det er i dag, og hvor bidragsyterne mener veien bør gå. Den undersøker...

  • Spokespersonry

    Spokespersonry: A Guide To Connecting

    Av: Eduardo del Buey
    Forlag: FriesenPress, 2015

    Hva bør en talsperson gjøre eller definitivt ikke gjøre? Eduardo del Buey, med lang erfaring fra kommunikasjon i diplomati og internasjonale organisasjoner, analyserer konkrete hendelser med tanke på hvordan de burde vært løst.

  • Substans-og-framtreden_wæraas-mfl

    Substans og fremtreden. Omdømmehåndtering i offentlig sektor

    Av: Svein Ivar Angell, Haldor Byrkjeflot, Arild Wæraas
    Forlag: Universitetsforlaget, 2011

    Offentlige organisasjoner fokuserer i økende grad på hvordan de ønsker å bli oppfattet. Flere og flere utvikler strategier og grep for å forbedre sitt omdømme, bl.a. gjennom økt satsing på strategisk kommunikasjon. Det er blitt mer og mer...

  • Sosialemedier-i-all-offentlighet_brantzægmfl

    Sosiale medier i all offentlighet

    Av: Petter Bae Brandtzæg, Lars Gillund, Arne Krokan, Øyvind Kvalnes, Alf Tore Meling, Jon Wessel-Aas
    Forlag: Kommuneforlaget, 2011

    Kan sosiale medier være nøkkelen til effektivisering av offentlige tjenester og forvaltning, eller bidrar de til lovbrudd, merarbeid og økt tidsbruk? De sosiale mediene er i ferd med å endre spillereglene i samfunnet, og i boken drøftes etiske og...

  • Overvåking i en rettsstat

    Overvåking i en rettsstat

    Av: Dag Wiese Schartum
    Forlag: Fagbokforlaget, 2010

    Mange vil mene at overvåking er noe vi trenger, og at samfunn som vil tilby sine borgere trygghet, trenger å drive informasjonsinnhenting som innebærer en viss overvåking og kontroll. Spørsmålet er imidlertid hvor mye som er for mye, og om vi...

  • bok_innsyn

    Innsyn. Slik kikker du byråkrater og politikere i kortene

    Av: Arne Jensen, Finn Sjue
    Forlag: IJ-forlaget, 2008

    Er det mulig å forestille seg et åpent demokrati uten at vi alle har rett til innsyn i forvaltning og politikk? Svaret er nei. Vi må ha rett til å kikke makthaverne i kortene og etterprøve vedtak. Men da må vi kjenne grunnlaget for de vedtakene...

  • Mot den virtuelle kommunen

    Mot den virtuelle kommunen

    Av: Harald Baldersheim, Are Vegard Haug, Morten Øgård
    Forlag: Fagbokforlaget, 2008

    Norske kommuner er storforbrukere av informasjons- og kommunikasjonsteknologi, og både som politisk-demokratiske arenaer, som tjenesteytere, som arbeidsgivere og som lokalsamfunn utvikler de seg i retning av mer «virtuelle» kommuner. Nå er alle...

  • offentlig-inf

    Offentlig informasjons- og kommunikasjonsarbeid. Mål og metoder

    Av: Arne Simonsen
    Forlag: Kommuneforlaget, 2007

    Dagens innbyggere ønsker i langt større grad enn tidligere å kunne påvirke hvilke tjenester og kvaliteten på tjenestene det offentlige tilbyr. Dette fordrer både kunnskap om velferdsordningene og dialog mellom beslutningstagerne og de som har...

  • Profil og offentlighed - pr for viderekomne

    Profil og offentlighed - pr for viderekomne

    Av: Mia Femø Nielsen
    Forlag: Samfundslitteratur, 2001

    Hvordan bliver en ekspert italesat i medierne? Hvordan bliver en stor servicevirksomhed castet i medierne? Hvilken virkelighedskonstruktion giver denne iscenesættelse? Og hvad betyder det for den demokratiske samtale? Hvordan finder...