Media og presse

  • the_media_and_the_mundane

    The Media and the Mundane - Communication Across Media in Everyday Life

    Av: Bjarki Valtysson, Anne Mette Thorhauge, Kjetil Sandvik
    Forlag: Nordicom, 2016

    Studier om kommunikasjon på tvers av apper, medier og sosiale medier, samt teoretisk rammeverk for å forstå nye kommunikasjonsmønstre. Lastes ned på www.nordicom.gu.se

  • Opphavsrett foroterett og personbilder

    Opphavsrett, fotorett og personbilder i nettjournalistikk

    Av: Jon Wessel-Aas
    Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2016

    Kan man klippe, lime og dele bilder og tekst fra nettet? Boken presenterer grunnleggende regler på området og passer for alle som publiserer på nett og i sosiale medier.

  • Innholdsmarkedsføring cover

    Innholdsmarkedsføring. Konsept, forretningsmodeller, juss, etikk og praksis.

    Av: Jens Barland (red.)
    Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2016

    Innholdsmarkedsføring – også kjent som content marketing – er i kraftig vekst i alle digitale medier. Det legges stadig større vekt på å fremme bedriften, virksomheten eller organisasjonen gjennom godt medieinnhold. Denne boken er den første på...

  • Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap

    Politisk kommunikasjon i et nytt medielandskap

    Av: Ingrid Lønrusten Rogstad
    Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2016

    Dagens komplekse mediesituasjon medfører store endringer i politisk kommunikasjon. Den påvirker hvordan det kommuniseres, hva som blir kommunisert, og hvem som deltar i offentligheten.

  • Sosiale medier for forskere_9788202502393 (1)

    Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter

    Av: Audun Farebrot
    Forlag: Cappelen Damm, 2015

    Sosiale medier for forskere, kommunikasjonsrådgivere og fageksperter er en praktisk håndbok som gir deg den nødvendige starthjelpen.

  • 9788215024585

    Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon

    Av: Sigurd Allern (red.), Eli Skogerbø, Øyvind Ihlen
    Forlag: Universitetsforlaget, 2015

    «Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon» gjør opp status for forskningen om politisk kommunikasjon i Norge. Antologien tar for seg hvor feltet har vært, hvor det er i dag, og hvor bidragsyterne mener veien bør gå. Den undersøker...

  • Campaings that shook

    Campaigns that Shook the World. The Evolution of Public Relations

    Av: Danny Rogers
    Forlag: Kogan Page, 2015

    Den tidligere PRWeekredaktøren går her bak kulissene på PR-arbeidet som bidro til å løfte frem blant annet Barack Obama, Margaret Thatcher, New Labour og David Beckham.

  • Spokespersonry

    Spokespersonry: A Guide To Connecting

    Av: Eduardo del Buey
    Forlag: FriesenPress, 2015

    Hva bør en talsperson gjøre eller definitivt ikke gjøre? Eduardo del Buey, med lang erfaring fra kommunikasjon i diplomati og internasjonale organisasjoner, analyserer konkrete hendelser med tanke på hvordan de burde vært løst.

  • pressearbejde-i-praksis

    Pressearbejde i praksis – Håndbog for kommunikationsmedarbejdere

    Av: Regine Wowk Andersen, Mette Minor Andersen
    Forlag: Frydenlund, 2015

    Pressearbejde i praksis er håndboken forfatterne selv skulle ønske de hadde hatt da de var nyutdannede og fikk seg jobb i kommunikasjonsbransjen. Denne boka gir en introduksjon til hvordan du som kommunikatør kan beherske forberedelsenes kunst i...

  • nyttpaanett

    Nytt på nett og brett - Journalistikk i forandring

    Av: Martin Eide, Leif Ove Larsen
    Forlag: Universitetsforlaget, 2012

    Journalistikken forandres. Den engasjerer og irriterer, men forsvinner ikke. Tvert i mot. Tilgangen til nyheter og journalistikk er lettere og mer allestedsnærværende enn noen gang. Samtidig rystes journalistikken i sine grunnvoller. Konkurransen...

  • norske medier

    Norske medier - journalistikk, politikk og kultur

    Av: Kristin Skare Orgeret
    Forlag: Cappelen Damm, 2012

    Mediene utgjør en sentral del av vårt dagligliv. De informerer, engasjerer, former, representerer, underholder, utfordrer og provoserer. Mediene ivaretar viktige funksjoner som ytringsfrihet, informasjonsflyt, myndighetskontroll,...

  • medieplanlegging

    Medieplanlegging

    Av: Svein Larsen, Mona K. Solvoll
    Forlag: Fagbokforlaget, 2012

    Digitaliseringen av media har gjort medielandskapet mer komplekst og endret både medievaner og forbrukeradferd. Dette er endringer som tvinger frem en mer integrert tilnærming til planlegging av påvirkningstiltak, og som gjør det enda viktigere...

  • Bruk-pressen-omslag

    Bruk pressen (3. utg.)

    Av: Anders W. Cappelen
    Forlag: Kommunikasjonsforlaget, 2012

    Bruk Pressen 3.0 er både et oppslagsverk og en praktisk manual i presserelatert PR. Boken gir en komplett oversikt over alt du har nytte av å vite før, under og etter møter med journalister. Flere hundre caseeksempler utdyper bokens anbefalinger....

  • after the tsunami

    After the Tsunami. Crisis Communication in Finland and Sweden

    Av: Lars Nord, Ullamaija Kivikuru
    Forlag: Nordicom, 2009

    The tsunami disaster in Southeast Asia during Christmas 2004 caused many deaths among vacationers from Finland and Sweden. It could be described as one of the worst catastrophes experienced during the post-war period in these countries. This book...

  • skandalenes_markedsplass

    Skandalenes markedsplass

    Av: Sigurd Allern, Ester Pollack
    Forlag: Fagbokforlaget, 2009

    Politiske skandaler er i sin moderne form uløselig knyttet til nyhetsmediene. Denne boken retter et kritisk søkelys mot måten presse og kringkasting forvalter sin definisjonsmakt på når politiske ledere skandaliseres gjennom kampanjepregete...

  • media_og_krisehaandtering

    Media og krisehåndtering. En bok om samspillet mellom journalister og krisehåndterere.

    Av: Odd Einar Olsen, Espen Reiss Mathisen, Marit Boyesen
    Forlag: Høyskoleforlaget, 2008

    Media og krisehåndtering handler om forholdet mellom de profesjonelle krisehåndtererne og journalistene, om samarbeidet og konfliktene mellom media og de som prøver å håndtere en krise. Vi ser krisene fra ulike ståsteder og diskuterer de svært...

  • Valla_Prosessen

    Prosessen

    Av: Gerd-Liv Valla
    Forlag: Cappelen Damm, 2007

    I desember 2006 ble LO-leder Gerd-Liv Valla for andre gang kåret til Norges mektigste person av VG. En måned senere sto Ingunn Yssens oppsigelsesbrev på trykk i samme avis, og en av de mest omtalte personal- og mediesaker Norge har opplevd i...

  • bok_johnsen

    Journalister er ikke så farlige (dersom du er forberedt)

    Av: Øyvind Johnsen
    Forlag: Cox forlag, 2007

    Pressen er det viktigste forumet for meningsdanning i Norge. Det er her politikerne vinner eller taper sine valgslag, striden om selskapers og personers offentlige omdømme står, store deler av merkevarebyggingen finner sted og ulike interesser...

  • mediekuppet

    Mediekuppet. Slik tjente Idar Vollvik 1 milliard med pressens hjelp

    Av: Haakon B. Schrøder
    Forlag: Kommunikasjonsforlaget, 2007

    Glem alt det dumme Idar Vollvik har gjort siden 2005! Mediekuppet handler om Vollviks geniale PR-innsats for Chess frem til han solgte seg ut. Dette er en bok med stor lærings- og inspirasjonsverdi for alle som arbeider med PR. «Mediekuppet»...

  • Media-og-det-menneskelege

    Media og det menneskelege

    Av: Lars Arve Røssland
    Forlag: Samlaget, 2007

    Kva er etisk kommunikasjon? I boka skisserer forfattaren eit filosofisk grunnlag for ein ny presseetikk. Med støtte i filosofien viser han at journalisten må ta utgangspunkt i seg sjølv når yrkesrolla skal formast – først menneske, så journalist....

  • Effective_media_relations

    Effective Media Relations. How to Get Results

    Av: Michael Bland, Alison Theaker, David Wragg
    Forlag: Kogan Page, 2005

    The power of the media is unquestionable - the dramatic effect it can have on public opinion and decision making is quite unique. Knowing how to use the media effectively is an essential skill for the public relations practitioner. In this...

  • hitting-headlines-in-europe-country-by-guide-alun-drake-paperback-cover-art

    Hitting the Headlines in Europe. A Country-by-Country Guide to Effective Media Relations

    Av: Cathie Burton, Alun Drake
    Forlag: Kogan Page, 2004

    Communicating across borders is a specialist skill. Differences in language, tradition, culture and style can create problems for even the most experienced PR professional. Companies, campaigners and journalists need to adapt their methods to the...

  • bok_spin

    Spin, selvfremstilling og samfund – public relations som reflekterende praksis

    Av: Mia Femø Nielsen
    Forlag: Samfundslitteratur, 2004

    Kampen om opmærksomhed og om at sætte dagsorden er hård, så der er i dag stor fokus på begreber som spin og branding: Hvordan skiller man sig ud, og hvordan kan man nå ud til modtageren? Er der nogle lette genveje, synes mange at ville vide. Der...