Etikk og samfunnsansvar

  • Opphavsrett foroterett og personbilder

    Opphavsrett, fotorett og personbilder i nettjournalistikk

    Av: Jon Wessel-Aas
    Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2016

    Kan man klippe, lime og dele bilder og tekst fra nettet? Boken presenterer grunnleggende regler på området og passer for alle som publiserer på nett og i sosiale medier.

  • Personvern

    Personvern i informasjonssamfunnet

    Av: Dag Wiese Schartum, Lee A. Bygrave
    Forlag: Fagbokforlaget, 2016

    Skrevet for alle som i sin utdanning eller jobb trenger å sette seg inn i spørsmål om personvern. En juridisk bok, men skal ikke forutsette forhåndskunnskaper. Oppdatert utgave av boken fra 2011.

  • Moderne-munnkurv

    Moderne munnkurv. Ansattes ytringsfrihet i dagens Norge

    Av: Dag Yngve Dahle, Marie Amelie
    Forlag: Gyldendal, 2016

    Forfatterne har intervjuet ansatte som har kommet med upopulære ytringer, og viser ytringsfrihetens vilkår i praksis. De presenterer også en undersøkelse gjort blant ledere samt forskning på ytring og varsling.

  • hvit pr ny

    Hvit PR. Hvorfor det er viktig å lykkes med fleretnisk kommunikasjon.

    Av: Umar Ashraf, Ellen Reiss
    Forlag: Moment / Frekk forlag, 2015

    Få bransjer er mer opptatt av å tenke utenfor boksen enn PR- og kommunikasjonsbransjen. Likevel ender mange opp med påfallende stereotype løsninger når de skildrer ymse kulturer og etnisiteter.

  • Etikk for journalister

    Etikk for journalister (5. utg.)

    Av: Svein Brurås
    Forlag: Fagbokforlaget, 2014

    Hva er «god presseskikk»? Det er et hovedspørsmål i Etikk for journalister. Boka er en innføring i det yrkesetiske regelverket som de journalistiske mediene legger til grunn for sitt arbeid. Forfatteren drøfter etiske utfordringer og dilemmaer...

  • Ansvarlig-og-lønnsom

    Ansvarlig og lønnsom

    Av: Lars Jacob Tynes Pedersen, Sveinung Jørgensen
    Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2013

    Kan ansvarlighet forenes med økt lønnsomhet for en organisasjon? Og i så fall hvordan? Ansvarlig og lønnsom utforsker hvordan organisasjoner kan utforme og innføre forretningsmodeller som både er ansvarlige og lønnsomme. Det krever at ansvar...

  • 9788203293917_overenget

    Helstøpt. Etikk i praksis

    Av: Einar Øverenget
    Forlag: Aschehoug, 2013

    Etikk er en forutsetning for et godt liv. Etikk handler om de valgene vi tar og hva vi gjør eller ikke gjør, hver dag, hele tiden. "Helstøpt" er en konkret, tilgjengelig og anvendbar etikkbok med klare retningslinjer. Her får vi presentert...

  • Næringslivsetikk

    Næringslivsetikk og samfunnsansvar

    Av: Jørn Bue Olsen, Henrik Syse
    Forlag: Fagbokforlaget, 2013

    Er næringslivets eneste oppgave å tjene penger? Eller handler god forretningsdrift også om etikk? Hvordan kombinerer vi effektiv og lønnsom drift med god etikk? Og hva med miljøet – er det næringslivets ansvar også å ivareta det? I så fall,...

  • CsrAndBeyond

    CSR and Beyond. A Nordic Perspective

    Av: Atle Midttun
    Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2013

    Following the neoliberal turn in the 1980s, leading global companies have established an influential trend in business through adoption of the doctrine of corporate social and environmental responsibility (CSR). CSR and Beyond. A Nordic...

  • thePRhandbook

    Public Relations Handbook

    Av: Alison Theaker
    Forlag: Routledge, 2011

    The Public Relations Handbook is a comprehensive and detailed introduction to the theories and practices of the public relations industry. It traces the history and development of public relations, explores ethical issues which affect the...

  • the handbook

    The Handbook of Communicating Corporate Social Responsibility

    Av: Jennifer Bartlett, Øyvind Ihlen, Steve May
    Forlag: Wiley Blackwell, 2011

    This book represents the definitive research collection for corporate social responsibility communication, offering cross-disciplinary and international perspectives from the top scholars in the field. - Addresses a gap in the existing CSR...

  • Samfunnsansvar-på-norsk_OyvindIhlen

    Samfunnsansvar på norsk

    Av: Øyvind Ihlen
    Forlag: Fagbokforlaget, 2011

    Næringslivet har både positive og negative konsekvenser for samfunnet. Med begrepet bedrifters samfunnsansvar (corporate social responsibility) kan vi si noe om hvordan næringslivet forvalter sin rolle vis-à-vis samfunnet. Boka tar for seg...

  • Etikk-ledelse-og-samfunnsansvar

    Etikk, ledelse og samfunnsansvar

    Av: Odd Nordhaug, Jørn Bue Olsen
    Forlag: forlag1, 2010

    Boken tar opp forholdet mellom etikk, organisasjon, ledelse og samfunnsansvar og ledelse i dagens arbeidsliv. Blant temaenesom behandles, er grunnleggende moralfilosofi, sammenhengermellom ledelse, kultur og etikk, personalledelse og...

  • retorikk_etikk_naeringsliv

    Retorikk, etikk og næringsliv

    Av: Hans-Ivar Kristiansen, Odd Nordhaug
    Forlag: forlag1, 2009

    I denne boken drøftes forholdet mellom språkanvendelse og etikk i norsk og internasjonalt næringsliv. Den åpnes med en presentasjon av retorikkens grunnprinsipper, og en diskusjon av retorikkens utvikling i Norge. Blant deltemaene som...

  • ethics-in-public-relations-patricia-parsons

    Ethics in Public Relations

    Av: Patricia Parsons
    Forlag: Kogan Page, 2008

    Ethical questions and dilemmas are inherent to public relations, and ensuring that practitioners operate ethically is fundamental to the professionalism and credibility of the field. This fully updated second edition of Ethics in Public Relations...

  • retorikk, etikk, arbeidsliv

    Retorikk, etikk og arbeidsliv

    Av: Hans-Ivar Kristiansen, Odd Nordhaug
    Forlag: forlag1, 2008

    Denne boken tar for seg ulike sider ved forholdet mellom språkanvendelse og etikk i arbeidslivet. Den inneholder en presentasjon av retorikkens grunnprinsipper. Blant temaene som behandles, er arbeid og helse, overvåkning og testing av...

  • Media-og-det-menneskelege

    Media og det menneskelege

    Av: Lars Arve Røssland
    Forlag: Samlaget, 2007

    Kva er etisk kommunikasjon? I boka skisserer forfattaren eit filosofisk grunnlag for ein ny presseetikk. Med støtte i filosofien viser han at journalisten må ta utgangspunkt i seg sjølv når yrkesrolla skal formast – først menneske, så journalist....

  • ethics-in-public-relations-kathy-fitzpatrick-hardcover-cover-art

    Ethics in Public Relations, responsible advocacy

    Av: Kathy Fitzpatrick, Carolyn Bronstein
    Forlag: Sage Publications, 2006

    Ethics in Public Relations: Responsible Advocacy is the first book to identify universal principles of responsible advocacy in public relations. In this engaging book, editors Kathy Fitzpatrick and Carolyn Bronstein bring together prominent...

  • law-of-peoples

    The Law of Peoples

    Av: John Rawls
    Forlag: Harvard University Press, 2001

    This book consists of two parts: “The Law of Peoples,” a major reworking of a much shorter article by the same name published in 1993, and the essay “The Idea of Public Reason Revisited,” first published in 1997. Taken together, they are the...