Digital kommunikasjon

Sjangerskriving-i-digitale-kanaler

Sjangerskriving i digitale kanaler

Av: Nina Furu
Forlag: Cappelen Damm Akademisk, 2013

Kjøp boken fra forlaget
+ Del

Skal du lykkes med tekstene dine på nett, må du kunne tilpasse dem de ulike digitale kanalene. Klarer for eksempel kunden å finne siden din via søkemotorer? Formidler du informasjonen slik at brukerne forstår deg? Blir de inspirert til å like og dele din oppdatering på Facebook? Det er teksten som avgjør om du lykkes.

I boka Sjangerskriving i digitale kanaler får du viktige innspill og veiledning i kunsten å skrive godt og riktig for nett. Du lærer å tilpasse form og innhold til nettopp den sjanger du liker å uttrykke deg i, alt fra nyhetstekster, blogginnlegg og netthandelstekster, til markedsføring via e-post, oppdateringer på Facebook og Tweets.

Skal du kommunisere godt i vår digitale verden, er denne boka et must!

Anmeldelse av boken:

Grundig om det grunnleggende

Grøsser du av sosiale medier? Knyter det seg i magen når du tenker på nettsiden du burde ha oppdatert? Snurrer rommet når det snakkes om Twitter, Google ads og blogging? Da kan du ha nytte av Nina Furus bok «Sjangerskriving i digitale kanaler».

Anmeldt av: OLE EMIL JOHNSEN

Overraskende mange små bedrifter og etater mangler en nettside. Kanskje har man ikke sett nytten av det. Samtidig oppdager stadig flere behovet for en digital tilstedeværelse. Når målgruppen din ikke finner deg på nett, kan det raskt bli forretningskritisk. Denne boken gir deg en grunnleggende innføring over de viktigste digitale kanalene i 2013. Du lærer hva som kjennetegner kanalene og hvordan du kan kommunisere med målgruppene dine gjennom dem. Nestor i Norge innen kommunikasjon på nett, Nina Furu, har i denne boken tatt jobben med å strukturere, forklare og vise deg det du vegrer deg for å spørre om.

Oversiktlig og praktisk innføring

Furu tar utgangspunkt i sjangerlæren og tar for seg de vanligste kjennetegnene ved de ulike digitale kanalene. Hvert kapittel er bygget opp etter samme struktur og tar for seg kanalens form, funksjon og innhold.

Du får vite om de ulike karakteristikkene ved nettstedsjangerne nyhets- og informasjonstekster, om sosiale medietekster på Facebook, blogg og Twitter, samt e-postsjangerne nyhetsbrev og tilbuds-e-post. I tillegg har Furu skrevet et eget kapittel om netthandel og ikke minst et kapittel om annonsetekster i søk og sosiale medier. Enkelte vil nok mene at forfatteren gaper over litt mye når hun skal forklare for eksempel politiske debattblogger, bedriftsblogger og rosablogger i samme håndvending. Likevel gir boken et fint oversiktsbilde av det du som nettnovise bør vite.

Illustrasjoner og eksempler bidrar til å gi leseren en grundig og detaljert innføring i hver sjanger. For å illustrere de ulike elementene og karakteristikkene ved hver sjanger, bruker forfatteren en rekke aktuelle bildeeksempler fra et bredt spekter av aktører.

Språket er enkelt, konkret og deskriptivt. Det er lett å navigere seg gjennom bokens ulike kapitler, noe som kan være greit hvis du kjenner enkelte sjangre bedre enn andre. Hver sjanger avsluttes med en nyttig og praktisk sjekkliste over hva du bør tenke på når du skriver en tekst tilhørende den bestemte sjangeren.

Erfaring og intuisjon i bokform

For erfarne kommunikatører vil mye av bokens innhold være intuitivt, lite nytt og antakeligvis selvsagt. Boken er heller ikke skrevet med tanke på denne målgruppen. Vil du gå i dybden på hvordan de ulike kanalene og sjangerne fungerer og hvorfor de fungerer slik de gjør, bør du se etter fordypning andre steder.

Boka bygger hovedsakelig på en observasjonsmetode, basert på erfaringer fra forfatterens lange karriere som rådgiver innen kommunikasjon på nett. De digitale kanalene er i konstant endring, og mye endrer seg raskt. Enkelte deler av boken er derfor allerede utdatert. Et eksempel på dette er konkurransereglene på Facebook. Men de aller fleste grunnprinsippene ligger fast. Et sted må man dessuten begynne om man skal skrive en slik grunnleggende lærebok. Samtidig er det interessant å se intuisjon beskrevet med ord og erfaring satt i system. Om ikke annet er det et øyeblikksbilde og en dokumentasjon for ettertiden av hvordan de digitale kanalene er bygget opp.

Les anmeldelsen av boken