Er du klar for en spennende kommunikasjonsutfordring?
Sol Daler Stafsnes
Seniorrådgiver
97 16 58 58
soldaler.stafsnes@digdir.no
Om stillingen
Digitalisering handler ikke bare om kald teknologi. Digitalisering handler om å sikre velferdsstaten og skape et enklere samfunn for ekte mennesker, der alle kan delta og innbyggerne har tillit til det offentlige. Og ikke minst om å frigjøre tid og ressurser til det viktigste. Nå søker vi deg som har lyst å bruke kommunikasjon til å hjelpe oss å vise og bevise at digitalisering handler om alt dette.
Fram til juni 2026 vil din viktigste oppgave være å bidra i det viktige og omfattende arbeidet med å modernisere den samfunnskritiske fellesløsningen Altinn. Du vil bli en aktiv del av et tverrfaglig team hvor du vil jobbe sammen med flinke folk fra forskjellige fagmiljøer i Digdir. Oppgavene dine blir blant annet å hjelpe oss å forklare hva Altinn er, og kommunisere hva de som eier og bruker Altinn-tjenester må gjøre innen vi slukker lyset i den gamle versjonen av Altinn i juni 2026.
Er du overbevist om at kommunikasjon ikke er kakepynt, men må være med også når kaka bakes? Da vil vi gjerne høre fra deg! Du vil jobbe i vår kommunikasjonsavdeling, der du blir en del av et redaksjonsteam med seks andre dyktige kommunikasjonsrådgivere som alle bruker kommunikasjon som viktigste verktøy for at Digdir skal lykkes med sitt samfunnsoppdrag.
Vi kan tilby fast stilling med lønn som rådgiver eller seniorrådgiver i spennet kr 600 000 til kr 850 000. For spesielt kvalifiserte søkere kan vi vurdere høyere lønn. Vi ønsker å styrke teamet vårt med deg som trives med både strategiske og praktiske kommunikasjonsoppgaver.
Vi foretrekker at du har arbeidssted ved vårt kontor i Brønnøysund, alternativt i Leikanger eller Oslo.
Sentrale arbeidsoppgaver
- Finne og fortelle historier om Altinn som viser hva Altinn bidrar med for næringsliv, offentlige virksomheter og frivillig sektor – gjennom tekst, presentasjoner, bilder og video osv.
- Hjelpe brukerne av Altinn til å forstå hva Altinn tilbyr og kan hjelpe dem med, og hva de må gjøre for å nå viktige frister for å ta i bruk nye Altinn.
- Andre praktiske og strategiske oppgaver i avdelingen.
- Kommunikasjonsfaglig rådgivning og bistand til ledelsen og fagavdelingene generelt, og til moderniseringen av Altinn spesielt
Kvalifikasjoner
Du må ha
- Minst tre års erfaring med operativ og strategisk kommunikasjonsrådgivning
- En god penn og erfaring med å lage innhold til ulike kanaler, inkludert nett og sosiale medier
- Interesse for digitalisering og evne til å forklare kompliserte ting enkelt
Du bør ha spesielt god kunnskap og erfaring fra minst ett av følgende områder:
- Høyere relevant utdanning. Relevant erfaring kan kompensere for manglende utdanning.
- Erfaring med produksjon av foto, film og redigering
- Erfaring med produkt- og markedskommunikasjon
Personlige egenskaper
Vi søker deg som
- er en selvgående og drivende person som får ting til å skje
- er glad i å samarbeide og løse oppgaver sammen med kollegaer
- er god til å bygge relasjoner med andre på tvers av faggrupper
- lever opp til våre verdier pålitelig, inkluderende og uredd
- har glimt i øyet og vil andre vel
Hvorfor Digdir?
Digdir tilbyr sine ansatte en rekke goder utover ordinær lønn.
Som ansatt hos oss er du del av en organisasjon i rask utvikling og med et viktig samfunnsoppdrag. Vi skal bidra til å digitalisere Norge for at folk skal få en enklere hverdag, gode offentlige tjenester og en åpen forvaltning. Vi jobber for mennesker og lager løsninger som innbyggere, næringsliv og organisasjonslivet har behov for. Vi er et direktorat som verdsetter kreativitet, samarbeid og evnen til å tenke nytt og stort. Som en del av vårt fagmiljø får du være med å tenke utvikling og gjøre forbedring av teknologi og samfunn. Samfunnsoppdraget er med på å gjøre oss til en spennende og meningsfull arbeidsplass.
Du vil, som ansatt i staten, bli medlem i Statens pensjonskasse. Dette gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP: Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Les mer om ansattgodene dine på spk.no/medlemskap-i-spk.
I Digdir har vi en familievennlig personalpolitikk med gode og fleksible arbeidstidsordninger. Vi tilpasser arbeidshverdagen etter ansattes rettigheter, behov og livssituasjon. I Digdir er vi også opptatt av at våre ansatte holder seg i aktivitet og tilbyr derfor to timer trening i arbeidstiden per uke.
Vi er opptatt av kontinuerlig kompetanseutvikling for den enkelte og vil stimulere til at alle våre ansatte tilegner seg ny og nyttig kunnskap. Derfor har vi gode ordninger for opplæring, stipend og utvikling.
Med kontor i Brønnøysund, Leikanger og Oslo vil du få nye kollegaer og venner i det langstrakte landet vårt. Hos oss får du rundt 380 engasjerte kollegaer og sparringspartnere. Les mer om hva hver enkelt lokasjon kan tilby på lenkene over.
Les mer om godene ved å jobbe i staten på Arbeidsgiverportalen.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
Vi har tro på at mangfold er en viktig byggestein i et godt, spennende og utviklende arbeidsmiljø, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Riktig kompetanse på rett sted er vår viktigste prioritering når vi rekrutterer, og vi vil legge til rette for at personer med nedsatt funksjonsevne også kan jobbe hos oss.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vil du vite mer?
Synes du dette høres interessant ut og ønsker nærmere informasjon, kontakt gjerne
Sol Daler Stafsnes
E-post: soldaler.stafsnes@digdir.no
Telefon: 97165858
Vitnemål og attester må følge søknaden. Vi ber om at du henter vitnemål fra Vitnemålsportalen direkte i Jobbnorge når du søker stillingen. Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av papirer og vitnemål, og godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Søkerlister kan bli offentliggjort iht. offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du vil i så fall bli varslet.
Om Digdir
Digdir er underlagt Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Direktoratet har om lag 380 ansatte fordelt på våre kontor i Brønnøysund, Leikanger og Oslo. Vi har fire fagavdelinger, tre stabs- og støtteavdelinger og et tilsyn for universell utforming av ikt, som har en særskilt uavhengig rolle. Våre verdier er pålitelig, inkluderende og uredd. Direktoratet er regjeringens fremste verktøy for en raskere og mer samordnet digitalisering av offentlig sektor.
Vi skal bidra til enklere og mer tilgjengelige offentlige tjenester for innbyggerne, og økt verdiskaping for næringslivet. Vår visjon er sammen for en enklere digital hverdag. Les mer om Digdir på våre nettsider Digdir.no.
Illustrasjonsbilde: Digdir