
Moderne strategisk kommunikasjon (7.5 stp, masteremne)
Ketil Raknes er høyskolelektor ved Høyskolen Kristianias Institutt for kommunikasjon.
Endelig påmeldingsfrist: 15. juli
Emnebeskrivelse
Målet med masteremnet er å gi en helhetlig oversikt over strategisk kommunikasjon som praksis og forskningsfelt. Studentene skal tilegne seg ulike teoretiske perspektiver, modeller og begreper som utgangspunkt for videre forståelse og for spesialiserte studier innen feltet. Emnet tar utgangspunkt i de grunnleggende begrepene kommunikasjon og strategi.
Strategisk kommunikasjon er et bredt og tverrfaglig felt med tilknytning til forskningsdisipliner som kommunikasjonsteori, sosialteori og organisasjonsteori. I tillegg til en generell introduksjon, vil studentene bli introdusert for viktige underdisipliner innen strategisk kommunikasjon som PR, organisasjonskommunikasjon og markedskommunikasjon. Emnet går også inn på mer spesialiserte områder innen strategisk kommunikasjon som politisk kommunikasjon, krisekommunikasjon og mediepåvirkning. Det vil bli lagt vekt på ulike analysenivåer og spesielt forholdene mellom organisasjoner og forskjellige interessenter på samfunnsnivå.
Jesper Falkheimer er emneansvarlig og professor ved Høyskolen Kristianias Institutt for kommunikasjon.
Veksten og profesjonaliseringen av strategisk kommunikasjon har ført til en debatt om hvordan denne utviklingen påvirker den offentlige samtalen maktforholdene i samfunnet. De som driver med strategisk kommunikasjon møter også stadig nye utfordringer når det gjelder etikk. Emnet vil derfor gi en innføring i den voksende litteraturen som tar opp kritiske perspektiver på strategisk kommunikasjon som blant annet fremveksten av falske nyheter og skjulte påvirkningskampanjer.
Moderne strategisk kommunikasjon inngår i Master i Strategisk kommunikasjon og er det første av fire studiepoenggivende emner i denne masteren du kan ta gjennom Kommunikasjonsforeningen.