
Fortellinger i en digital tid (7.5 stp, masteremne)

Anders Nilsen er Høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania og underviser i blant annet visuell journalistikk, digital innholdsproduksjon og dokumentar. Han har gitt ut flere bøker på Kagge Forlag og er en internasjonalt publisert fotojournalist med fokus på konsekvenser av konflikt.
Viktig: Påmelding til emnet er bindende. Les Opptakskrav og Vilkår for påmelding før du melder deg på emnet.
Emnebeskrivelse
Formålet med emnet er at studenten skal stå rustet til å nå gjennom med ett budskap i et medielandskap i sterk endring. Morgendagens kommunikasjonsmedarbeidere må nå ut på ulike medieplattformer og beherske ulike formidlingsstrategier. For å nå frem med et budskap, trengs det grunnleggende ferdigheter i å komponere en god fortelling, uavhengig av plattform. Helt fra antikken og fram til dagens flermediale samfunn har fortellingen vært en fundamental måte å skape mening, deltakelse og engasjement. Denne prosessen handler blant annet om å skape identifikasjon og forestillinger hos mottakeren.
Gjennom skrivepraksis og diskusjon blir studenten del av et laboratorium for utforskning og utprøving av nye, bærekraftige fortellinger. Fortellingene skal møte dagens utfordringer, det være seg klimakrise eller sannhetskrise. Med inspirasjon fra dramaturgi, fortellende journalistikk og retorikk skal studentene utforske hvordan nye fortellingsmåter kan oppstå. Studenten skal øve seg på å skape en historie - enten ved hjelp av tale, tekst, lyd eller levende bilde.
Fortellinger i en digital tid inngår i Master i Strategisk kommunikasjon.