Banner

UTSATT! Fagdagen 2020: Når tilliten står på spill

Onsdag 29. april 2020 kl. 08:00 - 16:00
KODE 1, Nordahl Bruns gate 9, Bergen
Pris: 1000 (medlem) , 2000 (ikke-medlem)

Det tar lang tid å bygge opp tillit, men å miste den går urovekkende raskt. Velkommen til Fagdagen 2020!

29. april samles vi på flotte KODE, midt i Bergen sentrum. Vi skal høre fra flere aktører som har stått i stormen gjennom tillitskriser. Hvordan håndterte de det? Hva lærte de? Og ville de gjort det samme igjen?

Program (oppdateres foreløpende).

Equinor om kompliserte problemstillinger på forklarlig måte

Henrik Øinæs Habberstad
Factbox image

Kreativ direktør i Equinor

Høsten 2019 var Equinor først ut i Norge med annonsørfinansiert podkast. Formålet var å øke forståelsen rundt kompliserte problemstillinger som klima og energi. Equinor inviterte til dialog om en av vår tids største utfordringer, å skaffe verden energi samtidig som man begrenser klimaendringene.

Kampanjen skapte mye debatt, både fordi Aftenposten åpnet for kommersielt innhold på en av sine aller mest populære podkaster Forklart og fordi mange mente at Equinor har svært lav troverdighet til å snakke om klima.

Hvilke resultater ble skapt og hvilken læring sitter man igjen med? Henrik Øinæs Habberstad, kreativ direktør i Equinor kommer til oss!

Omsorg, banning og billig kaffe – hvordan skape tillit hos studentene i 2020

Marita Monsen
Factbox image

Kommunikasjonssjef i Sammen

Da Sammen - Studentsamskipnaden på Vestlandet mottok dystre resultater om studentenes psykiske helse lagde de en kampanje som viste omsorg for studentene, irriterte en statsråd og solgte flere kaffekopper enn noen gang tidligere. Bli med på innsiden av «Du er god nok / Gi litt mer faen»- kampanjen og hør hvilke problemstillinger de sto i og hvilke effekter kampanjen ga.

Marita Monsen, kommunikasjonssjef, og Lars Longva, kommunikasjonsrådgiver i Sammen, kommer til Fagdagen!

På Tik Tok i uniform

Arne Lutro
Factbox image

Kommunikasjonsdirektør i Vest politidistrikt

Hvorfor er politiet på Tik Tok og hvordan bruker de barnas egen kanal til å bygge tillit? Tradisjonelle roller og etiske grenser utfordres når uniformerte politifolk danser og tøyser på video og 10-åringer hentes inn som rådgivere på en app med anbefalt aldersgrense 12 år.

Nettpatruljen Vest startet opp 1. oktober og valgte appen Tik Tok som en av sine hovedsatsinger. På kort tid har de fått over 120.000 følgere og den mest sette tiktoken har over tre millioner visninger!

Vest politidistrikts gjennomslag på Tik Tok har vakt oppsikt i media, hos regjeringen og ikke minst internt i politiet.

Politioverbetjent Rune Fimreite i Nettpatruljen Vest og kommunikasjonsdirektør Arne Lutro i Vest politidistrikt kommer til Fagdagen 2020 for å fortelle om satsingen og strategien bak.

Hva skjer med samfunnet hvis ikke innbyggerne er informerte?

Brita Ytre-Arne
Factbox image

Medieforsker ved Universitetet i Bergen

En ny, stor studie av nordmenns mediebruk viser at mange synes det er krevende å navigere i informasjonsstrømmen. Det er stor variasjon i hvor mye nyheter folk får med seg, og mange er omtrentlig informerte og sporadisk overvåkende. Kan vi likevel ha tillit til at borgerne fyller sin rolle i demokratiet?

Brita Ytre-Arne (PhD) er medieforsker ved Universitetet i Bergen. Hun er ekspert på medienes publikum, og jobber spesielt med kvalitative studier av mediebruk. Ytre-Arne er en av forfatterne av «Informerte borgere?» (Universitetsforlaget, 2019), en ny bok om mediebruk og demokrati i det norske samfunnet. Vi gleder oss til å høre henne under Fagdagen 2020!

Egner sosiale medier seg kun for fake news, eller kan man som bedrift bygge tillit og lojalitet via sosiale medier?

Eirik Berge
Factbox image

Kommunikasjonssjef i Visit Bergen

Det er spørsmålet Eirik Berge skal forsøke å svare på når han går på scenen på Fagdagen. Hvordan bør du gå fram? Hva bør du vektlegge? Og hva bør du unngå?

Eirik Berge har lang og bred erfaring som foredragsholder og rådgiver innen sosiale medier, merkevarebygging og digitale strategier. I jobben som kommunikasjonssjef i Visit Bergen får han bruk for alt dette når han skal skape tillit til Bergen som reiselivsdestinasjon.

Konferansieren er klar!

Gro Malnes Øvrebø
Factbox image

Konferansieren

Gro Malnes Øvrebø ledet det fullpakkede seminaret vårt om krisekommunikasjon like før jul, hvor tillit var sentralt. Nå skal hun grave enda dypere i temaet og lede oss gjennom Fagdagen 2020!

Konferansieren vår har vært kommunikasjonsrådgiver ved Universitetet i Bergen siden 2006, men de siste tre årene har hun vært på utlån til Bergen kommune. Der har hun jobbet med innbyggerinformasjon under sykkel-VM før hun ble prosjektrådgiver for Samfunnssikkerhetens hus og Beredskapsklyngen.

Gro har også bakgrunn som journalist i NRK radio. Hun kjenner oss godt og er rask i replikken – vi gleder oss stort til å se henne på scenen 29. april!

Pris medlemmer
1000
Pris Ikke-Medlemmer
2000