
Effektiv lederkommunikasjon
Hvordan kan du og din leder kommunisere bedre om aktuelle temaer? Dette er hovedtemaet på kurset Effektiv lederkommunikasjon. Kurset har vært avholdt i syv år på rad, med Nils Apeland som kursleder og erfarne rådgivere og kommunikasjonsledere som deler sine kunnskaper og erfaringer om lederkommunikasjon.
Her samles kommunikasjonsledere fra offentlig, privat og frivillig sektor i to dager for å oppdatere seg, bli inspirert og diskutere fag. I løpet av kurset får du inspirasjon og råd om hvordan din virksomhet bør kommunisere rundt aktuelle temaer som bærekraft, inkludering og mangfold. Du får også en unik anledning til å lufte dine tanker og erfaringer med proffe innledere og de andre deltakerne. Et verdifullt kurs som anbefales!
Program
Kursdag 1: Mandag 14. september
Tema: Kommunikasjon i krevende tider

Nils M. Apeland, kommunikasjonsrådgiver i Bedre Kommunikasjon AS.
Kl. 10.00: Kommunikasjon – en sjefsjobb!
- Krav til ledere som vil lykkes med kommunikasjon
- Fra monolog til dialog: Hvordan?
- Kanalvalg for effektiv lederkommunikasjon
Nils Apeland har over 25 års erfaring som kommunikasjonsrådgiver. Han har variert erfaring, har blitt tildelt flere priser og utmerkelser, og har jobbet i byråer som Apeland, First House og Storm. I flere år har han undervist i PR-fag ved BI og Høyskolen Kristiania. Han eier og driver også talerlisten.no
Diskusjon

Torstein Harildstad, Group CEO i Creuna.
Kl. 11:30: Hjemmekontor? Bortekontor? Gjemmekontor?
- Vår erfaring med jobbing i korona-tiden – hva har vi lært?
- Å kommunisere rundt bruk av hjemmekontor, hva har fungert og ikke?
- Hvordan rigger vi oss fremover, og hvorfor?
Torstein Harildstad har mange år bak seg som leder i Microsoft-systemet, og har de siste årene vært i Creuna. Han har en Cand. Scient-utdanning innen informatikk, og kombinerer kunnskap om teknologi med sine erfaringer med å lede mennesker når han formidler sine erfaringer.
Kl. 13.00: Lunsj

Astrid Bugge Mjærum, kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten, tidl. Sykehuset Innlandet.
Kl. 14.00: Ledelse i full offentlighet
- Hvordan kan ledere håndtere reell åpenhet i kontroversielle saker?
- Betydningen av samstemte budskap internt og eksternt
- Når ledelse blir kommunikasjon – erfaringer fra sykehusdebatter og skatteendringer
Astrid Bugge Mjærum er en respektert leder og kommunikator med bakgrunn fra Statens lånekasse, Sykehuset Innlandet og Skatteetaten. Hun er god til å si ting enkelt, og flink til å trekke ut læringspoeng fra prosesser hun har ledet og vært en del av.

Claus Sonberg, rådgiver og partner i Zynk.
Kl. 15.00: Ledelse i krise
Hva kreves av en moderne toppleder, erfaringer fra Zynk sine analyser
- Muligheter og utfordringer for lederen i kritiske tider – gamle og nye erfaringer
- Kommunikasjonslederens rolle når det stormer rundt virksomheten
Claus Sonberg er en av Norges mest erfarne og anerkjente kommunikasjonsrådgivere. Med lang fartstid fra Burson-Marsteller, TV2, ledergruppen i SAS og senest som partner i Zynk, har han både dyp innsikt og et skarpt blikk for hvordan norske ledere kommuniserer – på godt og vondt.

Hege Turnes, Kommunikasjonsdirektør i NAV.
Kl. 16.00: Kommunikasjon på ledernes agenda
- Tydelig kommunikasjon fra toppleder – hvorfor og hvordan?
- Hvordan nå helt ut i linjen med sjefens strategiske budskap?
- Erfaring fra kurs med 300 ledere i lederkommunikasjon og retorikk
Hege Turnes sitter sentralt plassert i en av Norges viktigste og mest omtalte offentlige virksomheter. Her styrer hun en omfattende kommunikasjonsvirksomhet med klokskap og konkrete grep. I dette foredraget snakker hun om hvordan NAV har lært opp og trent sine ledere i kommunikasjon.
Kl. 17.00: Slutt på faglig program
Kl. 18.00: Felles middag
Kursdag 2: Tirsdag 16. september
Tema: Kommunikasjon i krevende tider
Tema: det grønne skiftet og inkludering og mangfold
Kl. 09.00: Hva lærte vi i går?

Petter Gulli, 12 years.
Kl. 09:30: Hvordan bør vi snakke om bærekraft?
Hvor står vi når det gjelder bærekraft-kommunikasjon?
- Hva må vi unngå?
- Hva gjør de beste?
Petter Gulli brenner for bærekraft og hvordan virksomheter kommuniserer rundt det grønne skiftet. Han sluttet i reklamebransjen for å bruke tiden på å hjelpe andre med dette. Nylig ga han ut boka «Håp» der han skriver om hvorfor positiv klimakommunikasjon er viktig og hvordan det kan gjøres.
Workshop med øvelser: Hvordan utvikle troverdige budskap rundt bærekraft?
Kl. 12.00: Lunsj

Dana Æsæl Manouchehri, Leder for Likestilling, inkludering og mangfold (LIM).
Kl. 13:00: Hvordan bør vi kommunisere rundt mangfold?
Hvordan står det til med mangfoldskommunikasjonen i Norge?
- Kan man snakke om etnisitet, språk og religion?
- Språklige snubletråder og hvordan å unngå feil budskap
Dana Manoucheri er ekspert på mangfold og inkludering, og er generalsekretær for LIM i Norge. Hun er opprinnelig fra Iran, men har bodd i Norge siden 1985. En engasjert og reflektert leder som veileder oss i hvordan å kommunisere rundt inkludering og mangfold i Norge i 2020 og framover.
Mathias Holst, Rosa Kompetanse.
Kl. 14:00: Hvordan snakker vi trygt og respektfullt om seksuell legning?
Snakk trygt om kjønns-og seksualitetsmangfoldet!
- Hva sier forskningen, og hva betyr de ulike begrepene og bokstavene?
- Tips til en mangfoldig og inkluderende arbeidsplass, der alle skal kunne være åpne om hvem de er. Og hvem deres nærmeste er.
Mathias Holst i Rosa Kompetanse underviser helsepersonell, skoleansatte, politi og andre i hvordan vi kan snakke trygt om kjønn og seksualitet. Målet er å bidra til økt kunnskap om det å være lesbisk, homofil, bifil eller transperson i dagens Norge.
Kl. 15:00: Oppsummering – hva tar vi med oss hjem?
Kl. 16.00: Avslutning
Lysebu hotell
Kurset vil gjennomføres på Lysebu hotell.
Lysebu ligger kun en tjue minutters kjøretur opp fra Oslo sentrum, men allikevel nok til å gi følelsen av å komme langt vekk fra byens stress og mas. Den gode atmosfæren, de velegnede lokalene og den kompetente staben, gjør Lysebu til et ideelt sted for et slikt kurs – og da har vi ikke en gang begynt å snakke om maten.
Deltakerprisen inkluderer overnatting med frokost, lunsj og 4-retters middag.
Målgruppe
- Kommunikasjonsdirektører, kommunikasjonssjefer eller andre ledere.