
Krisekommunikasjon
Rune Mørck Wergeland
Rune er rådgiver og partner i Wergeland Apenes.
Du måles ikke på krisen i seg selv, men hvordan du takler den. Riktig håndtert kan en krise være første skritt på veien til suksess ute og stolthet i egne rekker. I løpet av en dag loser vi deg gjennom krisens dynamikk og særegenheter. Hvordan agerer pressen, hva er det viktig å huske på internt og overfor samarbeidspartnere, kunder/brukere, myndigheter og egen ledelse. Gjennom eksempler diskuterer vi rett og mindre rett. Vi går gjennom planarbeid, forberedelser og opplegg til øvelser, roller og talspersonansvar. Det vil bli gitt innføring i praktiske og nyttige verktøy og metoder.
Sentrale emner:
- Ulike krisesituasjoner: Akutte, operative og eskalerende kriser og omdømmekriser
- Kriseledelse – prinsipper – sammenheng mellom det operative, det psykososiale og det kommunikative
- Praktisk kriseledelse: Innføring i ulike verktøy
- Fordypning i krisekommunikasjon: Prinsipper rundt målgruppetenkning, budskap synlighet/troverdighet og mekanismer i omgivelsene
Læringsmålet:
Å stå mer robust til å oppdage kriser tidlig - og å håndtere dem hvis de oppstår.
Målgruppe:
Det er best utbytte for de som har arbeidet med informasjon og kommunikasjon noen år, selv om krisekommunikasjon er nytt.