Optimalisering av sosiale medier - slik får du mer respons

Tirsdag 13. nov. 2018 kl. 09:00 - 16:00
Kommunikasjonsforeningens lokaler, Brugata 19, Oslo
Pris: 4700 (medlem), 6800 (ikke-medlem)

Kursholder
Factbox image

Stian Rønvåg 

Stian er rådgiver og fagansvarlig i PR-operatørene.

Sosiale medier byr på et mylder av muligheter, men hvordan skal du ta ut idéene dine på best mulig måte og sørge for at du treffer rett? Enkelte ganger opplever du at en video går veldig bra på Facebook og blir delt av flere hundre mennesker, uten at mange trykker på linken. Andre ganger får du null respons, uten at du helt skjønner hvorfor. Hvorfor er det slik?

Like viktig som å nå frem til dem du ønsker, ligger evnen til å nå inn.

I dette kurset får du innsikt og kompetanse i hva som gjør folk oppmerksomme, interesserer seg og engasjerer seg. Folk bruker kanalene til ulike formål. Det skaper ulike former for lesemodus og påvirker graden av suksess. Kurset vil gi kursdeltakerne korteste vei til operativ kunnskap om bruk, investeringer, kanalvalg og hvordan de skal måle for å stadig øke effekten av sine strategiske valg.

Kursholder
Factbox image

Marie Langebeck

Marie er rådgiver i PR-operatørene.


Sentrale emner i kurset

Slik når du frem (kanaloptimalisering og måling):

  • Kort historikk om sosiale medier og hvor vi står i dag (tall fra Ipsos, TNS og andre kilder)
  • Det digitale fotavtrykket - hvor er vi og hvorfor er vi der?
  • Kanalenes ulikheter og egenart - viten om publikums lesemodus i de ulike kanalene
  • Kanalenes operative muligheter og synergier, samt algoritmer
  • Mål og analyser slik at kunnskapen kan brukes til noe
  • Spin uten spenn – hvor ligger de virale mulighetene?

 
Slik når du inn (innholdsproduksjon og distribusjon):

  • Tankemetodikk før du begynner på et innlegg eller artikkel
  • Journalistiske prinsipper for å vekke interesse
  • Reklamens prinsipper for å vekke interesse
  • Viten om bilder som skaper klikk
  • Viten om setningsoppbygging og ord som skaper klikk
  • Kan vi få effekt uten klikk og delinger?
  • Lover og regler i publiseringen

Læringsmål

Strategisk trening på innhold, og utvikling av språk som skaper engasjement. Det viktigste er ikke å være i kanalene, men hva du fyller kanalene med. Derfor vil deltakerne få ulike verktøy for hjelp til å tenke gjennom innhold, vinklinger, bildemateriell og distribusjonstekster.

Det vil bli gitt en rekke oppgaver som setter deltakerne i stand til å drive frem en konstruktiv prosess, lære verktøyene for å publisere, sponse, analysere og redigere, og bruke språket konstruktivt for å skape engasjement.

Målgruppe:

Kommunikasjonsrådgivere som primært jobber med sosiale medier i offentlig eller privat sektor.

Nivå:

Kurset forutsetter at du har noe erfaring med video, sosiale medier og måleverktøy.

Pris medlemmer
4700
Pris Ikke-Medlemmer
6800
21.11.2018
Kommunikasjonsforeningens lokaler, Brugata 19, Oslo
21.11.2018
Clarion Hotel The Edge, Kaigata 6, Tromsø