Høstseminaret 2017

Onsdag 28. sep. kl. 09:00 - Fredag 29. sep. kl. 13:00
Scandic Nidelven, Trondheim
Pris:5900 (medlem), 7900 (ikke-medlem)

Pris medlemmer
5900
Pris Ikke-Medlemmer
7900

Arrangementet er avholdt

Over 400 kommunikatører møttes i Trondheim da Kommunikasjonsforeningens lokallag i Trøndelag var vertskap for Høstseminaret 2017. Tema var teknologi og kommunikasjon i endring.

Tusen takk til alle som kom, og stor takk foredragsholdere, frivillige, sponsorer og programkomiteen.

Håper vi sees på World PR Forum i Oslo, 22.-24. april. 2018!

Foredragsholdere

Hege Tunstad, seniorrådgiver kommunikasjon, NTNU

Klokken 11:10 en stille dag i høstferien 2014 kommer beskjeden om at May Britt og Edvard Moser har fått nobelprisen i medisin. Klokken 12:00 står verdenspressen på døra og linsene fra alle de internasjonale mediehusene er plutselig rettet mot et lite forskningsmiljø i Trondheim. Hva skjedde egentlig? Hør historien om de første 40 timene, slik kommunikatøren opplevde det. Vi får et unikt innblikk bak kulissene i pressehåndteringen og kommunikasjonsarbeidet rundt tildelingen, sett fra kommunikatørens ståsted.

Lasse Berre, konseptutvikler og markedsfører PAI (Personal Activity Intelligence)

Lurer du på hvorfor forskning og teknologi fra Trondheim har hatt internasjonal suksess, og hvordan det til og med har havnet på forsiden av Wall Street Journal? På Høstseminaret skal Lasse Berre snakke om hvordan et bevisst forhold til historiefortelling har satt teknologi og forskning fra Trondheim på kartet.

Toril Aalberg, Instituttleder og professor, Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU

I løpet av de siste årene har mediesfæren endret seg fundamentalt. Disse endringene kan ha store konsekvenser for måten politisk informasjon blir kommunisert og konsumert. Hva vet vi om disse endringene, og representerer de nye muligheter eller store utfordringer for det norske demokratiet?

Elin Vigrestad, direktør internkommunikasjon i DNB

Lorem ipsum dolor sit amet, varius in gravida ac amet, vulputate sem sodales, phasellus vel ut platea. Nec morbi id vivamus eget. Vel mollitia varius, aliquam aliquet urna tellus, sed aliquam et arcu lorem mauris, sit pellentesque orci donec vitae. Dolor sed commodo aliquet amet, aliquet duis et ut vehicula.

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet

Store datamengder, algoritmer og kunstig intelligens gjør det mulig for annonsører å reklamere for produkter og tjenester som treffer oss rett i hjertet. Nettavisenes innhold bestemmes i stadig større grad av lesemønsteret og interessene våre. Var det egentlig intelligent data-analyse som vant valget for Donald Trump, og hvilken rolle spilte dette i valgkampen her hjemme?

Silvija Seres, president i Polyteknisk Forening, investor og rådgiver

Algoritmer som er laget og optimalisert for trafikk og klikkbarhet påvirker oss mer enn vi liker å tro. Fordi vi serveres akkurat det vi vil ha, er det lite som er objektivt og nøytralt. Det kan skremme noen, men algoritmene har kommet for å bli. Lær deg spillereglene, og forstå hvordan de endrer verden.

Peter Majanen, partner og en av grunnleggerne av det svenske kommunikasjons- og trendanalysebyrået, Quattroporte og Claus Sonberg, partner og styreleder i Zynk

Tilgang på analyse av store datamengder tar kommunikasjonsfaget fra intuisjon til dokumentasjon. Det endrer spillet gjennom å stille økte krav til fakta og dokumentasjon for alle som jobber med kommunikasjon, og ved å gjøre dataanalyse til en viktig kompetanse innen vårt fag. Stordata vil kunne gi kommunikasjonsavdelingen økt innflytelse og økte budsjetter fordi effekten av kommunikasjon nå bedre kan dokumenteres, men stordata er også et kraftfullt verktøy som stiller høye krav til etikk.

Anders Aune, senior forretningsutvikler, NTNU Technology Transfer AS

Med slagordet «Make Learning Awesome» har quiz-applikasjonen Kahoot blitt en internasjonal suksess. Microsoft har investert, og selskapet har nettopp fått plass i Disneys prestisjefylte akselerator. Kahoot har vokst fra å være et lite NTNU-selskap, bygget på en idé fra TV-programmet Jeopardy, til å bli en av verdens raskest voksende læringsplattformer. Bevisst strategi rundt merkevarebygging, historiefortelling og rekruttering var avgjørende for et selskap med begrensede ressurser.

Ida Furnes Breivik og Harriet J. Wright, IBM Watson

IBM Watson er verdens mest avanserte kognitive system og muliggjør et større samarbeid mellom mennesker og datamaskiner. På Høstseminaret vil Ida Furnes Breivik og Wright introdusere dere for Watson og vise eksempler på hvordan Watson er brukt i ulike bransjer over hele verden. Blant annet brukes den i kampen mot falske nyheter, i kreftforskning og innenfor industriell produksjon. De viser hvordan kunstig intelligens påvirker samfunnet, hvordan det vil endre arbeidsplassen og hverdagen vår.

Malin Rygg, leder for tilsyn for universell utforming av IKT i Difi

Gjør som Google, Facebook og Microsoft – pass på at video, bilder og tekst på nettsiden din er tilgjengelig for alle. Hvordan lager du en nettside som følger alle kravene til universell utforming? Malin Rygg fra Difi gir deg tre gode råd og viser deg Difis nye e-læringskurs om universell utforming av nettsider.

Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen

Vi tar en prat med Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen for å høre om deres perspektiver om hvordan teknologi og kommunikasjon påvirker hverandre. Hva mener de om robotjournalistikk, innholdsmarkedsføring og det etiske rundt innhenting av data?

Ingeborg Volan, utviklingsredaktør i Adresseavisen
Ruben Søgaard, kommersiell direktør i Finn
Eirik Norman Hansen, CEO for digitalt design- og innovasjonsbyrået Itch

Christin Nyland, leder av nasjonalt redaksjonsråd for felles nettløsning i spesialisthelsetjenesten og Fredrik Lorentzen, spesialrådgiver i Haukeland universitetssykehus

Sykehusenes nettsider skal være en del av sykehuset, en del av behandlingen og en del av pasientreisen. På Høstseminaret får du høre hvordan sykehusene har jobbet med en felles nettløsning i overflod av helseinformasjon som finnes på nett.

Ingvild Moen og Olav Mellingsæter, Resonate

Hva slags kommunikasjonsstrategi-vurderinger bør du gjøre, og hvordan kan du bruke teknologien? Hvilken betydning får teknologiskiftet for ekstern og intern kommunikasjon, og hvordan vil den endre måten kommunikasjonsarbeidet blir organisert på? La oss bli konkrete for hva dette vil bety for deg og din arbeidshverdag. Ingvild Moen og Olav Mellingsæter deler noen grep, viser utviklingen i ett fornuftig perspektiv og oppsummerer det for deg.

Frode Pedersen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet

Redningsselskapet har gjennom 126 år fokusert på hvordan innovasjon kan forbedre jobben de gjør som beredskapsorganisasjon. De søker hele tiden etter utstyr som kan optimalisere beredskapsjobben. Det kan være en selvgående jetdrevet livbøye, en miniubåt som ser foran seg som et svømmende menneske og plukker med seg ting fra havbunnen som folk har mistet. Det brukes droner med varmesøkende kamera for å finne mennesker i opprørt hav, eller en radar som ser tvers gjennom bølgene. På Høstseminaret​ får du høre kommunikasjonssjef Frode Pedersen fortelle om hvordan de benytter verdens mest avanserte teknologi for å gjøre det tryggere å ferdes på og ved sjøen.

Konferansierer

Pia Biermann
Thor Richard Isaksen

Bedriftsbesøk og workshop

Som deltaker på Høstseminaret får du også mulighet til å lære noe nytt på praktiske workshoper eller på besøk hos spennende virksomheter i Trondheim. OBS: Det er et begrenset antall plasser på hver workshop og hos hver bedrift. Meld deg på for å sikre deg plass.

http://www.zedge.net

Medie- og teknologiselskapet Zedge Europe har hovedsete i Trondheim, og ble i juni 2016 notert på New York Stock Exchange. Selskapet jobber med blant annet av personalisering av smarttelefoner. Appen deres er lastet ned av 246 millioner brukere, og 15.000 logger seg inn hvert eneste sekund. Hvordan drives et kommunikasjonsteknologiselskap i sterk vekst globalt?

Påmelding

http://www.vitensenteret.com

Vitensenteret i Trondheim er et populærvitenskapelig opplevelsessenter som jobber for å øke interessen for realfag, spesielt blant barn og unge.

Her samles vi i Norges første 3D 360-planetarium og multimediateater, ferdigstilt i august 2017, og ser hvilke muligheter for kommunikatører som ligger i et slikt anlegg.

http://www.sticos.no

Møt @else – Norges første personalsjef med kunstig intelligens, utviklet av Sticos. @else svarer på faglige spørsmål og gir råd om personal på sin personlige måte. Hun registrerer fravær, leverer statistikk og sender meldinger.

På dette bedriftsbesøket vil du lære mer om hvordan chatboten @else har blitt til, og muligheter generelt med chatbots.

http://www.kantega.no/

"Viral suksess med rekrutteringsfilm"

Med nesten 10 millioner visninger av rekrutteringsfilmen sin i løpet av 1,5 uke, ble Kantega nærmest tatt på senga. Hvordan skjedde det? Hva gjør du når hele verden plutselig mener noe om deg? Hva lærte vi av det og tanker om veien videre.

Kantega er et IT-selskap med rundt 120 stolte medarbeidere. Vi eier vårt eget selskap. Det gjør noe med oss og forholdet til kundene våre og løsningene vi lager: Fantastiske IT-løsninger, som gir verdi og som brukerne ikke klarer seg uten.

Sigurd Stendal vil demonstrere Pecha Kucha som presentasjonsform og fortelle litt om hva som skal til for å lykkes med dette. Ellers vil dere få høre- og lære om strategiprosesser som involverer alle ansatte, designprofil og bruken av denne, arbeid med sosiale medier, samfunnsengasjement – alt med ansatteierskapet som den røde tråden. Det blir også omvisning i lokalene, som også er en del av kommunikasjonsstrategien.

Vi som jobber i Kantega har stor bredde i kompetanse, interesser og personligheter. Felles er at vi ønsker å utgjøre en forskjell, ta samfunnsansvar og inkludere alle. Kantega er eid av de ansatte og vi deler overskuddet likt. Det gir likeverd og samhold og alle får rett til å påvirke Kantegas utvikling.

Kantega stiller med følgende ansatte: Sigurd Stendal, Jorun Kristin Bremseth og Kari Fagerberg

http://www.headspin.no

Å fortelle gode historier gjennom teknologi – noen eksempler til etterfølgelse fra det digitale kommunikasjonsbyrået Headspin Communication. De leverer tjenester innen story- og konseptutvikling, film, animasjon og 3D samt webløsninger og apps for bedrifter.

https://www.redink.no/

Tips og triks til å få mest mulig ut av SoMe på lavbudsjett.

Kursholder: Ole Kristian Bøen, ‎innholdsrådgiver med innsikt i markedskommunikasjon og sosiale medier fra Redink

http://www.polarismedia.no/

Adresseavisen er Norges eldste mediehus og feirer 250 år i år. Polaris Media er et børsnotert mediekonsern med 34 mediehus, hvor Adresseavisen er det klart største. Selskapene vil fortelle om hvordan de tar i bruk ny teknologi blant annet for å gå fra salg til helhetlig markedsrådgivning i annonsemarkedet, skape bedre historiefortelling og bedre og mer relevante brukeropplevelser gjennom personalisering av innhold.

http://www.utbrudd.com/

Utbrudd Performance Marketing er et digitalt markedsføringsbyrå i Trondheim, som i to år på rad er blitt invitert til Googles hovedkontor i Silicon Valley. Meld deg på og lær mer om hvordan man utnytter dagens digitale medielandskap på best mulig måte.

https://www.acando.no/

Kommunikasjonsbransjen vil som alle andre bransjer treffes av ny teknologi og digitalisering. Kom og besøk Acando der du vil høre om hvordan NRK bruker semantikk og maskinlæring, hvordan innovasjon drives av brukeropplevelsen og hvordan virtuell virkelighet (VR) lar oss blande den virtuelle med den fysiske verden.

http://www.munck.se/

Munck Studios er nordens største radioproduksjonsselskap lager podcasts på bestilling fra både bedrifter og public service. De avslører noen av faktorene bak en populær podcast.

www.kodeloypa.wordpress.com

Kursholdere: Amanda Jørgine Haug, Ton Mangmee og Kristoffer Monsen. Datastudenter fra NTNU.

Program

Torsdag 28. september
Når Hva Hvem
09:00 Velkommen
09:20 Hvordan nye plattformer endrer politisk kommunikasjon Toril Aalberg
09:40 Banksjefer på Facebook - kommunikasjonsverktøy og kulturdriver Elin Vigrestad
10:00 Lær deg å elske algoritmene Silvija Seres
10:35 PAUSE
11:05 Kahoot! – Fra forskningsbasert idé til en milliard spillere globalt ​ Anders Aune
11:30 Nettsider for alle Malin Rygg
11:55 PAUSE
12:15 Den digitale pasientreisen Fredrik Lorentzen og Christin Nyland
12:40 Fra seil - til seilende datamaskiner Frode Pedersen
13:00 LUNSJ
14:00 WORKSHOP
Lag ditt eget dataspill Kodeløypa
Facebook - video og live strømming. Tips og triks REDINK
Podcast - en moteblaff eller genial formidling? Munck Studios
Digital annonsering fra A til Å Utbrudd Performance Marketing
14:00 BEDRIFTSBESØK
  • Acando
  • Vitensenteret
  • Headspin Communications
  • Polaris media
  • Sticos
  • Kantega
19:00 APERITIFF OG MIDDAG

Fredag 29. september
Når Hva Hvem
09:00 Velkommen
09:15 Bak nobelprisen - når krisen er positiv Hege Tunstad
09:40 Det hjelper ikke hvor god teknologien er om du ikke presenterer den riktig Lasse Berre
10:00 Personisering av markedsføring, medier og politikk Bjørn Erik Thon
11:30 PAUSE
10:55 Stordata endrer spillet​ Claus Sonberg og Petr Majanen
11:15 Fusjon av teknologi, kultur og mennesker Ida Furnes Breivik og Harriet J. Wright
12:00 Sofaprat om teknologi og kommunikasjon Ingeborg Volan, Ruben Søgaard og Eirik Norman Hansen
12:25 Teknologiskiftet er her - hva gjør vi nå? Ingvild Moen og Olav Mellingsæter
12:55 AVSLUTNING
13:00 LUNSJ

Hotell til rabattert pris

Høstseminaret arrangeres på Scandic Nidelven. Hotellet ligger ved siden av broen over til Solsiden, et av Trondheims mest populære områder. Hotellet har alle faseliteter og har vunnet prisen for Norges beste hotellfrokost 10 år på rad. Hotellet ligger omtrent 200 meter fra sentralstasjonen, og Trondheim Lufthavn Værnes ligger en halvtimes kjøretur unna.

Bestilling av hotellrom:

Scandic Nidelven har dessverre ikke flere rom til rabattert pris.

For overnatting til 1195,- på Scandic Bakklandet bruk BKOM280917 ved bestilling av rom.

Bestillingsfristen er 10. september.

Rom kan også bestilles per telefon 72 90 20 02 eller ved å sende mail til bakklandet@scandichotels.com.

Hovedsponsor

NTB_logo_150

Sponsorer og samarbeidspartnere

GK logo


Mynewsdesk logo
Bennett_Logo BRUK


Aalund
Redink

Molte logoen

Bli sponsor

Sponsorpakker

Ønsker din bedrift å være sponsor på Høstseminaret? Vi tilbyr hovedsponsorpakke, standplass og produktsponsing. Din virksomhet får god synlighet og anledning til å treffe beslutningstakere og medarbeidere i private og offentlige virksomheter.

Hovedsponsorer

  • Logo på program
  • Logo på nettsiden
  • To personer på stand samt deltakelse på seminaret m/måltider
  • Bord med mulighet strømtilkobling og internettilgang

Pris for hovedsponsor: kr. 60.000,- eks. mva.

Stand

  • Standsplassering i utstillerområdet
  • Bord med mulighet strømtilkobling og internettilgang
  • To personer på stand samt deltakelse på seminaret m/måltider

Pris for standplass: kr. 30.000,- eks. mva.

Produktsponsing
Ta kontakt med oss for oversikt over muligheter for sponsing av enkeltprodukter. Blant mulighetene er kaffepauser og enkeltserveringer. Dette kan eventuelt kombineres med pakkene over, men har egne priser.

Dersom utstiller ønsker å ha mer enn to personer til stede på seminaret må vedkommende meldes på som ordinær deltaker. Alle ansatte hos utstiller-/standsdeltakere får medlemspris.

Kontakt: post@kommunikasjon.no