Siste nyttPublisert 11. januar 2018, endret 12. januar 2018

Komdagen 2017

Hva er egentlig World Public Relations Forum? Og bør jeg melde meg på?

Ikke fortvil, her kommer svarene.

Tekst: Malin Sundby Revaa / Foto: Sunniva Tønsberg Gaski

Ja, det er litt nytt og ukjent, og ikke minst et veldig langt navn på en kommunikasjonskonferanse. Men dette er spennende, og absolutt noe du bør få med deg. Bare se her:

WPRF – kort fortalt


World Public Relations Forum
er den største og mest mangfoldige internasjonale PR- og kommunikasjonskonferansen i verden. Den blir arrangert av Global Alliance for Public Relations and Communications Management (se forklaring under) i samarbeid med et lokalt vertskapsland. I år er Kommunikasjonsforeningen vertskap og skal arrangere den internasjonale konferansen i stedet for Kommunikasjonsdagen og Høstseminaret.

Konferansen arrangeres fra 22.-24. april på Det Norske Teatret. Ved å ta i bruk alle tre scener til parallelle sesjoner skal foredragsholdere fra hele verden diskutere konferansens overordnede tittel: "Value! Communication’s impact in a digital and ever-changing world." Konferansens tre hovedtemaer sannhet, profitt og intelligens vil være sentrale i hele konferansen.

Konferansen er delt i to: den første dagen er viet til å vise frem ny forskning - såkalt Research and Practice Colloquium. De to andre dagene er det Business Programme (se forklaring under).

Det er tiende gang World Public Relations Forum arrangeres, men første gang den er i Norge. Tidligere har konferansen vært i Roma (2001), Trieste (2004), Brasil (2006), Cape Town (2007), London (2008), Stockholm (2010), Melbourne (2012), Madrid (2014) og Toronto (2016).

Må man velge hvilke dager man skal melde seg på?


Når du skal melde deg på velger du om du vil delta på 3-dagers full konferanse (både Research and Practice Colloquium og Business Programme) eller 2-dagers konferanse (kun Business Programme).

Hva er Research and Practice Colloquium?


Den første konferansedagen, søndag, er viet til forskning. Før lunsj vil tre forskere i front på sine felt snakke om de tre hovedtemaene sannhet, profitt og intelligens. Les mer om dem her.

Deretter skal ny forskning presenteres. Akademikere fra hele verden har blitt invitert til å sende inn relevante forskingsartikler. Utvelgelsesprosessen er i gang, og de beste artiklene blir presentert fra scenen. Disse vil etter konferansen også publiseres som vitenskapelige artikler i Public Relations Review.

Denne dagen finner programmet sted på én scene.

Hva er Business Programme?


Mandag og tirsdag tar vi over hele teatret og alle dets scener. Med en rekke foredragsholdere og flere parallelle sesjoner vil du i mye større grad enn du er vant med på Kommunikasjonsdagen og Høstseminaret kunne velge de foredragene du synes er mest interessante og relevante for deg. Utover det minner form og innhold om andre fagkonferanser med sesjoner både til inspirasjon, refleksjon og konkret læring.

Hvilke foredragsholdere kommer?

  • Amanda Coleman fra Greater Manchester Police
  • Dan Bennett fra Ogilvy Change
  • Berit Svendsen fra Telenor
  • Daniel Tisch fra Argyle Public Relationships
  • Jesper Falkheimer fra Lund Universitet i Sverige
  • Tim Sutton fra Weber Shandwick EMEA and Asia Pacific
  • Kjetil Trædal Thorsen fra Snøhetta
  • Vilma Luoma-aho fra University of Jyväskylä, Finland

Lurer du på hva foredragsholdere skal snakke om? Ta en titt her.

Hva skiller denne konferansen fra de jeg pleier å gå på i regi av Kommunikasjonsforeningen?


Du får mulighet til å treffe kolleger fra hele verden. Det er allerede påmeldt deltakere fra 19 ulike land, og alle verdensdeler. Konferansen foregår derfor på engelsk - alle foredragsholdere kommer til å snakke engelsk. 

Er jeg egentlig medlem? Og hvordan vet man det?


Som medlem av Kommunikasjonsforeningen er du automatisk medlem av Global Alliance. Alt du trenger å gjøre når du melder deg på, er å huke av at du er medlem av Global Alliance. Da får du medlemspris på arrangementet.

Hva er Global Alliance (GA)?


Global Alliance for Public Relations and Communications Management (GA) er en samlet forening for de største PR- og kommunikasjonsforeningene og -institusjonene i verden. Totalt representerer GA mer enn 160 000 praktikere verden over. Deres oppdrag er å samle PR-bransjen og heve den profesjonelle standarden over hele verden.

Hvis det er noe mer du lurer på, send gjerne en mail til prosjektleder Malin Revaa.

Og husk! Early bird-fristen er 15. januar!

Håper vi sees 22.-24. april på Det Norske Teatret!

 Illustrasjonsbilde er fra Kommunikasjonsdagen 2017 på Det Norske Teatret.

+ Del