Etisk råd

Etisk råd setter yrkesetikk på agendaen og bistår Kommunikasjonsforeningens medlemmer i vanskelige etiske spørsmål. Dette gjør Etisk råd gjennom å: 1. Hjelpe medlemmer som står overfor etiske utfordringer. 2. Delta i offentligheten og sette etikk på agendaen. Har du opplevd etiske utfordringer knyttet til din yrkesutøvelse? Da vil vi gjerne hjelpe deg. Send en e-post til etikk@kommunikasjon.no eller kontakt daglig leder Therese Manus (23 31 59 01) i foreningens sekretariat.

Profesjonsetiske prinsipper


Medlemmer i Norsk kommunikasjonsforening tilstreber å :
  • Være redelige i alle sine gjøremål, både når det gjelder integritet, konfidensialitet, økonomiske disposisjoner og personlig oppførsel
  • Være tydelige i samarbeid med arbeidsgivere, ansatte, kunder, kommunikasjonskolleger og omverdenen
  • Ikke diskriminere andre i noen forhold
  • Holde seg oppdatert på kommunikasjonsfagets utvikling
  • Respektere disse prinsippene og oppfordre andre medlemmer til å gjøre det samme

 
Det er avgjørende at kommunikatøren har:

INTEGRITET:

  • Ansvarlig holdning til offentlighetens interesser
  • Aldri bevisst gi uriktige opplysninger eller holde tilbake informasjon som ikke er taushetsbelagt
  • Aldri forlede arbeidsgivere, kolleger, kunder og kommunikasjonskolleger til å tro at kommunikasjonsarbeid kan gi større resultat enn det kan

 
SKIKKETHET:

  • Innsikt i og besittelse av rett profesjonell kompetanse, slik at man ikke påtar seg arbeid man er uskikket for
  • Samarbeide med andre for å sikre nødvendig kompetanse når denne mangler
  • Sørge for at oppdragsgiver umiddelbart varsles om mulige interessekonflikter

 
KONFIDENSIALITET:

  • Verne om fortrolig informasjon fra oppdragsgiver
  • Aldri misbruke fortrolig informasjon eller informasjon som er taushetsbelagt
  • Aldri gi fra seg fortrolig informasjon