OmdømmePublisert 27. mai 2016, endret 8. desember 2016

Vinterkonferansen 2016 Nordic Choice

Strømmer til eventer

Eventer arrangeres av alt fra høyskoler til mediehus, og folk både strømmer og strømmer til. – Når medietilbudet er så stort og du kan oppleve så mye uten å gå ut, forsterkes behovet for å være tilstede, sier medieforsker Espen Ytreberg.

Tekst: Margrethe Zacho Haarde Foto: Nordic Choice / Hans Kristian Thorbjørnsen

I dag får man en variert meny å plukke fra om man googler «frokostmøter». Alt fra kommunale næringsforum, via Handelshøyskolen BI og Geelmuyden Kiese til Patentstyret og Innovasjon Norge lover en varm kaffekopp og faglig påfyll. Boklanseringer blir til debatter som strømmes. Journalistikk blir til sceneshow med billettsalg og nettadgang for abonnenter.

Til tross for både stor konkurranse og digitale muligheter merker ikke ”frokostseminarenes mor” her til lands, Civita, nedgang i interessen for sine arrangementer. Det har heller gått andre veien:

– Vi må stenge påmeldingen oftere enn før fordi møtene blir fulltegnet på kortere tid. Interessen for å delta har heller ikke avtatt etter at vi begynte å strømme møtene. Det kan virke som interessen bare blir større, sier kommunikasjonssjef Therese Thomassen. 

 

Frokostmøte Civita

Unike opplevelser, takk!

– Alle må lage eventer, nå. Det er ikke en anbefaling, men en observasjon. Utviklingen drives frem av et stadig mer fragmentert mediebilde og en skarpere kamp om oppmerksomhet, sier medieviter ved Universitet i Oslo, Espen Ytreberg.

– Men når «alle» har frokostmøter, skiller man seg ikke ut?

– Eventer er sosiale møteplasser og har karakterer ingen andre medier har. Det å være tilstede sammen om en unik hendelse, noe som foregår én gang, det ser vi at folk gjerne vil ha. Det å skape begivenheter er ikke noe nytt, men når medietilbudet er blitt så stort og du kan oppleve så mye uten å gå ut, er behovet for å være tilstede blitt forsterket.

– Også kan man se det hjemme via nettet hvis man ikke orker å gå ut?

– Ja, men disse to tingene utelukker ikke hverandre. Hvis du alltid sitter og følger med via PC-skjermen din, betyr det at du opplever alt alene og sånn er ikke vi mennesker skrudd sammen. Så en blanding av livekomponent og mediekomponent ser ut til å fungere godt og forsterker interessen og nedslagsfeltet for hendelsen.

Lokker nye ansatte

I Nordic Choice Hotels har den årlige Vinterkonferansen, et digert internt arrangement med to dager foredrag og fest, blitt viktig også for en del av hotellkonsernets markedsføring.

– I utgangspunktet er Vinterkonferansen noe Nordic Choice gjør for sine medarbeidere, men det er også blitt et ledd i vår «employer branding» fordi det viser at Nordic Choice er et annerledes hotellselskap, sier kommunikasjonsdirektør Bettina Flatland.

– Vi vil vise at det å jobbe sammen med oss betyr å jobbe for et selskap som er opptatt av spre energi, mot og begeistring blant våre medarbeidere.

Et av Flatlands råd for å lykkes med interne eventer er å bruke egne ansatte til å arrangere det, fordi eventet blir bedre hvis arrangørene kjenner selskapet. Hun anbefaler også å inkludere markering av milepæler for selskapet og prisutdeling for de ansatte.

– Det sprer stolthet, inspirerer kollegaer og skaper stemning på arrangementet. 

TIPS: Hvordan lykkes med eventer? 


PÅ FORHÅND:
1: Sørg for nok relevant informasjon til alle innledere.
2: Vær sikker på at alt det tekniske er i orden.
3: Ta tiden på innholdet på forhånd så tidsskjemaet ikke sprekker.

UNDERVEIS:
4: Bruk sosiale medier til å engasjere et bredere publikum: Legg ut bilder, video og andre oppdateringer.
5: Åpne for spørsmål til panel / foredragsholdere i sosiale medier.
6: Lag din egen hashtag og bruk den konsekvent.

ETTERPÅ:
7: Legg ut filmsnutter, videoopptak av seansen, podkast eller lignende på nettsiden og sosiale medier. 

Kilde: Civita 

Dette er et utdrag av en artikkel fra Kommunikasjon nr 2 / 2016. 

Artikkelen ble publisert i Kommunikasjon nr. 2/2016.

+ Del