Omdømme

123 mediehenvendelser på én dag

Som kommunikasjonssjef i Skiforbundet fikk tidligere sportsjournalist Espen Graff sin ilddåp foran både nye og tidligere kolleger i sakene om Martin, Therese og astma-medisinen.

Åpenhetens begrensinger

Åpenhetens begrensninger

Åpenhet er et flittig brukt honnørord. Men åpenhetsbegrepet har sin begrensning.

dialog krver forpliktelse

Dialog krever forpliktelse

Dialog er et sentralt, men ofte misforstått, honnørord. Dialog er ikke bare interaksjon, men en holdning. Forskere er nå opptatt av hvordan en slik holdning kan konkretiseres...

Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen/Harald Møller AS

Hva gjør du når krisen rammer?

19. september 2015 våkner informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen/Harald Møller AS til overskriften: «Hevder Volkswagen har installert jukseprogram i nesten 500 000 biler»....

omdø

Hva er omdømmebygging?

Omdømmeanalyse og omdømmebygging har i stigende grad blitt et sentralt fagfelt innen kommunikasjonsfaget.

Godt omdømme bygges innenfra

Menneskene ble etter hvert mer opptatt av hvordan de skulle presentere seg, enn å finne ut hvem de var. De ble mer opptatt av hvordan de skulle pakke inn et budskap enn av...

Artikler fra fagbladet

  • espen_1
    123 mediehenvendelser på én dag

    Som kommunikasjonssjef i Skiforbundet fikk tidligere sportsjournalist Espen Graff sin ilddåp foran både nye og tidligere kolleger i sakene om Martin, Therese og astma-medisinen.

  • Vinterkonferansen 2016 Nordic Choice
    Strømmer til eventer

    Eventer arrangeres av alt fra høyskoler til mediehus, og folk både strømmer og strømmer til. – Når medietilbudet er så stort og du kan oppleve så mye uten å gå ut, forsterkes behovet for å være tilstede, sier medieforsker Espen Ytreberg.

  • 2
    Suksess på luftmadrass

    På få år har Airbnb gått fra å være et nettfenomen for de innvidde til å være overnattingstjenesten alle snakker om. Hvordan greide de det?

  • google
    Krisehåndtering i Google

    Selv lenge etter at krisen er over, kan negative saker om bedriften dominere treffene i Google. Heldigvis kan du gjøre noe med det.

  • Aashild_Indresovde
    Aldri så galt at det ikke er godt for noe

    Når en merkevare møter motgang kan det bety radikale forandringer
    i forbrukernes vaner. Eller helomvending og ny innovasjon i selskapet.

  • Amnesty
    Den rettferdige talsmann

    John Peder Egenæs kaller Amnesty et profesjonelt kommunikasjonshus for menneskerettigheter. Men fortsatt er det noen koder innen faget han jobber med å knekke.

  • CeesVRiel
    Få full støtte

    Mannen bak RepTrak har gitt ut ny bok om hvordan man får alt fra
    ansatte til myndigheter, journalister og investorer på sin side.

  • Pål_Kraft
    Målingenes begrensninger

    De fleste virksomheter bør gå mer spesifikt til verks enn å ta i bruk omdømmeundersøkelser i store befolkningsgrupper. Det mener Pål Kraft, direktør ved SIRUS og professor II ved Handelshøyskolen BI.

  • Måling
    Vi måler og vi måler...

    Norske virksomheter bruker til sammen flerfoldige millioner årlig på å måle sitt omdømme, og hvert år får de nye omdømmemålinger å velge mellom. Kommunikasjon har sett nærmere på ni av målingene som nå tilbys i det norske markedet.

  • Fjord_fjell_norge
    Omdømmeskolen

    Flere kommuner lærer at man kan høste om man sår, og forståelsen øker for langsiktige strategier og omdømmearbeid.

  • Omdømme over alt?

    Skal omdømmebegrepet bevare sin verdi, må vi vite hva vi snakker om, hva som har effekt og hvordan omdømmet måles

  • Stjernekommunikasjon
    Stjernekommunikasjon

    «Change has come to America» sa Barack Obama på valgnatten 4. november. Hans vinnertale var historisk og hans kommunikasjon bør både inspirere og motivere…

  • profil_hilde_tonne
    Når omdømmet slites

    Det er nok å ta tak i og Hilde M. Tonne liker hardt
    arbeid. Ingen dårlig kombinasjon når man er konserndirektør
    for kommunikasjon og corporate responsibility i Telenor.

  • bok_omdomme_bronn_Ihlen
    Grundig om omdømme

    Forfatterne av denne boken tar med seg leserne langt inn i ulike teorier, før de ender opp med praktiske tips om hvordan omdømme kan måles og bygges opp.

  • Offentlige etaters omdømme

    I en omdømmeundersøkelse trenger man ingen forkunnskaper for å svare. Det er respondentens inntrykk av bedriften eller etaten vi måler, ikke kjennskapen eller brukererfaringen.

  • Den stygge andungen

    Drammen har blitt en snakkis og flere flytter inn enn ut av byen. Kan de takke vellykkede kampanjer for dette, eller ligger det mer bak? Hullet langs E18 har blitt til Elvebyen Drammen.

  • Dokumentasjon som virkemiddel

    Han lever av det, han har skrevet bok om det og i fjor fikk han bransjens hederspris for sin innsat på feltet. For Nils M. Apeland er vurdering av omdømme langt mer enn bare synsing.

  • Dommens dag for omdømmet?

    Omdømmet til enhver bedrift og institusjon av offentlig interesse er under oppsyn i dag. Blir vi klokere av å insistere på at omdømmet betyr allverden? Og er vi i det hele tatt enige om hva begrepet betyr?

  • Fra houseparties til høysang

    Kan man bygge personers omdømme akkurat som man gjør med produkter og organisasjoner? Ja, men det er like vanskelig.

  • Global PR uten nisselue

    Internasjonaliseringen berører alle som jobber med PR, men på ulikt vis. Slik jobber vi med global kommunikasjon i Opera Software.