Fredagsstafetten med Reidun Duesund
Vi snakker om Kommunikasjonsforeningens trafikklys-system for bruk av KI, viktigheten av effektmåling og hva som er det beste med å jobbe i Sjømannskirken.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Trine Sivertsen Sommerlade, kommunikasjonsleder i Bergen brannvesen, utfordret Reidun Duesund, leder for innholdsteamet i kommunikasjonsavdelingen til Sjømannskirken.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Fredags ettermiddag er alltid pizza med familien. I helgene slapper jeg ellers best av hvis jeg får være sosial med familie og venner, samt å være mye ute i naturen, for eksempel på en fjelltur.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– KI er kommet for å bli, og vi må utnytte mulighetene. Jeg tror det er viktig at vi tar i bruk det som kan styrke vårt arbeid med kunstig intelligens. Dette kan øke produktiviteten og frigjøre tid til å jobbe med det kreative og det strategiske arbeidet. Jeg tror ikke vi blir overflødige, for det er så mange ulike oppgaver vi gjør og kan gjøre, og vi må prioritere hardt i dag. Sånn sett kan AI gjøre at vi rekker mer. Å sette retningslinjer for bruk av kunstig intelligens er viktig fremover, og der har vi i Sjømannskirken brukt kommunikasjonsforeningens trafikklys-system som grunnlag for samtalen da vi lagde retningslinjer hos oss. I mange bedrifter er det kommunikasjonsrådgivere som har fokus på etikken rundt dette og som setter retningslinjer.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja, det vil styrke åpenheten og tilliten mener jeg.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Måle effekten av vårt arbeid. KPI-er som bidrar til å nå bedriftens/organisasjonens mål. Og ikke minst være stolte og frimodige over det arbeidet vi gjør både internt for kolleger og ledergruppe, men også eksternt. Jeg tror mange har et litt feil bilde av hva kommunikasjonsfolk gjør. I de kommunikasjonsjobbene jeg har jobbet i er arbeidet veldig variert og vi er involvert i mange deler av arbeidet i organisasjonen. Vi må synliggjøre dette.
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.Ikke medlem?
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Det jeg først kommer på er Folkehelseinstituttet sin kommunikasjon under pandemien. Et lokalt eksempel fra her i Bergen der jeg jobber, er at Bergen kommune har gitt ut viktig informasjon på ulike språk, slik at de som bor her, men ikke kan det norske språket, får med seg viktig informasjon.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– At den er relevant og aktuell, og at noen kan fortelle hvorfor den var viktig for dem (case).
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Da synes jeg dere skal intervjue Synnøve Tangen Stub, i Helse Bergen.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hva er det beste med din jobb?
Og da svarer du?
– At det er varierte og kjekke arbeidsoppgaver, og at jeg får jobbe med så mange dyktige kolleger i hele verden.
Stilling: Leder for innholdsteamet i kommunikasjonsavdelingen til Sjømannskirken Tidligere jobber verdt å nevne: Senior kommunikasjonsrådgiver i Konkurransetilsynet, journalist i BT og BA. Utdanning: Journalistikk og interkulturell forståelse.Reidun Duesund (43)
Siste saker
Har du lest disse?