Fredagsstafetten med Birgit Vartdal
Vi har snakket med seniorrådgiveren i Caritas om nystekte vafler, høyere krav til kvalitet og en kampanje som er som en lang varm klem.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Andreas Kjeldsberg Pihl, avdelingsleder markedsføring og formidling i direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, utfordret Birgit Vartdal, seniorrådgiver kommunikasjon i Caritas Norge.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Når det begynner å lukte nystekte vafler i lokalene til Caritas i totida fredag ettermiddag, da er det snart helg. Liker ellers lange late helgemorgener, og nå som barna er tenåringer er det ofte mulig hvis jeg ikke skal tidlig opp for å være publikum på håndballkamp eller ut på ski.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Ved å jobbe smartere og raskere med oppgavene KI kan brukes til, får vi mer tid vi kan bruke på de kreative og strategiske prosessene. Jeg tror vi som kommunikasjonsrådgivere i fremtiden vil møte høyere krav til kvalitet, for å trenge gjennom støyen av automatisk generert innhold. Men jeg tror ikke vi blir utkonkurrert av KI. Formidling som berører og engasjerer på et dypere plan vil fremdeles bli laget av mennesker.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja, det mener jeg vi gjør. Åpenhet vil kunne øke tilliten til både kommunikasjonsbransjen og politikerne. Men diskusjonen om hvem som vil være pliktig til å rapportere inn til et slikt register og hvordan dette skal skje, er også viktig. Organisasjoner som finansieres av kortsiktige bevilgninger bruker allerede svært mye tid på rapportering.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Ta kritikk på alvor. Delta i diskusjoner om eget fag. Være åpne om hva vi driver med og ryddige når det gjelder roller.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Rosa sløyfe-kampanjen er som en lang varm klem til alle som på en eller annen måte er berørt av brystkreft og samler samtidig inn millioner til livsviktig forskning.
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.Ikke medlem?
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Følg nyhetsbildet tett og meld dere på i samfunnsdebatten når dere har relevante og viktige synspunkt å komme med. Ta direkte kontakt med redaksjoner eller journalister som kan være interessert i ditt tema og argumenter godt for hvorfor akkurat din sak bør prioriteres. Vær serviceinnstilt og hjelp journalisten med å finne de gode historiene.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Siden vi er i oktober vil jeg gjerne utfordre kommunikasjonsansvarlig for Rosa sløyfe-kampanjen 2024 og har funnet ut at hun heter Kathrine Barli.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvorfor har du blitt nesten 10 år hos Caritas Norge?
Og da svarer du?
– Viktig samfunnsoppdrag, interessante arbeidsoppgaver, internasjonal organisasjon. hyggelige og engasjerte kolleger. Dessuten har det vært utrolig givende å være med på den store veksten vi har hatt både i antall ansatte og i antall mennesker vi når med vårt bistandsarbeid i Norge og ute i verden.
Stilling: Seniorrådgiver, kommunikasjon Tidligere jobber: Journalist i Sunnmørsposten og NRK Møre og Romsdal, frilansjournalist i Brüssel. Utdanning: Journalistutdanning fra Volda, mastergrad i europeisk journalistikk fra Cardiff og fransk og markedsøkonomi fra Oslo.Birgit Vartdal (52)
Siste saker
Har du lest disse?