Digital kommunikasjon Publisert 5. mai 2017

Chatbot illustrasjon istock
Guide:

Lag din egen chatbot

– Brukerne vil heller chatte enn å søke etter svar, mener Ditte Wolff-Jacobsen, digital rådgiver i Iindhold. Her gir hun tips til hvordan du kan bygge din egen chatbot.

Tekst: Anna K. Langhammer / Foto: Istock

Ditte Wolff Jacobsen

2017 er året da chatboter for alvor gjør sitt inntog, spår Ditte Wolff-­Jacobsen. Hun er grunnlegger av det danske selskapet Iindhold og arbeider som rådgiver knyttet til innholdsmarkedsføring. Chatboter har blitt noe av det hun hjelper sine kunder med.

– Chatboter og robotteknologi lukker noen av hullene i kommunikasjonen på nett mellom virksomheter og deres kunder eller medlemmer. Sett fra brukerens perspektiv kan det være befriende å møte en klok robot som kun har ett formål, nemlig å hjelpe deg med å løse en oppgave, mener hun.

Etter at Facebook i fjor åpnet opp for at tredjeparter kan utvikle bots til publise­ring i Messenger, er chatbotene for alvor blitt invitert inn i samtalen.

– I 2015 var det flere brukere på meldingsapper enn på sosiale medier, og trenden fortsetter. Det skal en samtale til for å skape en relasjon, og samtalens premiss er at vi forstår hverandre og i fellesskap kommer frem til et mål. Chatboter er basert på en teknologi som tar utgangspunkt i samtalen, sier Wolff-Jacobsen.

Hun påpeker at selv om en nettside er bygget ut fra brukernes behov, vet vi ikke om den faktisk svarer på brukernes spørsmål og løser behovene deres.

– I en samtale er vi nødt til å lytte og komme brukerne i møte på deres premisser. Med chatboter kan kunstig intelligens, maskinlæring og adferdsdata støtte samtalen eller interaksjonen med brukeren, og gjøre den mer relevant. Hvis vi får til denne typen samtale på en god måte, lykkes vi med å skape massekommunikasjon som fungerer på en­-til­-en­-kommunikasjonens premisser, sier hun. 

Ti trinn til å lage en chatbot

 

1: Finn en type innhold som du fra før vet skaper en del trafikk.

2: Velg hvilken oppgave chatboten skal løse. Skal den for eksempel være en veiviser eller virtuell assistent, en guide, rådgiver, selger eller skal den formidle nyheter?

3: Bestem hvor chatboten skal bo. Er Messenger et bra format som passer for virksomheten din, eller er det bedre at den er på hjemmesiden?

4: Prøv noen av de eksisterende chatbot-verktøyene som finnes, for eksempel Chatfuel, Motion AI eller Octane AI.

5: Allier deg med noen som forstår det tekniske, og som er interessert i å leke med formatet – og en som er god til å skrive og få frem bedriftens stemme.

6: Bestem deg for en passende språkprofil, hvilken stil og tone din virksomhet skal ha. Bestem også eventuelt hvordan en avatar skal se ut.

7: Avklar hvilke handlingsdrivere, call to actions, som skal finnes i chatboten din. Hva skal den hjelpe brukeren å gjøre? Hvordan kan du guide brukeren over i dine andre kanaler, eventuelt få dem til å abonnere på chatboten din?

8: Husk å sørge for en alternativ utvei, for eksempel en person man kan ringe eller chatte med.

9: Øv deg på god dialog og skriv samtalen. Du bør ha med en velkomst, en standardbeskjed, en meny, en utvei og selve samtalen.

10: Tenk på hvordan du vil markedsføre, forbedre, følge opp og utvikle chatboten din.

Dette er en forkortet utgave av en artikkel fra Kommunikasjon nr. 2, 2017.

Artikkelen ble publisert i Kommunikasjon nr. 2 / 2017.

+ Del