Årets vinnerePublisert 18. mars 2009, endret 27. april 2009

visitnorway
Innovasjon Norge og www.visitnorway.com

Årets nettsted 2008

Årets vinner har hatt en utfordring i gi utenlandske turister en entydig og attraktiv inngang til det store og spredte utvalget av opplevelser Norge har å by på. De løser oppgaven glimrende gjennom luftige og innbydende sider, brukertilpasset navigasjon og kreativ søkefunksjonalitet.

Juryens uttalelse:
En oversiktlig forside med inspirerende bilder og kart over populære områder, inviterer brukerne til å utforske Norge. Tydelige navn på innganger, som gjenbrukes på undersider, lar brukerne tilnærme seg stoffet slik de selv foretrekker og letter navigasjon på tvers av sidestrukturen og i søket.

Vinneren har gjort en svært god jobb med å legge til rette for synlighet for eksterne søkemotorer, noe som er spesielt viktig for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra en lite lojal brukermasse.

Juryen trekker noe i kategoriene Tilgjengelighet og Tekst og kommunikasjon, men har ellers ikke spart på toppkarakterene.

Nettsidene er fremdeles under utvikling, og juryen gleder seg til lansering av flere tjenester og mer innhold frem mot 2010. Gratulerer og lykke til videre!

Veien til vinneren
Juryen ble i år kjent med flere spennende nettsatsninger som ble lansert i løpet av 2008. Likevel er listen over kandidater preget av nettsteder og konsepter der lite har endret seg de siste årene. Både konsepter vi over tid har sett fungere godt - og mindre godt - var å finne på deltakerlisten.

 Symptomatisk nok er flere av nettstedene som imponerte juryen i fjor også å finne i tetsjiktet i år.

Juryen tolker dette på to måter:

  1. Gode, solide konsepter går ikke ut på dato over natten. Dette er en viktig lærdom for de av dere som står overfor nysatsninger i året som kommer: Godt og grundig arbeid i startfasen betaler seg i lengden.
     
  2. Innovasjonstakten blant norske nettsteder er relativt lav. Vi ser fortsatt nettsteder som bygger på konsepter som for lengst burde vært henvist til historiens skraphaug. At offentlige virksomheter fortsatt tilbyr innbyggerne dårlige nyhetsaviser på nett, er for juryen fullstendig uforståelig.

For å imponere juryen og sikre seg en plass i finalen ble det derfor avgjørende å kunne vise frem et konsept som både engasjerer og begeistrer målgruppen.

Kandidatene er i år evaluert ut fra ni kriterier. Evalueringen viser at norske nettsteder er best på treffsikkerhet i forhold til målsetning og målgrupper. Dette er et hyggelig funn. Dersom ikke virksomheten lykkes med å etablere og nå tydelige mål og målgrupper blir nettsatsingen verdiløs.

Synlighet i eksterne søkemotorer er kriteriet der kandidatene i gjennomsnitt scorer desidert lavest. Her er det fortsatt mye som gjenstår.

Det er også interessant å merke seg at kun ett nettsted får full score på tekst og kommunikasjon. I følge en fersk undersøkelse om den norske webredaktøren, er nettopp innhold det området der vi vurderer vår egen kompetanse høyest. På dette området hadde juryen håpet på flere nettsteder som i større grad evner å kommunisere på nettets premisser og spille på flere virkemidler enn tekst. 

Juryen ønsker alle påmeldte nettsteder lykke til videre, og håper evalueringen vil være en inspirasjon til videre arbeid.

 Topp 5 beste nettsted 2008

  1. www.visitnorway.com
  2. www.vinmonopolet.no
  3. www.skanska.no
  4. www.vegvesen.no
  5. www.spk.no

Årets jury har bestått av:

  • Eirik Hafver Rønjum (NetLife Research)
  • Beate Lofseik (Making Waves)
  • Eivind Savio (iProspect)
  • Helle Hoem (Bekk)
  • Øyvind Brande-Lien (Objectware)
  • Stein Olav Pettersen (Uniform)

 

+ Del