NyheterPublisert 19. juni 2017, endret 20. juni 2017

Anne Kristin Hjukse

Hvem fortjener Åpenhetsprisen 2017?

Nå er det åpent for nominasjoner til Åpenhetsprisen, som deles ut til noen som har fremmet åpenhet innenfor kommunikasjonsfaget. Juryleder Anne Kristin Hjukse etterlyser særlig kandidater fra privat næringsliv og frivillig sektor.

Tekst: Mari Mellum / Foto: Kunnskapsdepartementet

Kommunikasjonsforeningen ønsker å fremme og berømme åpenhet i kommunikasjonsfaget og skal for femte gang dele ut Åpenhetsprisen. Utdelingen skjer på Høstseminaret i Trondheim, 28.-29. september.

Juryleder Anne Kristin Hjukse håper på mange forslag fra det private og fra frivillige organisasjoner.

- Vi har tidligere hatt mange vinnere fra offentlig sektor. Det er selvsagt viktig å løfte frem gode eksempler på åpenhet i offentlig sektor, men jeg håper at vi i år også får inn mange gode kandidater fra det private næringsliv og frivillig sektor.

- Jeg ønsker meg kandidater som har vært åpne selv om det hadde vært mulig – og på mange måter kanskje enklere – ikke å være det. Vi trenger gode eksempler som kan inspirere andre og som kan styrke den offentlige samtalen, legger hun til.

- Kommunikasjonsforeningen har nå delt ut denne prisen i fire år. Har det hatt noen effekt?

- Åpenhetsprisen bidrar til å løfte frem gode eksempler på åpenhet, som kan inspirere og motivere andre. Mange av de tidligere vinnerne har med rette fått mye oppmerksomhet i etterkant av prisen. Vi har ikke målt effekten av å dele ut en slik pris, men vi håper og tror at den har hatt en smitteeffekt som bidrar til mer gjennomsiktighet og åpenhet i samfunnet, sier Hjukse, som arbeider som kommunikasjonssjef i Kunnskapsdepartementet.

(Saken fortsetter under bildet.) 

Åpenhetsprisen

 

Prisen deles ut til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner, som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet, det politiske systemets forvaltning, eller offentlige og private virksomheter.

Juryen vektlegger at kandidaten har vist viktigheten av gjennomsiktighet i prosesser internt i organisasjonen eller i offentligheten. Kandidaten skal ha utvist forbilledlig åpenhet, på modig vis, og vært til inspirasjon for utøvere i kommunikasjonsfaget.

De øvrige jurymedlemmene er, som i fjor:

  • Gudrun Lægreid, senior kommunikasjonsrådgiver, Ikea
  • Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef, Norwegian
  • Tore Bollingmo, kommunikasjonsrådgiver, Sykepleierforbundet
  • Ingrid Nergården Jortveit, fagmedarbeider, Presseforbundet

Alle kan foreslå kandidater til prisen. Fristen for å sende inn forslag er 31. august. Forslag kan sendes til post@kommunikasjon.no eller via skjema her.

+ Del