Fakta og undersøkelserPublisert 9. februar 2017, endret 13. februar 2017

Skjermbilde av lønnskalkulator

Dette tjener vi

Årets lønnsstatistikk er klar. Du kan bruke vår lønnskalkulator til å finne gjennomsnittslønn for din stillingsgruppe.

Tekst: Malin Sundby Revaa / Foto: Illustrasjonsfoto

Kommunikasjonsforeningen gjennomfører årlig en undersøkelse om lønn. Denne skal kartlegge lønnsnivået i kommunikasjonsbransjen og skaper grunnlaget for lønnsstatistikken og lønnskalkulatoren som presenteres på vår nettside.

De fleste respondentene befinner seg i stillingsgruppene kommunikasjonsrådgiver, seniorrådgiver kommunikasjon eller kommunikasjonssjef. Til sammen utgjør disse tre gruppene 66 prosent av respondentene. Snittlønnen for kommunikasjonssjefer er 754 883 kroner, mens kommunikasjonsrådgiverne og seniorrådgiverne tjener i gjennomsnitt henholdsvis 570 302 og 638 245 kroner.

Høyt utdannede

Lønnsstatistikken viser også at utdanningsnivået blant våre medlemmer er høyt.

  • 77 % av respondentene har mer enn fire års universitets- eller høgskoleutdanning
  • 46 % har høgskole/universitets utdanning tilsvarende master eller høyere
  • 64 % har 1- 3 års kommunikasjonsfaglig utdannelse eller mer

Flest fagorganiserte

Det finnes ingen egen fagforening for dem som jobber med kommunikasjon. Likevel er mer enn halvparten av medlemmene i Kommunikasjonsforeningen organisert. Dette er de vanligste fagforeningene:

  • Samfunnsviterne
  • Norsk Tjenestemannslag
  • Akademikerforbundet

Langt fra likelønn

Det er større lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i kommunikasjonsbransjen enn det er for kvinner og menn i hele arbeidsmarkedet under ett. Det til tross for at det er langt flere kvinner i kommunikasjonsjobber.

Undersøkelsen blir sendt ut til alle våre medlemmer i arbeid, og denne gangen har det kommet inn 1676 svar. Respondentene gjenspeiler foreningens medlemsmasse.

Her finner du oversikten over gjennomsnittslønn for de ulike stillingsgruppene og lønnskalkulatoren vår.

+ Del

Fakta og undersøkelser

  • Delta i European Communication Monitor 2014

    Hva er de viktigste utfordringene for kommunikasjonsfolk i den digitale tidsalder? Hvordan er du engasjert i nettverkbygging? Hvilken rolle spiller mentorvikrsomhet i denne forbindelsen? Hvordan skal lederskap kommuniseres?

  • Den-norske-kommunikatoren
    Den norske kommunikatøren

    Hvem er det og hva er arbeidsoppgavene?

  • graf 1
    Bransjeoptimisme

    AS Norge går bra, og optimismen råder her og i europeisk kommunikasjonsbransje forøvrig. Tallene fra årets utgave av European Communication Monitor (ECM) er klare.

  • European Communication Monitor 2013

    Norske kommunikatører er de mest optimistiske på vegne av egne karrieremuligheter, viser ferske resultater fra European Communication Monitor 2013.

  • LYS186031_MBR-20130411-9185
    Vokser seg inn i toppledelsen

    Kommunikasjonsbransjen har gjennomgått en enorm vekst de siste årene. Men har kommunikasjonsarbeidere fått økt innflytelse i samfunnet av den grunn? – Ja, svarer forsker ved Institutt for samfunnsforskning, Trygve Gulbrandsen. – Det er ingen tvil om at kommunikasjonsfunksjonen er blitt langt viktigere.

  • statistikk
    Et demokratisk problem?

    Antall journalister faller, mens det blir stadig flere kommunikatører. Hvordan tåler demokratiet flere mediekutt, og hva blir kommunikatørens rolle i den nye medievirkeligheten?

  • Statistikk_tall
    Lønn i kommunikasjonsbransjen

    Lønnstallene fra 2013 er nå klare. Totalt 1782 kommunikatører har oppgitt sin lønn. Beregn din gjennomsnittslønn!

  • Sterk-vekst-i-bransjen
    Rekordmange medlemmer

    Kommunikasjonsbransjen er i stadig vekst, og ved utgangen av 2012 var det 4117 medlemmer i Kommunikasjonsforeningen. Det er en økning på 45 % siden 2007.

  • Kom For Ill_3806 (Small)
    Kompleks hverdag

    Kompleksitet er det viktigste stikkordet som beskriver virkeligheten slik europeiske kommunikatører ser den. Virksomheter har flere kontaktpunkter med omgivelsene enn noensinne. Det viser tall fra den siste utgaven av the European Communication Monitor.

  • Internkommunikasjon
    Internkommunikasjon nedprioriteres

    En undersøkelse blant Kommunikasjonsforeningens medlemmer viser at 50 prosent mener at effekten av internkommunikasjon ikke måles. Nesten like mange mener at feltet nedprioriteres på bekostning av eksternkommunikasjon.

Beregn lønn

Respondenter

0

Gjennomsnittslønn

0

Kvinne Mann