NyheterPublisert 26. september 2017, endret 3. oktober 2017

Helsesista Tale Maria Krohn Engvik Åpenhetsprisen 2017

Åpenhetsprisen 2017 til Helsesista

Kommunikasjonsforeningens Åpenhetspris 2017 går til helsesøsteren som begynte med Snapchat for å nå ungdom. – En anerkjennelse av at jeg gjør noe nytt med kommunikasjon i min bransje, sier Tale Maria Krohn Engvik, bedre kjent som ”Helsesista”.

Tekst: Mari Mellum / Foto: Mari Mellum

Helsesista skjermdump

"Helsesista" på Snapchat.

Med personlige og ærlige storyer på Snapchat, der både hun og følgerne hennes bidrar, tar Helsesista opp temaer som vennskap, sex, utenforskap, rus og mensen. Over 30 000 ser daglig storyene hun lager.

- Helsesista har brukt seg selv for å fremme åpenhet om - og innsyn i - hverdagslivet til unge mennesker. Gjennom en personlig og direkte stil, ved å veksle mellom humor og alvor, klarer hun å treffe mange unge der de er: på Snapchat, uttalter juryen i Åpenhetsprisen, som i år ble ledet av Anne Kristin Hjukse.

Prisen ble delt ut under Kommunikasjonsforeningens høstseminar i Trondheim.

Åpenhetsprisen deles ut for å fremme åpenhet i kommunikasjonsfaget. Tale Maria Krohn Engvik bruker sosiale medier på en måte som kan inspirere andre som jobber med kommunikasjon, mener juryen.

- Profesjonelle må åpne opp

- Jeg tar opp temaer som mange synes det er vanskelig å snakke om. Det at jeg byr på meg selv, er med på å skape en relasjon til ungdommene. Som profesjonelle må vi være villige til å åpne litt opp selv. Da er det lettere å få ungdom til å åpne seg, enn om vi er en profesjonell ”vegg” de skal snakke til, sier Krohn Engvik.

- Å få Åpenhetsprisen er en anerkjennelse av meg og mitt arbeid. Jeg opplever at juryen har forstått at jeg gjør noe nytt når det gjelder kommunikasjon i min bransje, sier helsesøsteren og utdyper:

- Slik jeg ser ungdom, virker det som dere som faggruppe ser meg og anerkjenner min måte å kommunisere med ungdom på.

Skeptiske kolleger

Tale Maria Krohn Engvik får daglig høre at hun har mange beundrere blant andre helsesøstre. Mange kommer bort til henne og er nærmest ”starstruck” i møte med ”Helsesista”. Men hun vet også at flere av kollegene er skeptiske.

- Noen reagerer på det direkte språket jeg bruker, andre synes det jeg gjør er skummelt fordi Snapchat er nytt og ukjent for dem, og de frykter at de også må begynne å gjøre noe av det samme, forteller hun.

Juryen la vekt på at hun tar opp tabubelagte temaer på en måte som bidrar til mer åpenhet, samtidig som hun har bidratt til å synliggjøre viktige samfunnsutfordringer, som psykiske problemer blant unge mennesker.

- Hun er helsesøster, men hun utøver faget sitt på en ny og annerledes måte. Ved å bruke Snapchat når hun også frem til ungdommer som kanskje har en høyere terskel for å oppsøke en helsesøster personlig, mener juryen.

Les mer om Helsesista og hennes kommunikasjon med ungdom i neste utgave av Kommunikasjon.

Fakta om Åpenhetsprisen 

  • Åpenhetsprisen går til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet.
  • Prisen deles årlig ut av Kommunikasjonsforeningen. Det er femte gang prisen deles ut.
  • Tidligere vinnere er blant andre Trondheim kommune, Bufetat Midt-Norge og UDI-direktør Frode Forfang.

Årets jury besto av:

  • Anne Kristin Hjukse, kommunikasjonssjef, Kunnskapsdepartementet
  • Gudrun Lægreid, senior kommunikasjonsrådgiver, Ikea
  • Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef, Norwegian
  • Tore Bollingmo, kommunikasjonsrådgiver, Sykepleierforbundet
  • Ingrid Nergården Jortveit, fagmedarbeider, Presseforbundet

 

+ Del