Forskning

  • dialog krever illu canva
    Dialog krever forpliktelse

    Dialog er et sentralt, men ofte misforstått, honnørord. Dialog er ikke bare interaksjon, men en holdning. Forskere er nå opptatt av hvordan en slik holdning kan konkretiseres ved at virksomheter forplikter seg overfor publikum.

  • istoock
    Fang journalistene i sosiale kanaler

    Hvordan fanger du journalistenes oppmerksomhet i sosiale medier?
    Ved å skape hendelser der som de kan rapportere om, mener Ida Aalen.

  • Jim Macnamara.
    - Bedrifter glemmer å lytte

    Se for deg at du de neste dagene bare skal snakke, snakke, snakke. Ikke lytte. Hvordan tror du det vil bli mottatt av omgivelsene dine?

  • Alexander-Buhmann
    Usikre på måling

    Halvparten av norske kommunikasjonsarbeidere utfører målinger for å sjekke effekt av eget arbeid. Men bare 35 prosent totalt mener de vet hvordan de skal måle.

  • Jim Macnamara frokostmøte om måling og evaluering
    – Utfallet (outcome) er viktigere enn hva du gjør

    Ved å flytte fokuset fra hva vi gjør til hva vi oppnår med kommunikasjonsarbeidet, vil det også flytte perspektivet på kommunikasjon i organisasjonen fra noe som skaper kostnader til noe som skaper verdi. Det sier kommunikasjonsprofessor Jim Macnamara.

  • Siv-Anniken-Røv
    Tøffere å nå frem i kommunene

    Kommunikasjonsarbeidere i kommunene føler seg mindre sett og verdsatt enn andre kommunikasjonsarbeidere. Det viser forskning. –Jeg tror mange ikke greier å vise frem at de har en viktig funksjon, sier Siv Anniken Røv, kommunikasjonsdirektør i Trondheim kommune.

  • LYS186031_MBR-20130411-9185
    Vokser seg inn i toppledelsen

    Kommunikasjonsbransjen har gjennomgått en enorm vekst de siste årene. Men har kommunikasjonsarbeidere fått økt innflytelse i samfunnet av den grunn? – Ja, svarer forsker ved Institutt for samfunnsforskning, Trygve Gulbrandsen. – Det er ingen tvil om at kommunikasjonsfunksjonen er blitt langt viktigere.

  • lanseringsseminar_forskningsrapport
    Forskningsrapporten: Video fra lanseringsseminaret

    Her kan du se opptak fra lanseringsseminaret av forskningsrapporten om kommunikasjon og innflytelse.

  • Den-norske-kommunikatoren
    Den norske kommunikatøren

    Hvem er det og hva er arbeidsoppgavene?

  • Trygve-Gulbrandsen_forside
    Slik får du innflytelse

    Sentralt plassert kommunikasjonsavdeling, et bredt kompetansefelt, og gode relasjoner til journalister er viktige faktorer for kommunikasjonsrådgivere som ønsker innflytelse i samfunns- og arbeidsliv.