Forskning

  • Nettverkillustrasjon
    Stor tro på store data

    Stordata vil endre kommunikasjonsyrket, mener sju av ti av europeiske kommunikatører. Men bare to av ti har faktisk jobbet med det selv.

  • Overvåkning trumfer spredning

    Å overvåke mediene er blitt viktigere enn å spre informasjon gjennom dem.

  • Mediesjefen
    Mediesjefen

    Sjefer posisjoneres stadig oftere i offentligheten. Systematikken er det verre med.

  • Maskinene kommer
    Maskinene kommer

    Det er lett å drukne i data. Da gjelder det å ha verktøy for å bistå. Automatisert innholdsanalyse er på fremmarsj i krisekommunikasjon.

  • proffere pr
    PR-bransjen mer profesjonell

    Den ferske rapporten «Proffere PR presser pressen» av medieforsker Jens Barland viser at PR-bransjen er blitt mer profesjonell og jobber i det skjulte. Offentlig sektor oppfattes som mer lukket etterhvert som informasjonsavdelingene har blitt større.

  • Ragnhild
    – Har betydd enormt mye

    – Media påvirker kommunikasjonsarbeidet i departementene i stor grad, og kommunikasjonsrådgiverne blir mer politisk involvert. Slik oppsummerer Ragnhild Gimse Storrø masteroppgaven som allerede har fått svært positiv oppmerksomhet.

  • blogg illu
    Bakpå med blogg

    Blogging er oppskrytt, iallfall for offentlige organisasjoner.

  • K
    Konstabel og mestermåler

    Kommunikasjonsfolk tar en rekke ulike roller i arbeidet med sosiale medier, viser ny forskning. Er du konstabel, regelsnekrer eller mestermåler?

  • vil ha mer av alt
    Vil ha mer av alt

    Mer samarbeid, mer integrasjon og mer strategi. Europeiske kommunikasjonsfolk ønsker på øverste hylle.

  • åpenhetns begr
    Åpenhetens begrensninger

    Åpenhet er et flittig brukt honnørord. Men åpenhetsbegrepet har sin begrensning.