Forskning

  • put your hands up in the air
    Hemmer eller fremmer vi demokrati?

    Hva skal vi egentlig med PR og strategisk kommunikasjon? Ny forskning evaluerer kommunikasjonsbransjens bidrag til demokratiet på ulike nivåer.

  • Nettverkillustrasjon
    Stor tro på store data

    Stordata vil endre kommunikasjonsyrket, mener sju av ti av europeiske kommunikatører. Men bare to av ti har faktisk jobbet med det selv.

  • Overvåkning trumfer spredning

    Å overvåke mediene er blitt viktigere enn å spre informasjon gjennom dem.

  • Mediesjefen
    Mediesjefen

    Sjefer posisjoneres stadig oftere i offentligheten. Systematikken er det verre med.

  • Maskinene kommer
    Maskinene kommer

    Det er lett å drukne i data. Da gjelder det å ha verktøy for å bistå. Automatisert innholdsanalyse er på fremmarsj i krisekommunikasjon.

  • proffere pr
    PR-bransjen mer profesjonell

    Den ferske rapporten «Proffere PR presser pressen» av medieforsker Jens Barland viser at PR-bransjen er blitt mer profesjonell og jobber i det skjulte. Offentlig sektor oppfattes som mer lukket etterhvert som informasjonsavdelingene har blitt større.

  • Ragnhild
    – Har betydd enormt mye

    – Media påvirker kommunikasjonsarbeidet i departementene i stor grad, og kommunikasjonsrådgiverne blir mer politisk involvert. Slik oppsummerer Ragnhild Gimse Storrø masteroppgaven som allerede har fått svært positiv oppmerksomhet.

  • blogg illu
    Bakpå med blogg

    Blogging er oppskrytt, iallfall for offentlige organisasjoner.

  • K
    Konstabel og mestermåler

    Kommunikasjonsfolk tar en rekke ulike roller i arbeidet med sosiale medier, viser ny forskning. Er du konstabel, regelsnekrer eller mestermåler?

  • vil ha mer av alt
    Vil ha mer av alt

    Mer samarbeid, mer integrasjon og mer strategi. Europeiske kommunikasjonsfolk ønsker på øverste hylle.